2007-12-02, 11:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Man kan dela upp trådskapandet till en tvåstegsraket.
Idag skriver man både rubrik och meddelande i samma steg.

Man kan göra så att man skriver bara rubrik, när man klickar på skicka så kommer en ny sida upp med en lista på ämnen som matchade mot rubriken samt även meddelanderutan.

Så om man vill är det bara att ignorera listan med matchande trådar och fylla i sitt meddelande och posta iväg tråden. Ett klick extra alltså mot idag.

Matchningen kan gå till så att man strippar bort alla oviktiga ord (att, och, så) osv och bara behålla ord som har stor sannolikhet att de innehåller validitet i sökningen, sen listar man de 5 första trådarna som har flest ord som matchar mot de ord man plockade ut från rubriken.

Tror det räcker för att man ska få en någorlunda bra indikation och relevans i sökresultatet. Kanske att man ska begränsa sökningen till trådar skapade/ändrade inom en viss tid så man inte drar upp supergamla sådana, eller nåt sånt.

Men nyckelordet är enkelhet och frihet, dvs, man är inte tvingad att söka före utan det görs automatiskt och det ges ett förslag på 5 befintliga trådar som kan röra samma område, men man behöver inte bry sig om det om man inte vill.
Citera
2007-12-02, 21:46
Medlem
miklons avatar
Jag tycker att Stefans förslag är bra, tanken är ju inte att göra det krångligare, utan att underlätta för medlemmarna. Som det är idag så bör man ju söka innan man postar en ny tråd och det är ju onekligen enklare om forumet gör det åt användarna utan att man behöver göra det steget själv.
Citera
2007-12-03, 14:46
Medlem
sebnies avatar
Man kan ju göra så att den söker i:

Det delforum man har valt att posta i
samt:
Ett till delforum vars namn tas fram genom en analys av rubriken.

Sedan får man se till att sökfunktionen är bra, så att man inte får helt motsatta trådar.

Tex:
Hur gör jag för att slippa popup-fönster?

ska inte generera svar till trådar som tex:
Hur gör jag för att aktivera popup-fönster?

Det innebär att sökfunktionen måste göras om så man lägger in positiva ord i en array och negativa ord i en annan array.
Om rubriken i fråga bara innehåller negativa ord, så får svaren inte innehålla positiva ord. Om rubriken bara innehåller positiva ord, så får svaren inte innehålla negativa ord.

Om antalet positiva ord i en rubrik överstiger antalet negativa ord, så måste svaret ha fler eller lika mycket positiva ord än negativa ord.
Om antalet negativa ord i en rubrik överstiger antalet positiva ord, så måste svaret ha fler eller lika mycket negativa ord än positiva ord.

Om antalet negativa och positiva ord är lika mycket i rubriken, så stängs ordkontrollen av för den aktuella sökningen (inlägget lutar ju då inte i positiv eller negativ riktning utan är helt neutralt)

I fallet med popup-fönster så skulle man kunna låta ordet "slippa" vara negativt, och "aktivera" vara positivt.

Exempel på positiva ord:
Aktivera, öka, öppna, starta, skapa

Exempel på negativa ord:
Deaktivera, minska, stänga, stoppa, hindra, radera, blockera, slippa
Citera
2008-01-01, 11:29
Medlem
miklons avatar
Jag tar mig friheten att bumpa min egen tråd, eftersom jag fortfarande tycker att det här är ett bra förslag och jag noterar att det inte har kommit någon mer "officiell" respons, förutom från Stefan (och moderatorerna svarar normalt sett inte officiellt i Flashback).
Citera
2008-01-01, 13:13
Medlem
skinner5000s avatar
Jag gillar verkligen inte idén. Dels händer det ganska ofta att sökfunktionen inte fungerar korrekt, vi kan ju inte bygga ett system som förlitar sig på en funktion som inte fungerar ibland.

Dessutom tror jag att ett dylikt förslag kommer att hålla borta vissa postare, och då inte bara de dåliga.
Citera
2008-01-01, 18:01
Medlem
linuxs avatar
Nu vet jag inte om nån skrivit nåt liknande redan, såg inget, men iaf, på RiP-forumet finns det en funktion, när man ska skapa en ny tråd och skriver in rubriken så kommer det automatiskt upp en ruta/tabell eller vad man nu ska kalla det, med trådar som innehåller liknande text, tycker det fungerar super iaf.
Citera
2008-01-01, 18:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linux
Nu vet jag inte om nån skrivit nåt liknande redan, såg inget, men iaf, på RiP-forumet finns det en funktion, när man ska skapa en ny tråd och skriver in rubriken så kommer det automatiskt upp en ruta/tabell eller vad man nu ska kalla det, med trådar som innehåller liknande text, tycker det fungerar super iaf.

Ja, det är väl ungefär så jag tänker mig, det är så det fungerar hos National Instruments också, på ett ungefär i alla fall. Tanken är ju som sagt att man ska få den där sökningen, som ju faktiskt ska genomföras inför varje trådstart (och det gör vi ju alla alltid ) att ske automagiskt, vilket skapar mindre jobb för alla (utom teknikerna).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in