2007-12-01, 06:45
Medlem
laserlasses avatar
Det låter bra
Citera
2007-12-01, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Dålig idé. Ett sådant översitteri skulle bara verka hämmande.

Edit: Jag skulle möjligen kunna tänka mig denna funktion för nya användare så att de lär sig att man måste söka. Alltså funktionen är aktiv i kanske en-två månader, sedan försvinner den.

För mer erfarna användare vore den bara idiotisk eftersom vi vet att man måste kolla upp om det finns en liknande tråd redan. För oss blir den bara ett irriterande hinder.
Citera
2007-12-01, 08:16
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Edit: Jag skulle möjligen kunna tänka mig denna funktion för nya användare så att de lär sig att man måste söka. Alltså funktionen är aktiv i kanske en-två månader, sedan försvinner den.

För mer erfarna användare vore den bara idiotisk eftersom vi vet att man måste kolla upp om det finns en liknande tråd redan. För oss blir den bara ett irriterande hinder.

Varför blir den ett irriterande hinder? Snarare är det väl så att det blir enklare, eftersom du inte först behöver gå till sökfunktionen och sedan gå tillbaka till platsen där du vill skapa den nya tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaOrkanen
Fast idén låter ganska tråkig, tänk så finns det folk som vill starta trådar om en debatt som är aktuellt då blir ju sökningen ganska onödig om ämnet är färskt.

Men om ämnet är helt färskt så kommer ju inte sökningen ge några intressanta resultat och då kan man snabbt gå vidare till att skapa sitt nya inlägg. Dessutom tycker jag att det är väldigt ofta som aktuella ämnen hinner ge upphov till ett par trådar nästan samtidigt som moderatorerna sedan får sammanfoga.
Citera
2007-12-01, 09:24
Medlem
Fet-Everts avatar
Det skulle räcka med en info-ruta med stora tecken typ "MÅNGA ÄMNEN BEHANDLAS PÅ FLASHBACK! VÄNLIGEN KONTROLLERA MED HJÄLP AV SÖKFUNKTIONEN OM DEN BERÖRDA FRÅGAN GÅR ATT DISKUTERA I REDAN BEFINTLIGA TRÅDAR. TÄNK PÅ ATT DET DU VILL DISKUTERA KAN FINNAS I NÄRLIGGANDE DELFORUM"

Jag tror inte på någon Gestapomodell där man automatiskt blir tvingad att söka. Hur stor mening är det förresten att väcka upp en tre år gammal tråd för att fortsätta diskussionen i, vilket kan bli konsekvensen. Dela ut tillsägelser till dem som ofta skiter i att använda sökfunktionen istället.

Antag att en sådan funktion införs: Hur troligt är det då att det en gång i veckan startas en ny tråd i Flashbackforumet med rubriken "Varför kommer jag till en sökruta varje gång jag ska starta en tråd?"
Citera
2007-12-01, 09:39
Medlem
bitternas avatar
Då får flashback skaffa en ordentlig sökmotor först.
Citera
2007-12-01, 09:43
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Det skulle räcka med en info-ruta med stora tecken typ "MÅNGA ÄMNEN BEHANDLAS PÅ FLASHBACK! VÄNLIGEN KONTROLLERA MED HJÄLP AV SÖKFUNKTIONEN OM DEN BERÖRDA FRÅGAN GÅR ATT DISKUTERA I REDAN BEFINTLIGA TRÅDAR. TÄNK PÅ ATT DET DU VILL DISKUTERA KAN FINNAS I NÄRLIGGANDE DELFORUM"

Och hur lång tid tror du det tar innan folk slutar att registrera den rutan överhuvudtaget, av den minoritet som läser den första gången dvs?

Citat:
Jag tror inte på någon Gestapomodell där man automatiskt blir tvingad att söka. Hur stor mening är det förresten att väcka upp en tre år gammal tråd för att fortsätta diskussionen i, vilket kan bli konsekvensen. Dela ut tillsägelser till dem som ofta skiter i att använda sökfunktionen istället.

Men är det inte mer Gestapo att straffa användarna åt rätt håll istället för att bygga ett mer hjälpsamt system? Det finns, som Stefan har påpekat, rena fördelar med användarna, man kanske hittar sådant man själv inte hade tänkt på osv. Tyvärr tycker jag att FB-modellen alltid har varit att sätta åt de som gör fel istället för att underlätta för de som vill göra rätt.

Citat:
Antag att en sådan funktion införs: Hur troligt är det då att det en gång i veckan startas en ny tråd i Flashbackforumet med rubriken "Varför kommer jag till en sökruta varje gång jag ska starta en tråd?"

Jo, men eftersom man måste söka innan man kan posta en sån tråd så kanske några åtminstone hittar svaret den vägen.
Citera
2007-12-01, 09:52
Bannlyst
Urusel idé.. Och med tanke på hur ofta sök strular så suger idén ännu hårdare..

Flashback är så stort att man borde kunna se det som ett aktualitetsforum, inte en historisk wikipedia.. som sök fungerar nu uppmanar det till idiotbumpar av gamla orelevanta trådar som punkterar diskussionerna, det suger.. ska man dessutom istället för att starta nya trådar fortsätta igamla orelevanta isf skapa nya trådar kommer det suga ännu mer.. har modsen blivit så allergiska mot arbetsuppgifter att de hellre dödar hela forumet genom regler och förmaningar isf att göra det de tillsattes för?

Jag tycker det känns som att flashback befinner sig i en stadig nerförsbacke hela tiden, det genomförs endast försämringar, nya idéer låter som mellanstadiespåningar utan verklighetanknytning, alla regelskärpningar driver mot ett pk-mainstreamforum för medelsvensson.. hoppas en dag att någon Janne Axelsson alá 2000-talet med hans visioner han hade innan mammon slog klorna i honom startar ett undergroundforum värt namnet..
Citera
2007-12-01, 11:27
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
nya idéer låter som mellanstadiespåningar utan verklighetanknytning

Tja, just det här förslaget är ju i och för sig taget från ett forum riktat till professionella yrkesutövare, med över en halv miljon inlägg, så "mellanstadiespåningar" och "utan verklighetsanknytning" är kanske att ta i.
Citera
2007-12-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Jag tycker det känns som att flashback befinner sig i en stadig nerförsbacke hela tiden, det genomförs endast försämringar
Vad är det för försämringar som införts tycker du? Kan du rada upp några exempel?
Citera
2007-12-01, 11:50
Medlem
fiask0s avatar
Låter bra i mina öron
Citera
2007-12-01, 14:02
Medlem
jaccees avatar
Jag skulle inte våga skappa trådar, att söka här är ju lika svårt som att hitta någon över 25 på lunarstorm.
Citera
2007-12-02, 03:13
Medlem
Carradines avatar
Jag tycker sökmotorn får oförtjänt dålig kritik som den är just nu, jag tycker den fungerar utmärkt sen beng och zzpac fixade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in