2007-11-30, 14:15
Medlem
Hindsights avatar
Hej!
Jag har varit åksjuk sedan jag var liten. Det har blivit bättre nu, men jag kan fortfarande inte läsa i en buss eller bil. På morgnarna ser man alltid folk som fördriver tiden i bussen med tidningar eller böcker och jag blir alltid så avundsjuk på dem... men då börjar jag också fundera på om det går att träna bort åksjuka.
Kan jag på något sätt "härda" mig så att jag till slut kan läsa på bussen?
Citera
2007-11-30, 15:09
Medlem
Zous avatar
Du kan förebygga åksjukan genom; vara utvilad, mätt osv.

Vill du träna bort den får du helt enkelt plåga dig själv lite, t.ex alla sjömän är inte gjorda för sjön fast de har vant sig helt enkelt - genom att träna förmågan att undertrycka nervimpulserna.

Vill du ha en liknelse med nått annat så är väl konståkarna eller balett kanske, när de gör flera piruetter så ramlar de ju inte direkt. Samma princip

Mina tips:
Var utvilad,
Ät ordentligt,
efter ett tag när du skött de här två, och kanske mått illa ex antal gånger så ska du nog börja bli lite van
Citera
2007-11-30, 15:18
Medlem
nncs avatar
Som Zou skriver är det nog lite självplågeri som gäller, för att vänja kroppen.

Jag busspendlar sedan ett par år till jobbet och i början mådde jag ibland ganska pyton. Var ingen risk för att jag skulle kräkas eller så men jag mådde illa helt enkelt. Efter hand släppt det dock mer och mer och nuförtiden har jag inga problem med att åka buss - tycker tvärtom att det är riktigt skönt att sjunka ner i sätet, speciellt nu när det är så mörkt och kallt ute, och slumra till eller läsa en bok på vägen hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in