2007-11-30, 13:54
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Tjena!

Håller på med en bokföringsuppgift och jag tänkte checka med er bättre vetande.

Hur är det nu egentligen, bokför man momsen eller gjorde man detta på ett separat kontop? Har man en verifikation som är inklusive moms, skall man dra av momsen för att bokföra summan utan moms för att bokföra momssumman på ettt annat konto, eller hur var det?
Citera
2007-11-30, 14:30
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Har man en verifikation som är inklusive moms, skall man dra av momsen för att bokföra summan utan moms för att bokföra momssumman på ettt annat konto, eller hur var det?

Ja, i det flesta företag gör man det.

t.ex.

Debet
2641 400
6211 1600

Kredit
1930 2000
Citera
2007-11-30, 16:36
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Ja, i det flesta företag gör man det.

t.ex.

Debet
2641 400
6211 1600

Kredit
1930 2000
Ok tack, som jag misstänkte alltså. Hur är det om man köper, respektive säljer? Sätter man momsen på motsatt sida om kredit/debet då?
Citera
2007-11-30, 18:28
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ok tack, som jag misstänkte alltså. Hur är det om man köper, respektive säljer? Sätter man momsen på motsatt sida om kredit/debet då?

Ja, utgående moms hamnar på andra sidan och har ett annat kontonummer (2611).

Mitt exempel var på en ingående telefonräkning.
Citera
2007-11-30, 23:26
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ja, utgående moms hamnar på andra sidan och har ett annat kontonummer (2611).

Mitt exempel var på en ingående telefonräkning.
Tack för den. Hur är det med öresutjämning och dyl då? Vart/hur bokförs detta?

Sen undrar jag hur det ligger till med rabatter?Om jag köper varor från ett företag men får mängdrabatt, vart bokför jag rabatten någonstans? Skall denna in i kassan? I så fall, vart bokför jag dess motsatskonto så att det skall kunna balansera?
Citera
2007-12-01, 00:36
Medlem
Citat:
Tack för den. Hur är det med öresutjämning och dyl då? Vart/hur bokförs detta?

Sen undrar jag hur det ligger till med rabatter?Om jag köper varor från ett företag men får mängdrabatt, vart bokför jag rabatten någonstans? Skall denna in i kassan? I så fall, vart bokför jag dess motsatskonto så att det skall kunna balansera?
Jag brukar bokföra öresavrundningen genom att bokföra exakt moms (öresavrundningen får inte påverka denna) och sen lägga på/dra av hela avrundningen på t.ex. försäljningskontot om det nu är en faktura jag skickat, men kör likadant på kostnader. Om det är rätt vet jag dock inte men det är de instruktionerna jag fått.

Rabatter borde väl bara vara att du bokför den faktiska summan du betalar? Även om du fixat rabatter så är det ju det priset du får handla för.
Citera
2007-12-01, 01:04
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Jag brukar bokföra öresavrundningen genom att bokföra exakt moms (öresavrundningen får inte påverka denna) och sen lägga på/dra av hela avrundningen på t.ex. försäljningskontot om det nu är en faktura jag skickat, men kör likadant på kostnader. Om det är rätt vet jag dock inte men det är de instruktionerna jag fått.

Rabatter borde väl bara vara att du bokför den faktiska summan du betalar? Även om du fixat rabatter så är det ju det priset du får handla för.
Menar du att om man ska betala in t.ex. 25 kr på försäljningskontot och har 50 öre att runda av på, skall dessa 25 öre plussas på de 50 kr eller skall den redovisas som en separat post i försäljningskontot?

Ang. rabatter, måste inte dessa redovisas på något sätt också? För man "får" väl rabatten *efter* det att man handlat men innan man betalt, eller något sådant? Är ej säker på detta...
Citera
2007-12-01, 08:35
Medlem
belowyous avatar
öresavrundning: 3740.
Citera
2007-12-01, 10:33
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
öresavrundning: 3740.
och vad är "motsatskontot"? Alltså, på vilken sida sätter man in den summan på det andra kontot så att det kan "balansera"?
Citera
2007-12-01, 13:59
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23

Så jag gör också pallar inte hålla på med konto för öresavrundningar.

D.v.s. om de har avrundat fakturan till 1000 kr från 999,80. Då bör momsen vara specad till 199,96. Ta 1000 minus 199,96 och bokför det på kostnadskontot.

Citat:
Precis
Citera
2007-12-01, 14:02
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
och vad är "motsatskontot"? Alltså, på vilken sida sätter man in den summan på det andra kontot så att det kan "balansera"?

Motsatskonto blir t.ex. 1930, det är ju där pengarna kommer ifrån.

T.ex.

Kredit
1930 1000

Debet
2641 199,96
6211 799,84
3740 0,2
Citera
2007-12-01, 14:02
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Så jag gör också pallar inte hålla på med konto för öresavrundningar.

D.v.s. om de har avrundat fakturan till 1000 kr från 999,80. Då bör momsen vara specad till 199,96. Ta 1000 minus 199,96 och bokför det på kostnadskontot.
Ok, men om man nu ändå *måste* bokföra öresutjämningen, så är det vad jag förstår konto 3740 som gäller. Men frågan är då vad motsidan blir? På vilket konto skall den summan "balanseras" emot?

EDIT:
Tack, Jag hann skriva innan jag hann se ditt svar.

Då kan jag passa på att ställa en annan fråga jag går bet på. *När* skall bankkontot (t.ex. 1930) användas och *när* skall kassakontot (t.ex. 1910)användas? Detta gäller främst i betalningssyften. Används bankkontot bara vid betalning av löner och dylikt eller hur ligger det till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in