Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det finns 2 saker jag riktigt ogillar.................
1.Personer som går in respektlöst och ser ned på andra, som du gör. Du frågar saker, men vill du egentligen ha svar på det du frågar? Hade du gått in mer ärligt så skulle jag inte ifrågasatt saken.
2.Folk som drar förhastade slutsatser utan att ens ha hört andra sidan.
Skulle det vara så konstigt om någon skapat allt detta?
Varför?
För att du inte kan se skaparen? Men du kan ju se hans verk? Eller det kanske du inte kan?
Låt mig fråga DIG några frågor, så får jag ett svar på dem?
1.Varifrån kommer allt? dvs hur startade allt?
2.Hur kommer det sig att du bara kan se en liten del av den "kända universum" (cirka 4%) med hjälp av något du inte vet hur det uppkommer, hur det fungerar eller exakt var det sitter. (medvetandet)
3.Var kommer vår metafysiska del ifrån. Är detta vår själ? Utan denna del skulle vi inte fungera överhuvudtaget. Du skapar en massa intryck som inte finns med hjälp av din hjärna (och något till?)
4.Vi själva strider mot all vetenskap eftersom detta är en omöjlighet, då metafysik inte finns helt enkelt.
Och, jag tror inte, jag VET att vi är skapade eftersom ALLT vi gör, och kan, talar för det. En evolution vore fullständigt omöjlig, enligt mig. Det är nog största orsaken till att jag tycker Bibeln ger logik.
Kan vi börja med första frågan, hur började allt?
Och snälla ni andra på tråden,
låt honom klara sig själv................
Jag ser inte ser på er som människor, läs vad jag skriver för bövelen! Jag skriver att jag inte har någon respekt för era övertygelser, men att jag fullt respekterar er rätt att tro och tycka vad ni vill och respekterar er som individer.
Jag vill jättegärna ha svar på mina frågor, men det verkar vara väldigt svårt att få något mer än undvikande, flummiga, slingrade svar som egentligen inte håller sig till ämnet.
Med allt vad dagens vetenskap och kunskap säger, vore det extremt osannolikt att någon övernaturlig skapare skulle ha skapat alltsammans. Finns ingenting som pekar på det, absolut inget.
Vet VET ju inte hur allting skapades, därav teorier, därav att vi har denna diskussion, eller hur?
DETTA TALAR INTE PÅ NÅGOT SÄTT FÖR KRISTENDOMENS BERÄTTELSER MER ÄN NÅGOT ANNAT, ANVÄND INTE DET SOM ETT ARGUMENT! Det ÄR inget argument, i definitionen av ett argument för tusan!
Du skulle behöva en tidsmaskin för att ta reda på hur allt skapades, alternativt att vi i framtiden hittar något sätt att slutligen bevisa det på. Men låt oss sträva mot det istället för att sätta oss ner och tro på sagor som absoluta sanningar.
Vad menar du med metafysik? Upplys mig gärna, jag är dåligt insatt. Om du menar såkallade uppenbarelser av eran gud och liknande, har det inget med något övernaturligt att göra. Vi kan påverka våra egna hjärnor att frigöra endorfiner och annat, det finns buddhistiska munkar som kan stanna hjärtat med viljekraft. Jag tvivlar inte på att vi med tillräckliga övertygelser, inbillningar och viljekraft kan utföra otroliga saker eller uppleva otroliga saker, men det har inget med något övernaturligt att göra.
Till sist, du
VET inte alls att vi är skapade. Du
TROR det, stoooor skillnad, fortfarande. Du har inga som helst belägg eller bevis för det, såklart, mer än din egen övertygelse (som med all respekt inte väger så tungt ifrågan). Jag TROR inte på evolutionsteorin, eller ser det som någon sanning, det är en teori, som det däremot finns extremt mycket mer belägg för än biblens skapelseberättelse.
Du menar på största allvar att eftersom du inte kan förstå hur en evolution kan ha skett (vilket ingen av oss kan), tycker du att bibeln är mer logisk? Kan vi som sagt inte konstatera att vi inte förstår och försöka hitta sanningen istället? Är det så svårt? Det är väl i och för sig precis samma mekanism som på asatiden, eftersom man inte förstod åskan förklarade man det med sagoberättelser, det är ju inget nytt fenomen.
Och varför ska jag behöva klara mig själv? Måste du vara tillsammans med många mot en person för att känna dig trygg? Ser du det som något slags krig?
Om evolutionsteorin eller Big Bang-teorin är helt felaktig, har jag inga som helst problem med det. Skulle det bevisas att något övernaturligt väsen skulle ha skapat allting och styr allting, hur extremt osannolikt det än är, skulle jag inte ha några problem med det heller. Men sålänge det inte finns några bevis, vilket antagligen aldrig kommer kunna finnas, håller jag mig till det som det med dagens vetenskap finns mest belägg för.