2007-11-29, 17:22
Medlem
no1arves avatar
Jag har länge försökt klura ut hur jag ska bygga en roterande nummerskylt, utan att göra några ingrepp på bilen. Altså inte en som fälls ned, utan roterar ett halvt varv.

Någon som har en smart ide om hur jag ska gå till väga?

Några krav:
#Den ska "bygga så lite som möjligt, helst så att det inte syns att den kan snurra.

#Den måste vara funktionell, altså när den blir smutsig ska den gå att spola av men ändå fungera

#Den ska helst vara ganska stark, så den fungerar trots fartvinden när man kör.

Någon som vill hjälpa mej med detta, kanske vet vart jag ska vända mig för att få hjälp med d?
Citera
2007-11-29, 17:36
Medlem
sommarlovs avatar
Gör en elektronisk istället.

En LCD-display kan visa precis vad som helst.

Kanske svårt att hitta en tillräckligt stor dock.
Citera
2007-11-29, 18:23
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gör en elektronisk istället.

En LCD-display kan visa precis vad som helst.

Kanske svårt att hitta en tillräckligt stor dock.
Bra idé, men den kommer inte att se speciellt verklig ut i många situationer. Dessutom är det ju bra om den inte går sönder av första stöt (typ alla och hans mormor får sina stötta när folk parkar etc)

TS: Det lär ju räcka med en liten hobbymotor (typ, sådana man köper till modelplan/radiobilar etc). Fixa en axel med något så enkelt som ett par träklossar (t ex en triangel, som i Bondfilmen) som du fäster mellan plåtarna och axeln.

Fäst två kullager i var ände av axeln och fäst (hur du nu väljer att göra det) motorn i ena änden av axeln.

Det jobbiga är att du kommer att behöva förstöra din bil i fronten (och bak, om du vill ha båda). Om det nu är ok trots allt, kan du kanske få in ditt "paket" i den öppning du gör. Sen om det finns plats mellan fronten och fläkten/kylaren är ju svårt att säga. Men om vi ponerar att det gör det, så skall det nog inte vara något större besvär att fästa din anordning. Sen drar du kablar från din modellmotor in i bilen, där du har ett batteri, alternativt en lite snyggare låda, med inbyggt batteri och switch, t ex.

Kul idé, men jag är inte säker på att det ens är lagligt?
Citera
2007-11-29, 18:29
Medlem
kultingens avatar
Kör med tryckluft om du orkar bygga det. Tror det blir det säkraste sättet när det väl gäller.
Citera
2007-12-02, 18:36
Medlem
no1arves avatar
Jag har funderat på att ha hjul på varje sida monterat centiskt som drivs av en motor. så plåten åker först upp, sen när den inte kommer högre hålls den på något sätt kvar, börjar rotera. men det som håller den måste ju släppa när den börjar vända?
Förstår ni min tanke?

Kanske blir aldeles för komplicerat det här..
Citera
2007-12-02, 18:43
Medlem
Truxas avatar
Tillverka en tresidig när du ändå håller på. På så sätt har du dessutom möjlighet att fästa in en axel i centrum utan att den syns från utsidan. Du borde kunna bygga en elektriskt manövrerad med hjälp av en motor från en elhiss eller liknande ifall du kan få till det med en gränslägesbrytare. Annars så skulle du kunna tillverka en enkel modell typ rullgardin. Antingen så gör du markeringar på snöret eller så har du en fjäderbelastad kula framme i rullen som gör så du känner dom olika lägena i snöret.
Citera
2007-12-03, 22:05
Medlem
Baskis avatar
Man kan ju alltid försöka göra en verklighetstrogen skylt i något mjukt böjbart material. Så skylten snurrar precis som mattan på en skoter, fast såklart mycket smalare. Om du lyckas få den smal nog så behöver du inte förstöra bilen på något vis.
Citera
2007-12-04, 17:25
Medlem
Man skulle ganska enkelt kunna bygga en som inte gick tillbaka till ursprungsläget utan att du stannar å vrider om den. Tänk dig att du puttar ut 2 paralella skivor med skylent imellan dom. Och du har en fjäder som trycker på skylten, så när den ligger imot karossen så pressas den imot karossen opch ligger stilla, men när skenorna åker ut så försvinner motståndet och den snurrar (man sätter givetvis en sprärr så den inte snurrar mer än vad den ska.
Citera
2007-12-05, 12:49
Medlem
Något annat du skulle kunna göra för att slippa själva rotationen är ju att sätta skylten på sidan med någon slags motor som bara skjuter fram den ovanför den riktiga skylten.

Riktiga skylten ligger alltså som den ska, som vanligt. Bredvid den har du byggt en grej som innehåller fuskskylten och vid något knapptryck skjuts den fram rakt framför den riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in