2008-03-21, 18:27
Medlem
torrenttobbes avatar
Vad var det för match med liverpool?

NEJ till matchkamera
JA till att i efterhand ge ut gula kort till extrema filmningar (hej då Ronaldo)
Citera
2008-03-21, 18:39
Medlem
Mahous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanNostrand
Någon som hört hur det gick med idén med två domare?

Själv ställer jag mig klart positiv till en sådan utveckling. Som det är nu så skall en lönnfet 50-åring försöka hänga med en hord hormonstinna 25-åringar på en yta av 110x50 meter. Säger sig själv att han inte har de bästa förutsättningar att göra ett bra jobb.

Sätt in en extra snubbe och låt de täcka var sin planhalva. Okej, det löser inte alla problem men det vore en god början.
Det du beskriver finns inte i dagens toppfotboll. Där finns det åldersgränser som sätter stopp för sådant. Tror att FIFA har en åldersgräns på 45.

Hur reglerna ser ut på lägre nivå vet jag inte. Egentligen tycker jag att ett tvådomarsystem skulle vara bra, men samtidigt medför det vissa praktiska problem. Nivån på matchen skulle kunna bli konstig om en domare har en planhalva, och samtidigt skulle det krävas klart fler domare. Skulle kanske kunna bli svårt med tvådomarsystem på lägre nivå.
Citera
2008-03-21, 18:43
Medlem
Fotbollen fungerar bra som den är idag.

Det är inte många situationer i fotbollen som
resulterar i spekulationer om bollen var inne
eller inte. Jag kan inte minnas senast jag såg
ett tvivelaktigt mål.
Citera
2008-03-21, 19:02
Medlem
VanNostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Domaren behöver ju inte täcka alla de där 110x50 metrarna. Skulle väl gissa att
området en huvuddomare rör sig mellan ligger på kanske 70x30 meter eller så. Dessutom så organiserar förbunden konditionstest årligen.

Ja, det har du rätt i men de skall ändå bedömma situationer över hela spelytan. Som det ser ut nu så har domarna ingen chans att hänga med alla dessa toppatleter i snabba spelvändningar t.ex. Vid sådana lägen skulle det vara alldeles utmärkt med två domare.
Citera
2008-03-21, 19:14
Medlem
VanNostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahou
Det du beskriver finns inte i dagens toppfotboll. Där finns det åldersgränser som sätter stopp för sådant. Tror att FIFA har en åldersgräns på 45.

Hur reglerna ser ut på lägre nivå vet jag inte. Egentligen tycker jag att ett tvådomarsystem skulle vara bra, men samtidigt medför det vissa praktiska problem. Nivån på matchen skulle kunna bli konstig om en domare har en planhalva, och samtidigt skulle det krävas klart fler domare. Skulle kanske kunna bli svårt med tvådomarsystem på lägre nivå.

45-åringar kan också vara lönnfeta.

Som det ser ut just nu, med så mycket pengar involverade i toppfotbollen, så kan ett felaktigt domslut betyda miljoner för inblandade lag. Därför borde det vara rimligt att se över att matcherna avgörs så sportsligt som möjligt. Givetvis kommer man aldrig ifrån det faktum att domaren spelar stor roll hur en match spelas och utförs. Just därför bör man också se över hur domarsystemet fungerar.

Sen håller jag helt med dig att i början skulle vi nog bli frustrerade över vissa barnsjukdomar i systemet men som sagt, jag tycker det hela vore intressant att prova på.
Citera
2008-03-21, 20:31
Medlem
Rackartusss avatar
Någongång måste vi ju välja. Antingen inför vi målkameror/extradomare och dödar lite av "charmen", men slipper tjatet om orättvisa resultat. Eller så låter vi det vara som det är nu och fortsätter gå runt och grina över felaktigt bortdömda mål. Jag röstar för alternativ 2.
Citera
2008-03-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackartuss
Någongång måste vi ju välja. Antingen inför vi målkameror/extradomare och dödar lite av "charmen", men slipper tjatet om orättvisa resultat. Eller så låter vi det vara som det är nu och fortsätter gå runt och grina över felaktigt bortdömda mål. Jag röstar för alternativ 2.

Tjat kommer och går. Men faktum kvarstår att charmen
med fotbollen försvinner om målkameror införs. Tempot
i spelet försvinner och det kan innebära att lagen börjar
gnälla på det istället.

Två domare är också ett helmysko förslag. Får domarna
bara döma på sina planhalvor eller hur funkar det. Ska
domarna behålla sina planhalvor efter halvlek. Vad händer
om domarna är oense om ett domslut. Frågorna är många.
Citera
2008-03-21, 20:46
Medlem
Det ska vara som det ar idag...annars forsvinner eftermatch diskussioner.
Citera
2008-03-22, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackartuss

Gnällandet hör också till.
Citera
2008-03-23, 08:58
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Två domare är också ett helmysko förslag. Får domarna
bara döma på sina planhalvor eller hur funkar det. Ska
domarna behålla sina planhalvor efter halvlek. Vad händer
om domarna är oense om ett domslut. Frågorna är många.

Används idag i five-a-side fotbollen(dvs inomhusfotboll) i Sverige, jag har bara positiva erfarenheter av det både som spelare & domare. Dessutom används det i innebandy. I dagsläget har dessutom alla dom are på planen radiokontakt vilket gör det ännu enklare.

Man blåser när man är säker, är man osäker så räcker det oftast med ett ögonkast mot den andra domaren innan man kan enas. Man är inte strikt avgränsad till en planhalva men har ändå olika delar av planen där den ena följer ända ner & den andra avvaktar lite högre upp i banan. Tex vid en hörna kan den ena domaren placera sig nedanför kortlinjen & den andra på motsatt sida strax utanför straffområdet.

Har väldigt svårt att det skulle döda "charmen" som felaktiga domslut har.
Målkameror/chip kan jag acceptera om det inte behövs nån granskning utan att det blir en omdelbar signal när bollen är inne.

Och för att gå lite ot så har domaren från Liverpool-Chelsea gått ut i media & sagt att han skulel dömt straff & vidat ut Cech om bollen inte hade varit inne så det hade nog jämnat ut sig i längden...
Citera
2009-04-28, 12:24
Medlem
Casabas avatar
http://fotbollskanalen.se/1.429059?videoId=1.967531&renderingdepartment=2.12 478

Här testas straffområdesdomare i en match mellan Botafogo och Flamenco i brasilianska ligan. Det är alltså en extra domare som står vid respektive mål och bakom mållinjen. Som det ser ut så har de endast som uppgift att bedöma om bollen är över linjen eller inte, möjligt också att de hjälper till med synpunkter om det är osäkert på straff, det framkommer inte från klippet.

Det här känns, för mig, som det sämsta alternativet av alla. Om man har bestämt sig för att ha någon extra part som kan bedöma om bollen var över linjen eller inte känns det rätt självklart att man borde ha målkamera istället för de här extradomarna. Det måste ju kosta mycket mer att ha två ytterliggare domare i varje match i hela serien när det endast är osäkert om bollen är inne eller inte typ 6 gånger per säsong. Dessutom så kan knappast den domaren vara säker på om bollen är inne eller inte om den räddas i luften vid mållinjen.
Citera
2009-04-28, 12:26
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
http://fotbollskanalen.se/1.429059?videoId=1.967531&renderingdepartment=2.12 478

Här testas straffområdesdomare i en match mellan Botafogo och Flamenco i brasilianska ligan. Det är alltså en extra domare som står vid respektive mål och bakom mållinjen. Som det ser ut så har de endast som uppgift att bedöma om bollen är över linjen eller inte, möjligt också att de hjälper till med synpunkter om det är osäkert på straff, det framkommer inte från klippet.

Det här känns, för mig, som det sämsta alternativet av alla. Om man har bestämt sig för att ha någon extra part som kan bedöma om bollen var över linjen eller inte känns det rätt självklart att man borde ha målkamera istället för de här extradomarna. Det måste ju kosta mycket mer att ha två ytterliggare domare i varje match i hela serien när det endast är osäkert om bollen är inne eller inte typ 6 gånger per säsong. Dessutom så kan knappast den domaren vara säker på om bollen är inne eller inte om den räddas i luften vid mållinjen.
Kändes ruggigt överflödigt att ha en människa ståendes där en hel match. Han kunde väl iaf fått en stol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in