2007-11-28, 20:54
Medlem
timelofs avatar
Tjenare!
Undrar lite om olika typer lastbilar. Vilka finns? Vad används de till? Jag vet några men vet inte vad de heter.

Vad heter en vanlig lastbil? En lastbil med skåp och lift. Vad kallas detta ekipage? Skåpbil? Flakbil? Distributionsbil? Och vad heter den när den har släp efter sig?

En sån som har cementblandare bakom sig, heter den kort och gott cementbil? eller har den kanske något annat fyndigt namn?

Sen finns det ju tankbil, timmerbil, trailerdragare osv.

Jag vill helt enkelt veta vad de vanligaste typerna heter och kanske en kort beskrivning på användningsområden och hur de fungerar. En bild hade ju inte varit helt fel heller med det är inte ett måste. Vill bara ha rätt namn på bilarna.
Citera
2007-11-28, 21:04
Medlem
bogarleffes avatar
Bil + släp brukar kallas fjärrekipage
Citera
2007-11-28, 21:28
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timelof
Tjenare!
Undrar lite om olika typer lastbilar. Vilka finns? Vad används de till? Jag vet några men vet inte vad de heter.

Vad heter en vanlig lastbil? En lastbil med skåp och lift. Vad kallas detta ekipage? Skåpbil? Flakbil? Distributionsbil? Och vad heter den när den har släp efter sig?

En sån som har cementblandare bakom sig, heter den kort och gott cementbil? eller har den kanske något annat fyndigt namn?

Sen finns det ju tankbil, timmerbil, trailerdragare osv.

Jag vill helt enkelt veta vad de vanligaste typerna heter och kanske en kort beskrivning på användningsområden och hur de fungerar. En bild hade ju inte varit helt fel heller med det är inte ett måste. Vill bara ha rätt namn på bilarna.

Bil med skåp och lift har ju många namn, jag säger godsbil eller paketbil, då de oftast kör styckegods/bilpaket.

Tankbil: en bil som oftast kör flytande ämnen. (rätta mig om jag har fel, är ju bara i utbildningsstadie)

Bulkbil: kan se ut som en tankbil men även som en tankbil fast varje litet fack syns, som "kulor" på flaket/släpet. Används för gastransporter och mycket annat.

Cementblandare: kan du nog gissa.

Flakväxlare: en lastbil som kan växla flak, antingen med hjälp av krokaggregatet men finns även containrar med stödben som vissa flakväxlare använder. (alltså det är två helt olika sorters flakväxlare)

Trailerdragare: används för att dra trailers distrubitionstransporter där transportören tycker en trailer är lämpligt för det godset som ska fraktas.

Grusbil: används för att grusa vägar, köra grus och liknande.

Kranbil: som en grusbil eller flakväxlare med kran på.

Bärgningsbil: bärgar fordon (duuuhhh)

Det är de jag kommer på nu, kanske återkommer om jag orkar.
Citera
2007-11-28, 21:44
Medlem
jocke_me_knivens avatar
sen har vi ju glassbilen
http://ajt.iki.fi/travel/balttiarallaa_revolutions/img_6492_hemglassbilen_medium.jpg
Citera
2007-11-28, 22:08
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke_me_kniven
sen har vi ju glassbilen
http://ajt.iki.fi/travel/balttiarallaa_revolutions/img_6492_hemglassbilen_medium.jpg

Den transporterar de glass i som säljs på gatan, bör tilläggas.

Brandbilen: används av brandmän när de ska släcka större bränder och vid transport till bränder.
Citera
2007-11-28, 22:22
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Flakväxlare: en lastbil som kan växla flak, antingen med hjälp av krokaggregatet men finns även containrar med stödben som vissa flakväxlare använder. (alltså det är två helt olika sorters flakväxlare)

Lastväxlare = krokbil
Flakväxlare = containerlås
Citera
2007-11-28, 22:26
Medlem
jocke_me_knivens avatar
sen har vi ett dunderbygge, som används för att transportera skogsmaskiner.
http://www.superskog.com/pictures/su9001.jpg

Och en maskintrailer, även den för att lasta skogsmaskiner och andra höga ting.
http://www.tungt.se/images/petersbil.gif
Citera
2007-11-29, 21:32
Medlem
rebbans avatar
Sen har vi dom mest intressanta lastbilarna..
Man skulle väl kunna kalla dom skåpbil men det är det dom fraktar som alla vill ha..

http://lastbilsfoton.se/visa.asp?ID=784
Citera
2007-11-30, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Bil med skåp och lift har ju många namn, jag säger godsbil eller paketbil, då de oftast kör styckegods/bilpaket.

Tankbil: en bil som oftast kör flytande ämnen. (rätta mig om jag har fel, är ju bara i utbildningsstadie)

Bulkbil: kan se ut som en tankbil men även som en tankbil fast varje litet fack syns, som "kulor" på flaket/släpet. Används för gastransporter och mycket annat.

Cementblandare: kan du nog gissa.

Trailerdragare: används för att dra trailers distrubitionstransporter där transportören tycker en trailer är lämpligt för det godset som ska fraktas.

Grusbil: används för att grusa vägar, köra grus och liknande.

Kranbil: som en grusbil eller flakväxlare med kran på.

Bärgningsbil: bärgar fordon (duuuhhh)

Det är de jag kommer på nu, kanske återkommer om jag orkar.

Skulle inte kalla det för grusbil även om det brukar heta så hos många. Tippbil brukar det oftast benämnas eftersom att de även fraktar jord, skut, berg, lera mm mm mm som i slutändan tippas av från bilen.
Jag har t.ex kört tungavstängningar, sprängmattor mm med en sådan.
Brukar även kallas för bergbil. Kärt barn har många namn
Citera
2007-11-30, 01:57
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Skulle inte kalla det för grusbil även om det brukar heta så hos många. Tippbil brukar det oftast benämnas eftersom att de även fraktar jord, skut, berg, lera mm mm mm som i slutändan tippas av från bilen.
Jag har t.ex kört tungavstängningar, sprängmattor mm med en sådan.
Brukar även kallas för bergbil. Kärt barn har många namn

man ska ju inte tippa med bilen. Då kan man ju göra illa sig
Citera
2007-11-30, 02:31
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Sen har vi dom mest intressanta lastbilarna..
Man skulle väl kunna kalla dom skåpbil men det är det dom fraktar som alla vill ha..

http://lastbilsfoton.se/visa.asp?ID=784

Blåljus? Är det månne en lastbilssort som inte har nämnts än; en grisbil?
Citera
2007-11-30, 03:46
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Blåljus? Är det månne en lastbilssort som inte har nämnts än; en grisbil?

Värdetransports-bil?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in