Citat:
Ursprungligen postat av timelof
Tjenare!
Undrar lite om olika typer lastbilar. Vilka finns? Vad används de till? Jag vet några men vet inte vad de heter.
Vad heter en vanlig lastbil? En lastbil med skåp och lift. Vad kallas detta ekipage? Skåpbil? Flakbil? Distributionsbil? Och vad heter den när den har släp efter sig?
En sån som har cementblandare bakom sig, heter den kort och gott cementbil? eller har den kanske något annat fyndigt namn?
Sen finns det ju tankbil, timmerbil, trailerdragare osv.
Jag vill helt enkelt veta vad de vanligaste typerna heter och kanske en kort beskrivning på användningsområden och hur de fungerar. En bild hade ju inte varit helt fel heller med det är inte ett måste. Vill bara ha rätt namn på bilarna.
Bil med skåp och lift har ju många namn, jag säger godsbil eller paketbil, då de oftast kör styckegods/bilpaket.
Tankbil: en bil som oftast kör flytande ämnen. (rätta mig om jag har fel, är ju bara i utbildningsstadie)
Bulkbil: kan se ut som en tankbil men även som en tankbil fast varje litet fack syns, som "kulor" på flaket/släpet. Används för gastransporter och mycket annat.
Cementblandare: kan du nog gissa.
Flakväxlare: en lastbil som kan växla flak, antingen med hjälp av krokaggregatet men finns även containrar med stödben som vissa flakväxlare använder. (alltså det är två helt olika sorters flakväxlare)
Trailerdragare: används för att dra trailers

distrubitionstransporter där transportören tycker en trailer är lämpligt för det godset som ska fraktas.
Grusbil: används för att grusa vägar, köra grus och liknande.
Kranbil: som en grusbil eller flakväxlare med kran på.
Bärgningsbil: bärgar fordon (duuuhhh)
Det är de jag kommer på nu, kanske återkommer om jag orkar.