2026-03-05, 16:48
  #3397
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av threwmyfinances
Hejsan!

Jag har gjort något som kan klassas som riktigt jävla idiotiskt (eller värre) när det kommer till min ekonomi. Jag räknar med att bli kallad både det ena och det andra för detta och tar gärna det, men snälla inkludera något tips eller info!

Jag tog studielån på ca 770.000kr för att plugga utomlands och slutförde min kandidat utbildning efter att ha studerat heltid och sedan halvtid för att hinna med.

Mina studier avslutades för 8 år sedan och jag har aldrig jobbat inom branschen som jag blev utbildad inom. Jag har även inte betalat tillbaka något på lånet då jag för det mesta inte tjänat tillräckligt mycket för att kunna göra detta vilket har kommunicerats till CSN.

Jag tjänade bättre när jag en period (ca 3 år) jobbade heltid och försökte då att komma överens med CSN om att betala tillbaka men la ner det då de vägrade acceptera något annat än 5 års sammansatta belopp för betalning. Landet jag jobbade i har även skyhöga skatter och min bruttolön var därav för hög att för kunna få betala mindre än de ca 6.000 de ville ha av mig i månaden.

Är för närvarande arbetslös och lever som en vagabond, voluntärar och reser runt men då utmätningsbrev har anländit till addressen där jag är skriven är adressinnehavararen inte så lycklig på mig och det är dags för mig att försöka reda ut denna situationen.

Jag delar kommande info då det kan var relevant till lösningar till min situation, inte för att dra någon snyfthistoria. Jag har pratat med psykologer av och på i ca 20 år pga trasig uppväxt, drogproblem, depression, och utbrändhet vilket var anledningen till att jag avslutade min senaste heltidanställning på läkarens begäran. Stresskänslighet är också anledningen till att jag inte klarat av att ta mig in i min bransch då den består av kraftig konkurrens.

Jag söker allmän info, tips, eller vad ni nu kan komma med som kan leda mig i rätt riktning och jag söker även svar på följande frågor. Jag vet att jag behöver kontakta både CSN och Kronofodgen och kommer göra det i Januari men vill ha lite bättre förståelse över situationen innan jag biter i det riktigt ruttna äpplet.

Summering:
- 770.000 i skuld
- 8 år utan avbetalningar
- arbetlös och oklar kapacitet till heltidsarbete
- depression och utbrändhet
- strax över 30 år gammal
- 60.000 i utmätningsprocess hos kronofogden
- befinner mig sällan i Sverige

1. Jag har förstått det som att det inte finns någon risk för min addressinnehavares ägodelar då jag inte har några saker där eller ens sover där när jag svänger förbi staden. (I fall av att utmätare knackar på dörren)

2. Finns det något sätt för mig att preskribera skulden då jag inte kunnat nyttja den och även har blivit diagnoserad med kraftig depression och utbrändhet iom synnerliga skäl? Jag antar att detta kräver en process hos läkare i Sverige.

3. Vad har jag att vänta mig i livet om jag inte kan lösa denna skuld? Då den är avsevärt stor och inte verkar kunna skrivas av med varken skuldsanering eller andra tillvägagångssätt.

4. När jag ställde ovan fråga så gjorde jag lite snabb matte och om jag betalar tills 72 års ålder skulle det kosta mig under 2.000kr i månaden vilket inte är speciellt smärtsamt. CSN verkar dock inte vilja ge mig så pass lång tid att betala av lånet vilket jag känner mig oförstående till då de från början krävde nästan 3.000kr av mig. Måste lånet generellt betalas av på kortare tid än pensionsålder?

Mycket i denna text, uppskattar er tid och svar.
/Individ som är redo att äta en hel del skit
Du kan ansöka om att få skulder avskrivna om du har starkare skäl till att du aldrig kommer att ha nytta av den utbildning du genomgått.

https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/avskrivning-av-studielan.html


Citat:
Avskrivning av studielån
CSN kan i vissa fall skriva av ditt lån helt eller delvis. Vi kan till exempel skriva av ditt lån vid en viss ålder, vid dödsfall eller om du har synnerliga skäl. Det är olika regler beroende på vilket lån du har.

Du går läsa och se om du ingår i någon av grupperna där avskrivning kan bli aktuellt.
Citera
2026-03-13, 20:33
  #3398
Medlem
dianabbs avatar
Hur får man utökade studieveckor för synnerliga skäl hos CSN (på gymnasienivå)???



Har någon lyckats få mer veckor!? Har använt upp mina 120 veckor och är fortfarande en bit ifrån gymnasieexamen. Kanske 6/8 månaders max. Har bland annat ADHD (räknas väl som funktionsnedsättning) samt tar hand om mitt barn på vardagarna som också har en funktionsnedsättning i form av en syndrom....
Är detta "tillräckligt" skäl för CSN att kanske bevilja mer veckor? Känns jo som det absolut inte kunnat hända NÅT ANNAT i livet mer än såhär , som vore ett bättre "skäl".

Sökte om fler veckor tidigare några år sedan då jag var med om en död i min familj, där jag fick vårda den döende kortare perioder, det dög inte då heller.

Har bl.a. intyg från FK angående omvårdnadsbidrag (inkl. läkarutlåtande angående mitt barn, hens funktion samt diagnoser) och ska fixa ett intyg för mig själv o mina svårigheter.

tacksam för era erfarenheter,
Citera
2026-03-22, 14:28
  #3399
Medlem
Hur undviker jag att få återkrav?

Jag går yrkeshögskola och planerar att hoppa av min utbildning 1 år för tidigt i slutet av april då jag fått arbete. Jag tänker dock ta ett sista CSN nu den 25de mars vilket ska täcka vecka 13-16 alltså 23 mars till 19 april, så länge jag inte hoppar av skolan och säger upp CSN innan den 20de april är det lugnt då? Jag förstår att jag kommer behöva börja betala tillbaks på lånet direkt eftersom jag hoppar av studierna och det är OK men vore drygt om man fick något krav på tiotusentals kronor...
Citera
2026-03-22, 17:10
  #3400
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackanvandar
Hur undviker jag att få återkrav?

Jag går yrkeshögskola och planerar att hoppa av min utbildning 1 år för tidigt i slutet av april då jag fått arbete. Jag tänker dock ta ett sista CSN nu den 25de mars vilket ska täcka vecka 13-16 alltså 23 mars till 19 april, så länge jag inte hoppar av skolan och säger upp CSN innan den 20de april är det lugnt då? Jag förstår att jag kommer behöva börja betala tillbaks på lånet direkt eftersom jag hoppar av studierna och det är OK men vore drygt om man fick något krav på tiotusentals kronor...
Ring och snacka med dom, brukar vara bra att ha att göra med de senaste åren, inte förr dock.
Citera
2026-05-04, 02:57
  #3401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianabb
Hur får man utökade studieveckor för synnerliga skäl hos CSN (på gymnasienivå)???



Har någon lyckats få mer veckor!? Har använt upp mina 120 veckor och är fortfarande en bit ifrån gymnasieexamen. Kanske 6/8 månaders max. Har bland annat ADHD (räknas väl som funktionsnedsättning) samt tar hand om mitt barn på vardagarna som också har en funktionsnedsättning i form av en syndrom....
Är detta "tillräckligt" skäl för CSN att kanske bevilja mer veckor? Känns jo som det absolut inte kunnat hända NÅT ANNAT i livet mer än såhär , som vore ett bättre "skäl".

Sökte om fler veckor tidigare några år sedan då jag var med om en död i min familj, där jag fick vårda den döende kortare perioder, det dög inte då heller.

Har bl.a. intyg från FK angående omvårdnadsbidrag (inkl. läkarutlåtande angående mitt barn, hens funktion samt diagnoser) och ska fixa ett intyg för mig själv o mina svårigheter.

tacksam för era erfarenheter,

Se om du kan aktivitetsstöd från f-kassan istället.
Upp till A-kassa, rena pengar, inget lån.
Bostadsbidrag + bostadstillägg, kanske socialbidrag också.
Förlängd skolgång.

Max ålder var dock 30.
Citera
2026-05-27, 08:32
  #3402
Avslutad
CSN kräver pengar tillbaka av 14 000 svenskar.





CSN granskat studenternas inkomst för 2024 – och hittat många som tjänat för mycket.
I genomsnitt ska de nära 14 000 personerna nu betala tillbaka 28 967 kronor.
En person har haft så stora inkomster att den tvingas betala tillbaka 260 000 kronor.



https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=6c1f8218-96c9-4730-856b-f96594f03008
Citera
2026-05-28, 18:26
  #3403
Medlem
Åkte på något lite konstigt. Gjorde en ansökan om att betala mindre då min ekonomiska situation förändrats för det sämre, och fick svar inom några minuter på Mina sidor. Fick inte godkänt att betala mindre, utan nu har de istället höjt vad jag ska betala - inbetalningen ökade med 3000 kronor. Fick ett nytt besked om vad jag ska betala för resten av året, detta trots att jag redan betalat mer än hälften av mitt årsbelopp för 2026. Ska ringa och prata med dem, men någon som stött på något liknande? Tycker ärligt talat att det är lite snopet att de höjer beloppet utan att säga något.
Citera
2026-05-28, 21:29
  #3404
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungAnka
Åkte på något lite konstigt. Gjorde en ansökan om att betala mindre då min ekonomiska situation förändrats för det sämre, och fick svar inom några minuter på Mina sidor. Fick inte godkänt att betala mindre, utan nu har de istället höjt vad jag ska betala - inbetalningen ökade med 3000 kronor. Fick ett nytt besked om vad jag ska betala för resten av året, detta trots att jag redan betalat mer än hälften av mitt årsbelopp för 2026. Ska ringa och prata med dem, men någon som stött på något liknande? Tycker ärligt talat att det är lite snopet att de höjer beloppet utan att säga något.

Min gissning: du ansökte för nära förfallodatumet. Även om du fick avslag så delades din nya betalningsplan upp juni - december istället för maj - december. Du kan alltid betala in summan du skulle betalat nu i maj och sedan ringa dem och att be om att få resterande årsbelopp utslaget över resten av året så betalningsplanen ser ut som tidigare igen.
Citera
2026-06-01, 19:48
  #3405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Min gissning: du ansökte för nära förfallodatumet. Även om du fick avslag så delades din nya betalningsplan upp juni - december istället för maj - december. Du kan alltid betala in summan du skulle betalat nu i maj och sedan ringa dem och att be om att få resterande årsbelopp utslaget över resten av året så betalningsplanen ser ut som tidigare igen.

Fick tag i CSN, det du sa gällande förfallodatum stämde precis. Tack!
Citera
2026-06-01, 22:06
  #3406
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungAnka
Fick tag i CSN, det du sa gällande förfallodatum stämde precis. Tack!

Skönt att det löste sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in