Hejsan!
Jag har gjort något som kan klassas som riktigt jävla idiotiskt (eller värre) när det kommer till min ekonomi. Jag räknar med att bli kallad både det ena och det andra för detta och tar gärna det, men snälla inkludera något tips eller info!
Jag tog studielån på ca 770.000kr för att plugga utomlands och slutförde min kandidat utbildning efter att ha studerat heltid och sedan halvtid för att hinna med.
Mina studier avslutades för 8 år sedan och jag har aldrig jobbat inom branschen som jag blev utbildad inom. Jag har även inte betalat tillbaka något på lånet då jag för det mesta inte tjänat tillräckligt mycket för att kunna göra detta vilket har kommunicerats till CSN.
Jag tjänade bättre när jag en period (ca 3 år) jobbade heltid och försökte då att komma överens med CSN om att betala tillbaka men la ner det då de vägrade acceptera något annat än 5 års sammansatta belopp för betalning. Landet jag jobbade i har även skyhöga skatter och min bruttolön var därav för hög att för kunna få betala mindre än de ca 6.000 de ville ha av mig i månaden.
Är för närvarande arbetslös och lever som en vagabond, voluntärar och reser runt men då utmätningsbrev har anländit till addressen där jag är skriven är adressinnehavararen inte så lycklig på mig och det är dags för mig att försöka reda ut denna situationen.
Jag delar kommande info då det kan var relevant till lösningar till min situation, inte för att dra någon snyfthistoria. Jag har pratat med psykologer av och på i ca 20 år pga trasig uppväxt, drogproblem, depression, och utbrändhet vilket var anledningen till att jag avslutade min senaste heltidanställning på läkarens begäran. Stresskänslighet är också anledningen till att jag inte klarat av att ta mig in i min bransch då den består av kraftig konkurrens.
Jag söker allmän info, tips, eller vad ni nu kan komma med som kan leda mig i rätt riktning och jag söker även svar på följande frågor. Jag vet att jag behöver kontakta både CSN och Kronofodgen och kommer göra det i Januari men vill ha lite bättre förståelse över situationen innan jag biter i det riktigt ruttna äpplet.
Summering:
- 770.000 i skuld
- 8 år utan avbetalningar
- arbetlös och oklar kapacitet till heltidsarbete
- depression och utbrändhet
- strax över 30 år gammal
- 60.000 i utmätningsprocess hos kronofogden
- befinner mig sällan i Sverige
1. Jag har förstått det som att det inte finns någon risk för min addressinnehavares ägodelar då jag inte har några saker där eller ens sover där när jag svänger förbi staden. (I fall av att utmätare knackar på dörren)
2. Finns det något sätt för mig att preskribera skulden då jag inte kunnat nyttja den och även har blivit diagnoserad med kraftig depression och utbrändhet iom synnerliga skäl? Jag antar att detta kräver en process hos läkare i Sverige.
3. Vad har jag att vänta mig i livet om jag inte kan lösa denna skuld? Då den är avsevärt stor och inte verkar kunna skrivas av med varken skuldsanering eller andra tillvägagångssätt.
4. När jag ställde ovan fråga så gjorde jag lite snabb matte och om jag betalar tills 72 års ålder skulle det kosta mig under 2.000kr i månaden vilket inte är speciellt smärtsamt. CSN verkar dock inte vilja ge mig så pass lång tid att betala av lånet vilket jag känner mig oförstående till då de från början krävde nästan 3.000kr av mig. Måste lånet generellt betalas av på kortare tid än pensionsålder?
Mycket i denna text, uppskattar er tid och svar.
/Individ som är redo att äta en hel del skit