2018-07-18, 22:03
Medlem
selusts avatar
Om jag läst en kurs år 2013, fixk bidrag och lån, men ej klarat kursen. Lån o bidrag betalat sen länge.
Ska börja ett program i höst och söker lån o bidrag igen. Kommer det att bli något problem för mig?
Citera
2018-07-18, 23:14
Medlem
Jag pluggade för några år sedan till Trafikpilot och tog i samband med det merkostnadslån hos CSN.
Det var en stressig tid och jag hade inte kollat upp exakt vad som gällde så jag jobbade mer än tillåtet.
Det slutade såklart med ett återkrav på ca 100 000 som jag betalade tillbaks direkt.
Nu ska jag börja studera i höst igen, denna gång på universitet.
Frågan är, finns det en risk att CSN nekar mig med tanke på ovanstående?
Citera
2018-07-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaSierra
Jag pluggade för några år sedan till Trafikpilot och tog i samband med det merkostnadslån hos CSN.
Det var en stressig tid och jag hade inte kollat upp exakt vad som gällde så jag jobbade mer än tillåtet.
Det slutade såklart med ett återkrav på ca 100 000 som jag betalade tillbaks direkt.
Nu ska jag börja studera i höst igen, denna gång på universitet.
Frågan är, finns det en risk att CSN nekar mig med tanke på ovanstående?

Har du betalat av ditt återkrav och ligger i fas med dina ordinarie betalningar så ska det inte vara några problem. Men ring dem och dubbelkolla.
Citera
2018-07-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Har du betalat av ditt återkrav och ligger i fas med dina ordinarie betalningar så ska det inte vara några problem. Men ring dem och dubbelkolla.

Okej får göra det, tack för svar!
Citera
2018-07-18, 23:47
Medlem
Citat:
Okej får göra det, tack för svar!

Informationen jag har fått är att du till och med kan ha ett obetalt återkrav och ändå få studiemedel. Det är när man har två det blir stopp. Men kan ju kanske vara annorlunda i och med att ditt var så stort.
Citera
2018-07-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Informationen jag har fått är att du till och med kan ha ett obetalt återkrav och ändå få studiemedel. Det är när man har två det blir stopp. Men kan ju kanske vara annorlunda i och med att ditt var så stort.

Har betalat tillbaks allting och gjorde det så fort jag fick återkravet. Förutom detta så har jag även skött alla övriga återbetalningar som jag ska, dvs betalat in allting i tid. Gick även klart utbildningen som jag skulle, det enda felet var som sagt att jag tjänat för mycket under perioden och fick därför betala tillbaks i princip hela merkostnadslånet.
Var mest orolig eftersom det var ett så stort återkrav att dom nu skulle vara kinkiga och neka mig lån + bidrag med tanke på detta.
Citera
2018-07-19, 01:43
Medlem
Citat:
Har betalat tillbaks allting och gjorde det så fort jag fick återkravet. Förutom detta så har jag även skött alla övriga återbetalningar som jag ska, dvs betalat in allting i tid. Gick även klart utbildningen som jag skulle, det enda felet var som sagt att jag tjänat för mycket under perioden och fick därför betala tillbaks i princip hela merkostnadslånet.
Var mest orolig eftersom det var ett så stort återkrav att dom nu skulle vara kinkiga och neka mig lån + bidrag med tanke på detta.

Sett till din information har jag svårt att se att det skulle vara ett problem för dig att få studiemedel, baserat på den information jag fått av handläggare på CSN
Citera
2018-07-19, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Om jag läst en kurs år 2013, fixk bidrag och lån, men ej klarat kursen. Lån o bidrag betalat sen länge.
Ska börja ett program i höst och söker lån o bidrag igen. Kommer det att bli något problem för mig?
Ja du måste ha klarat 75% av poängen du tog studiemedel för, alt. 62,5% om det var första gången du tog studiemedel. Givet att det är högskolestudier du syftar på nu.
Citera
2018-07-20, 23:53
Medlem
Följande står att läsa på CSN:s hemsida:
Citat:
Studiemedel får du i förskott
Pengarna betalas ut i förskott. Det innebär till exempel att utbetalningen den 25 september är studiemedel för oktober.
Betyder det att man den 24:e augusti kommer att få pengar för både den vecka man hinner studera i augusti samt för 4 veckor i september (dvs. en utbetalning på ca. 13 055 kr om man har fullt bidrag och lån)?
Citera
2018-07-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Följande står att läsa på CSN:s hemsida:

Betyder det att man den 24:e augusti kommer att få pengar för både den vecka man hinner studera i augusti samt för 4 veckor i september (dvs. en utbetalning på ca. 13 055 kr om man har fullt bidrag och lån)?

2018-09-03 (prel.), för vecka 36-39: 10 294kr
2018-09-25, för vecka 40-43: 10 444kr

Såhär ser det ut för mig som har studiestart 3e september. Är du säker på att du har studiestart så tidigt och inte bara har mottagning eller liknande som inte ger studiemedel?
Senast redigerad av Ercie 2018-07-21 kl. 14:09.
Citera
2018-07-21, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Plugget börjar 3 september och det står att jag ska få mina pengar den 3 september, även om det står att det är preliminärt datum.

Är det möjligt att jag kan få pengarna typ den 27 eller 28e augusti istället?

Och det står att jag ska få runt 3100 i bidrag vilket är grundbeloppet. Brukar man inte få mer när det är skolstarten? Har för mig att man får 500 kronor mer?
Nej, skolan måste ha registrerat dig först på kursen. Dvs genom upprop.
Citera
2018-07-22, 08:28
Medlem
Kommer att dela bostad på 135 kvm med 3 andra personer, beräknas boytan annorlunda då eller är jag diskvalificerad från bostadsbidrag som endast gäller för <60 kvm? Hur gör dom som bor i korridor t.ex där deras levnadsutrymme delas med andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in