Citat:
Ursprungligen postat av
LAmusic
Hej!
Jag har äntligen fått tummen ur & kommer om allting vill sig väl börja studera till hösten. I & med detta så uppstår det självklart en del frågetecken i mitt huvud & ett utav dem är hur jag ska gå tillväga gällande eventuella studielån.
Min plan är att under studierna jobba extra, antingen på helger eller på kvällar. Dit jag ska flytta finns båda de företag jag jobbar på idag (jobbar två jobb) & vill jag ha jobb där får jag mer största sannolikhet det.
Nu till min fråga. Jag ser både för & nackdelar med att ta studielån.
OM jag skulle välja att ta ett lån. Hur mycket bör jag ta? Hur bör jag fördela min inkomst från jobbet/lånet?
Ska jag investera de lånade pengarna eller de jag tjänar ihop genom jobb i fonder? Ska jag lägga in så mycket jag bara kan på ett sparkonto? Ska jag strunta i att ta lånet?
Som ni märker är jag inte speciellt insatt i just detta & alla tips mottages. Vad hade ni gjort/har ni gjort?
Vad är det mest fördelaktiga rent ekonomiskt både under & efter studierna är klara?
Tack på förhand!
Studielånen är fördelaktiga av ett par anledningar. För det första är räntan låg (men inte obefintlig), för det andra så är det ganska tryggt då man inte riktigt hamnar på obestånd för dem som med andra lån (pga återbetalningstakten).
Vad gäller vad du skall göra med pengarna. Ja behöver du pengarna under studierna så får du använda dem givetvis. Annars skulle jag generellt sett ställa mig måttligt skeptisk till räntesparande med dem, jag är tveksam till att du varaktigt kan få ett räntearbitrage som är till din fördel. Sprid istället pengarna i breda aktiefonder. Vad gäller sparandet så är det inte så allvarligt att tappa i värde som det vore med andra lån - det är ju trots allt tanken att de lånade pengarna skall vara slut när studierna är slut (och riktigt så illa får vi hoppas att ditt fondsparande inte går).