2020-03-26, 20:26
Medlem
Kycklingtasss avatar
Är det förresten någon här som spräckt fribeloppet för helår?

Jag har själv nosat lite över gränsen 2019 men lever på hoppet att jag går under radarn då jag, beroende på hur jag fifflar med halvåren i efterhand, troligtvis är skyldig runt 5000 kr.

Finns det nån summa som flyger under radarn så att säga? Jag har svårt att tro att de skulle gnälla över om någon spräckt beloppet med 300 spänn t ex.
Citera
2020-03-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Är det förresten någon här som spräckt fribeloppet för helår?

Jag har själv nosat lite över gränsen 2019 men lever på hoppet att jag går under radarn då jag, beroende på hur jag fifflar med halvåren i efterhand, troligtvis är skyldig runt 5000 kr.

Finns det nån summa som flyger under radarn så att säga? Jag har svårt att tro att de skulle gnälla över om någon spräckt beloppet med 300 spänn t ex.

Ändringar gällande fribeloppet verkar vara på tapeten.
" Bland annat ska fribeloppet i studiemedlet slopas."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opbpr7/nytt-corona-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa
Citera
2020-03-31, 11:02
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ändringar gällande fribeloppet verkar vara på tapeten.
" Bland annat ska fribeloppet i studiemedlet slopas."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opbpr7/nytt-corona-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa
Ja, det har jag sett, men som jag förstått det ska det gälla vårdstuderande som jobbar inom vården?

Edit: nej du har helt rätt: https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2020-03-31-fribeloppet-inom-studiemedlen-tas-bort-under-2020-pa-grund-av-corona.html 🙂. Det gillas av mig!
Senast redigerad av Kycklingtass 2020-03-31 kl. 11:04.
Citera
2020-04-01, 03:05
Medlem
Alanas avatar
Sitter lite i skiten pga coronaviruset då jag har förlorat mitt extrajobb och därmed inte längre har en inkomst framöver. Jag klarar mig fram till sommaren men inte så mycket längre.

Läget är som följer:

¤Jag läser just nu termin 2 av 6 på högskola.

¤Jag måste ta igen 15hp innan jag kan söka nya studiemedel då jag saknar poäng från när jag studerade senast. Hoppas ta igen de poängen den här terminen eller i värsta fall under sommaren då jag sökt några sommarkurser ifall att.

¤Jag har bara 26v studiemedel kvar på högskolenivå att ta ut.

¤Jag har 76v studiemedel kvar på gymnasienivå att ta ut.

¤Nästa termin (T3) kommer vara den svåraste terminen på mitt program så jag skulle väldigt gärna söka csn för ett helt år för att känna mig säker ett tag. Det betyder att jag skulle behöva söka csn för gymnasiestudier.

Mina funderingar:
Jag har hört att man kan söka csn för studier på gymnasienivå och bara registrera sig på dem för att sedan skita i allt för att plugga på högskola istället. Stämmer det?

Om det nu stämmer så undrar jag hur man går tillväga för att använda sig av det. Enligt antagning.se så kan man bara vara registrerad att plugga på 150% fart samtidigt. Kan jag ändå söka gymnasiestudier (t.ex. ett basår) på helfart i ett helt år, samtidigt som jag redan pluggar på ett högskoleprogram på helfart?

Om svaret är ja, vad är bäst att välja för att undvika att få gymnasiestudierna registrerade som avbrutna; att söka för distansstudier eller vanlig undervisning i klassrum?
Citera
2020-04-09, 10:04
Avslutad
Hur bör jag resonera angående studielån?

Hej!

Jag har äntligen fått tummen ur & kommer om allting vill sig väl börja studera till hösten. I & med detta så uppstår det självklart en del frågetecken i mitt huvud & ett utav dem är hur jag ska gå tillväga gällande eventuella studielån.

Min plan är att under studierna jobba extra, antingen på helger eller på kvällar. Dit jag ska flytta finns båda de företag jag jobbar på idag (jobbar två jobb) & vill jag ha jobb där får jag mer största sannolikhet det.

Nu till min fråga. Jag ser både för & nackdelar med att ta studielån.

OM jag skulle välja att ta ett lån. Hur mycket bör jag ta? Hur bör jag fördela min inkomst från jobbet/lånet?
Ska jag investera de lånade pengarna eller de jag tjänar ihop genom jobb i fonder? Ska jag lägga in så mycket jag bara kan på ett sparkonto? Ska jag strunta i att ta lånet?

Som ni märker är jag inte speciellt insatt i just detta & alla tips mottages. Vad hade ni gjort/har ni gjort?
Vad är det mest fördelaktiga rent ekonomiskt både under & efter studierna är klara?

Tack på förhand!
Citera
2020-04-09, 10:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAmusic
Hej!

Jag har äntligen fått tummen ur & kommer om allting vill sig väl börja studera till hösten. I & med detta så uppstår det självklart en del frågetecken i mitt huvud & ett utav dem är hur jag ska gå tillväga gällande eventuella studielån.

Min plan är att under studierna jobba extra, antingen på helger eller på kvällar. Dit jag ska flytta finns båda de företag jag jobbar på idag (jobbar två jobb) & vill jag ha jobb där får jag mer största sannolikhet det.

OM jag skulle välja att ta ett lån. Hur mycket bör jag ta? Hur bör jag fördela min inkomst från jobbet/lånet?
Ska jag investera de lånade pengarna eller de jag tjänar ihop genom jobb i fonder? Ska jag lägga in så mycket jag bara kan på ett sparkonto? Ska jag strunta i att ta lånet?

Som ni märker är jag inte speciellt insatt i just detta & alla tips mottages. Vad hade ni gjort/har ni gjort?
Vad är det mest fördelaktiga rent ekonomiskt både under & efter studierna är klara?

Tack på förhand!

Ta fullt lån och spara så mycket du kan. Det har du glädje av när du ska köpa bostad efter examen, då banken inte ser på studielån som de gör på andra lån.
Citera
2020-04-09, 10:09
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Jag skulle ta ut så mycket lån som möjligt av CSN(men var noga med hur mycket du tjänar för ev avräkning är inte kul att krävas på återbetalning) sen hade jag sparat så mycket du klarar av för att ha till en kontantinsats till ett skapligt boende när du är färdig. Sen CSN skulden är det sista du betalar av så följ tänkt avbetalningsplan.
Dvs. precis tvärtom mot vad jag gjorde själv, tog bara ut så mycket att jag klarade mig och betalade tillbaka de lånen innom 10 år efter examen men satt kvar med bolån. Rent förkastligt rent ekonomiskt men man lär sig med tiden och bör försöka ge andra de lärdommarna.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-04-09 kl. 10:12.
Citera
2020-04-09, 10:34
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Studielånen är fördelaktiga av ett par anledningar. För det första är räntan låg (men inte obefintlig), för det andra så är det ganska tryggt då man inte riktigt hamnar på obestånd för dem som med andra lån (pga återbetalningstakten).

Vad gäller vad du skall göra med pengarna. Ja behöver du pengarna under studierna så får du använda dem givetvis. Annars skulle jag generellt sett ställa mig måttligt skeptisk till räntesparande med dem, jag är tveksam till att du varaktigt kan få ett räntearbitrage som är till din fördel. Sprid istället pengarna i breda aktiefonder. Vad gäller sparandet så är det inte så allvarligt att tappa i värde som det vore med andra lån - det är ju trots allt tanken att de lånade pengarna skall vara slut när studierna är slut (och riktigt så illa får vi hoppas att ditt fondsparande inte går).
Citera
2020-04-09, 12:21
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Satsa på studierna i första hand. Jag arbetade aldrig under studietiden. Om man lånar mycket kanske man konsumerar mera. Även CSN-lånen ska betalas tillbaka. Låna lagom mycket och arbeta lite om du har lust. Njut av studierna och ha en rolig tid.
Citera
2020-04-09, 13:24
Avslutad
CSN har blivit klokare med åren. Det är inte så att du får pengarna i näven direkt utan de ställs en hel del krav på dig också. Du måste bl.a. klara en viss % av dina kurser. Det är fortfarande det absolut bästa lånet du kan ta finns inga nackdelar. Eftersom du kommer/planerar att ha ett eller två jobb vid sidan får du vara noga med att inte tjäna för mycket, kontroller görs av inkomst av tjänst, nv och kapital och övriga tillgångar du har. Tjänar du för mycket får du betala tillbaka en del.
Citera
2020-04-09, 20:48
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Hur bör jag resonera angående studielån?" infogad.

/Moderator
Citera
2020-04-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Farbror-
CSN har blivit klokare med åren. Det är inte så att du får pengarna i näven direkt utan de ställs en hel del krav på dig också. Du måste bl.a. klara en viss % av dina kurser. Det är fortfarande det absolut bästa lånet du kan ta finns inga nackdelar. Eftersom du kommer/planerar att ha ett eller två jobb vid sidan får du vara noga med att inte tjäna för mycket, kontroller görs av inkomst av tjänst, nv och kapital och övriga tillgångar du har. Tjänar du för mycket får du betala tillbaka en del.

Fribeloppet är för 2020 slopat, du kan tjäna hur mycket du vill detta året.
En stor nackdel med CSN-lån är att det kan minska det man får från socialen, t ex över sommaren.
Så sista veckorna på vårterminen kan det vara smart att inte ta mer lån än vad man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in