Nu funkar det bra, pluggarna sitter kvar, inga spikar, lätta att göra.
Alltså man trycker in en träplugg i ändan av röret, limmar den.
Borrar sedan ett 6mm hål genom rör,plugg,rör, dvs i sidan av röret rakt igenom ändpluggen. Tar en trätapp/(träplugg) och tycker igenom. På så vis hålles den 30mm pluggen stenhårt fast. Pappröret slets upp i flera bitar. Det var inte en reva i röret som om, det spruckit utan det var, bara delar och ludd av allt. Ändarna hittade jag båda 2 ca 10 meter bort. Det var 10gram svartkrut.
10 Gram svartkrut och 180 mm röret dvs med mera luft small hårdast.
Det var 90mm luft. Det med 60mm luft small svagare.
15 Gram Flash smälde oxo mycket bra. Svårt att säga hur mycket eftersom jag sköt av det på en obebyggt område, men uppskattningsvis ungefär som armens knallskott. I bebyggelse räcker det nog för att grannarna skall precis tåla det.
10 Gram svartkrut kunde nog vara lite mera kanske 15 gram, men man skall nog ha ett större rör med ca 35 mm invändigt och 4mm-5mm tjockt, sen ändpluggar i trä som är tappade då kan man nog få ett knallskott som låter som FAN.
Men visst 10gram svartkrut i tättbebyggt område kommer att låta, garanterat.
Det som är bra med ändpluggar i trä som är tappade är att de inte är farliga på samma sätt och att de torkar på 4-timmar. Lätta att göra det tar kanske max 5-10 minuter att göra en smällare. Lite arbete, snygga, säkra, starka.
Ja jag är nöjd.