2007-11-28, 15:50
Medlem
cannabe²s avatar
Har samma problem som du. Har tillgång till riktigt bra papphylsor men har ännu inte hittat något bra att plugga dom med. Pluggen bara sticker och tjoffar istället för smäller.

Har provat limma träpluggar och sen dra en skruv igenom efter det torkat. Förborrar lite för att det inte ska spricka.

Hittils är det PET-flaskor jag fått ordentliga smällar med. Lite krut i botten och en stubin i korken som trillar ner och antänder.

Vill se mer i denna tråden, ändpluggar måste vara ett problem i branschen?
Citera
2007-11-28, 16:22
Medlem
Silverturks avatar
Problemet är egentligen att svartkrut brinner så långsamt.

Ena sidan är i varje fall lätt att plugga igen. Jag använder kattsand som jag malt till ett sandliknande pulver som sedan bankas torr riktigt hårt. Fördelen med denna metod är att leran, när den bankas torr, utvidgar sig litet i röret och behåller denna position. Detta fungerar i.o.m att pappröret kan utvidgas lite. Vad jag har kommit fram till är att det är väldigt viktigt att mala kattsanden och inte bara banka när den är i klumpform. Bankar man klumparna har den en tendes att inte greppa ordentligt, varför vet jag inte men den gör inte det i varje fall.

Detta räcker gott och väl. Vill man vara ännu mer hardcore kan man blanda i lite chamottelera. Denna består i princip av små, vassa keramikbitar, som pressar ut mot rörets kanter och fäster bra. Chamottelera (Säkert felstavat) behöver inte köpas, utan kan göras själv, även om kvalitén säkert blir sämre. När jag gjorde den använda jag en gammal porslinstallrik som jag bankade sönder i en burk till ett fint, fint pulver. Det hjälpte bra, och pluggar med upp till 50% chamottelera/bentonitlera fästa riktigt bra utan att falla sönder. (Akta ögonen för flygande splitter!)

Dock är den andra pluggen som kommer vara den svaga länken. Då innehållet ska vara löst, kan man inte banka en likadan plugg på andra sidan. Jag har testat gips, som jag armerat ut i pappret genom att förborra hål, fast det visade sig vara direkt livsfarligt. Även träpluggar har jag limmat dit med epoxylim, vilket jag tycker har fungerat absolut bäst. Jag har inte testat med golvlimmet, men det kan vara värt ett försök.

Den andra pluggen gör jag i dagsläget genom att knöggla ihop en bit hushållspapper och trycka ner i röret. Sedan limmar jag rikligt med smältlim över pappersbiten. Jag har dock inte använt svartkrut, utan blixtljusbulver till denna typ av smällare. Jag har dessutom inte testat med diametrar över c:a 15mm.
Citera
2007-11-28, 16:25
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
idag skall jag testa följande

Rör 3,5mm papp 21mm ID modell stenhårt.

10gram svartkrut
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),60mm luft,30mm ändplugg trä
pluggarna är sedan "tappade" med 6mm tapp i trä radialt, för att inte flyga ut.
Pluggar och tappar är limmade.

10gram svartkrut
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),90mm luft,30mm ändplugg trä

15gram flash, nitrat
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),5mm luft,30mm ändplugg trä

Förhoppningen är väll att det skall smälla och att röret bryts av istället för att pluggarna flyger ut.

Spännande, har du tillgång att filma? För det där vill man ju höra/se .
Citera
2007-11-28, 18:02
Medlem
Det small!

Nu funkar det bra, pluggarna sitter kvar, inga spikar, lätta att göra.
Alltså man trycker in en träplugg i ändan av röret, limmar den.
Borrar sedan ett 6mm hål genom rör,plugg,rör, dvs i sidan av röret rakt igenom ändpluggen. Tar en trätapp/(träplugg) och tycker igenom. På så vis hålles den 30mm pluggen stenhårt fast. Pappröret slets upp i flera bitar. Det var inte en reva i röret som om, det spruckit utan det var, bara delar och ludd av allt. Ändarna hittade jag båda 2 ca 10 meter bort. Det var 10gram svartkrut.

10 Gram svartkrut och 180 mm röret dvs med mera luft small hårdast.
Det var 90mm luft. Det med 60mm luft small svagare.

15 Gram Flash smälde oxo mycket bra. Svårt att säga hur mycket eftersom jag sköt av det på en obebyggt område, men uppskattningsvis ungefär som armens knallskott. I bebyggelse räcker det nog för att grannarna skall precis tåla det.

10 Gram svartkrut kunde nog vara lite mera kanske 15 gram, men man skall nog ha ett större rör med ca 35 mm invändigt och 4mm-5mm tjockt, sen ändpluggar i trä som är tappade då kan man nog få ett knallskott som låter som FAN.

Men visst 10gram svartkrut i tättbebyggt område kommer att låta, garanterat.

Det som är bra med ändpluggar i trä som är tappade är att de inte är farliga på samma sätt och att de torkar på 4-timmar. Lätta att göra det tar kanske max 5-10 minuter att göra en smällare. Lite arbete, snygga, säkra, starka.
Ja jag är nöjd.
Citera
2007-11-28, 18:45
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Nu funkar det bra, pluggarna sitter kvar, inga spikar, lätta att göra.
Alltså man trycker in en träplugg i ändan av röret, limmar den.
Borrar sedan ett 6mm hål genom rör,plugg,rör, dvs i sidan av röret rakt igenom ändpluggen. Tar en trätapp/(träplugg) och tycker igenom. På så vis hålles den 30mm pluggen stenhårt fast. Pappröret slets upp i flera bitar. Det var inte en reva i röret som om, det spruckit utan det var, bara delar och ludd av allt. Ändarna hittade jag båda 2 ca 10 meter bort. Det var 10gram svartkrut.

10 Gram svartkrut och 180 mm röret dvs med mera luft small hårdast.
Det var 90mm luft. Det med 60mm luft small svagare.

15 Gram Flash smälde oxo mycket bra. Svårt att säga hur mycket eftersom jag sköt av det på en obebyggt område, men uppskattningsvis ungefär som armens knallskott. I bebyggelse räcker det nog för att grannarna skall precis tåla det.

10 Gram svartkrut kunde nog vara lite mera kanske 15 gram, men man skall nog ha ett större rör med ca 35 mm invändigt och 4mm-5mm tjockt, sen ändpluggar i trä som är tappade då kan man nog få ett knallskott som låter som FAN.

Men visst 10gram svartkrut i tättbebyggt område kommer att låta, garanterat.

Det som är bra med ändpluggar i trä som är tappade är att de inte är farliga på samma sätt och att de torkar på 4-timmar. Lätta att göra det tar kanske max 5-10 minuter att göra en smällare. Lite arbete, snygga, säkra, starka.
Ja jag är nöjd.

Men du filmade inte?
Citera
2007-11-28, 18:59
Medlem
No Film

NO, jag har ingen kamera.
Men det kommer fler tillfällen, det blir väll ny år snart....!
Citera
2007-11-28, 19:48
Medlem
pihops avatar
Kom ihåg att träpluggarna kommer bli projektiler när smällarna smäller.
Dvs. inget man tänder och kastar så att pluggarna kan flyga tebax mot en.
Citera
2007-11-28, 21:03
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
NO, jag har ingen kamera.
Men det kommer fler tillfällen, det blir väll ny år snart....!

Jo det gör väll det..
Citera
2007-11-28, 21:16
Medlem
kastar

Ok, jag har inte 10-15 gram Flash eller svartkrut med den styrkan i handen när jag tänder på, skulle något gå fel...har man inga händer kvar.

Kraftiga pjäser skall man veta var, när och hur de skall smälla av,
Vilka kan finnas i närheten etc....skjuter gärna kraftiga saker men under kontroll.

inte OJ DÅ!!!!.....tänkte inte på det...

Citera
2011-03-07, 20:40
Medlem
svenasfulls avatar
jag kom och tänka på en sak som jag inte riktigt förstår och undrar om någon kan förklara
Svea-kinaskott har ju ändpluggar av bentonit (kornig vit sand) ellerhur?
men jag förstår inte hur dom kan ha bentonitpluggar i bägge ändarna? om jag minns rätt så är det svartkrut i kinskott och svart krut i smällare fungerar ju bäst om det INTE är packat. men hur lyckas dom då pressa pluggarna för att inte få svartkrutet packat? eller är det kanske gips dom har i ändarna?
Citera
2011-03-09, 13:41
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenasfull
jag kom och tänka på en sak som jag inte riktigt förstår och undrar om någon kan förklara
Svea-kinaskott har ju ändpluggar av bentonit (kornig vit sand) ellerhur?
men jag förstår inte hur dom kan ha bentonitpluggar i bägge ändarna? om jag minns rätt så är det svartkrut i kinskott och svart krut i smällare fungerar ju bäst om det INTE är packat. men hur lyckas dom då pressa pluggarna för att inte få svartkrutet packat? eller är det kanske gips dom har i ändarna?
Jag gillar inte bumpande av trådar från stenåldern, men okej då: Man brukar köra med bentonit i botten och gips i toppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in