2007-11-27, 18:33
Medlem
Börjar ju närma sig nyår, och tänkte att man skulle knåpa ihop något.

Jag har 3,5mm tockt riktigthårt papprör i fria längder.
Stubin, svartkrut, tänkte jag skulle börja där. Jag har ju 300st gamla nitrat 3grammare som ligger som är fabriksgjorda, de smäller men jag vill ha lite mer typ armens gamla knallskott.

Hur som helst jag tar 10gram svartkrut, fabriks gjort, ändpluggar som jag limmar med vanligt trälim, fyller i 10 gram. Röret är ca 21mm ID.

Ändplugg i trä 30mm, 35 mm krut, 30 mm luft, 30mm ändplugg.

Visst det smäller, men inte SMÄLLER...ändpluggen flyger ut.
Röret är helt. Hur får man ändpluggarna att sitta kvar och röret att sprängas, så det blir en djävla smäll.

Vad skall man använda så de sitter kvar, eller vad skall ändras i konstruktionen?
Citera
2007-11-27, 18:40
Medlem
pyro860s avatar
Lera är pluggar i pjäser man köper.

Gips ska också funka.
Citera
2007-11-27, 18:43
Medlem
sitter det kvar?

Men kommer de sitta kvar, om inte limmat trä sitter kvar varför skall gips sitta kvar, eller lera?
Citera
2007-11-27, 19:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
Men kommer de sitta kvar, om inte limmat trä sitter kvar varför skall gips sitta kvar, eller lera?

Du kanske måste göra större pluggar helt enkelt
Citera
2007-11-27, 19:16
Medlem
nnooo shit

ja kanske eller, kanske inte jag tänkte att här fann mer än "silvertejp" och tomtebloss :-).....Nu limmar jag med PU testar imorgon när det härdat på.
Citera
2007-11-27, 19:37
Medlem
Claritys avatar
Har samma problem ibland.
Testa som sagt Bentonit eller gips. Har du träpluggar bör du använda Trä-golvlim (starkt som fan!) som har fått härda(!) minst i 30 timmar i rumstemperatur(!).
Lätt att glömma är att limmen härdar mycket långsammare när man har det ute i garaget/källaren.

Många säger även att epoxy är mycket bra till pluggar - FEL!

Epoxyn lägger sig bara som ett lager på trä-materialet. Medans Trälim suger sig in och binder ihop pluggen med röret.
Ganska mycket lim behövs å andra sidan, då det krymper när det härdar.
En positiv sak är att vanligt trälim inte särskilt mycket, golvlim kostar lite mer men det är endå inga stora summor.
Citera
2007-11-27, 20:39
Medlem
ja men

nu lägger jag 4000:- på 2 smällare
så jag vill veta lite mer!
Citera
2007-11-27, 20:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Dra en skruv genom röret och gjut en plugg med epoxilim. Sätter du skruven ca 2-3cm upp från ändan av röret, rakt genom röret till andra sidan, och gjuter epoxi som når 4cm in, så finns inte en chans att pluggen släpper.

Sätt en likadan skruv på rörets andra ända.

Sedan fyller du röret med krutet, stoppar i stubinen. fyll på med toapapper tills du nått en cm från skruven och gjut den andra ändpluggen. Om din stubin är känslig för limmet, vilket många är, så rekomenderar jag den vattensäkra stubinen jag tipsar om i slutet av "Den stora stubintråden", eller att du drar din egen stubin genom en tunn slang.

Givetvis kan någon träffas av pluggen, men det är lika stor risk för det om du inte använder skruven.
Citera
2007-11-27, 20:56
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Tänkte du använda 450gram rökfritt krut? (300/2=150x3=450gr) Du kan gott göra fler smällare med den mängden. Finns nog inte ett papprör i världen som kan ta tillvara den mängden *umpf* för maximal bang. Tippar på 150gram per smällare är mer än väl. Då får du 6st rediga brakare.

Edit: Nu läste jag vad du menade...glöm det ovanför. "Läste" först 21mm tjockt papprör... 3,5mm är lämpligt för 20-40gram svartkrut...

Men vad menar du med 4000:- på 2st smällar?
Citera
2007-11-28, 06:40
Medlem
4000:-

Nej, det var mest ett skämt, mycket tid lagt på det hela.
Pengar på våg, riktiga pappför, kem från svenskakemi, som är på väg.

Men vi får se, jag vill undvika, spik, skruv. Monterar man i det blir det en mina.
Kanske man kan testa en trätapp, istället för skruv.
Det får ju samma effekt. Just nu är det 10 gram jag jobbar med svartkrut.
Och mycket luft, det skall funka enligt vad jag hört, mindre packat mera luft, tycket ökar, när det väl släpper blir det en djävla smäll är det tänkt.

Men det få nog bli träplugg, med trätapp, in från sidan, limmat med trälim/golvlim.
Citera
2007-11-28, 12:16
Medlem
pihops avatar
Har du tillgång till någon form av runda halvor typ julgranskulor eller liknande kan du göra en sjuhelvetes smäll med dom.
Du bara fyller halva kulan med ditt krut, stänger och pastar på 10 lager papper på det. Dom smällarna kommer smiska allt annat kan jag garantera.
Citera
2007-11-28, 15:17
Medlem
vi får se

idag skall jag testa följande

Rör 3,5mm papp 21mm ID modell stenhårt.

10gram svartkrut
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),60mm luft,30mm ändplugg trä
pluggarna är sedan "tappade" med 6mm tapp i trä radialt, för att inte flyga ut.
Pluggar och tappar är limmade.

10gram svartkrut
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),90mm luft,30mm ändplugg trä

15gram flash, nitrat
30mm ändplugg trä, 30mm(10gram),5mm luft,30mm ändplugg trä

Förhoppningen är väll att det skall smälla och att röret bryts av istället för att pluggarna flyger ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in