2007-11-27, 02:55
Medlem
Det här är verkligen första gången på 10 år som jag haft problem med internet (på det här sättet) Min dator har varit rätt fucked upp under en längre tid. Ljudkortet hade inte drivers till Vista, så jag bestämde mig för att formatera hela skiten och lägga in XP.

Nu har jag installerat och konfigurerat allt, men jag lyckas inte få någon anslutning till internet, oavsett ip-inställningar. Och den varken skickar eller tar emot några paket alls. Har verkligen ingen aning vad jag kan göra. Givetvis funkar internet då jag sitter på trådlösa med laptopen i samma stund som jag skriver detta.
Citera
2007-11-27, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Det här är verkligen första gången på 10 år som jag haft problem med internet.

Och du har under dessa tio år inte förstått att du behöver operativsystemberoende/moderkortberoende drivrutiner till ditt nätverkskort?

Har du allt sådant integrerat på moderkortet så är det väl inte en konstig fråga huruvida verkligen har installerat kompletta chipset-drivrutinerna eller inte?

Gör om och gör rätt.

"..10 år..." fnyz. Jävla ikonklickare. ;)
Citera
2007-11-27, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Och du har under dessa tio år inte förstått att du behöver operativsystemberoende/moderkortberoende drivrutiner till ditt nätverkskort?

Har du allt sådant integrerat på moderkortet så är det väl inte en konstig fråga huruvida verkligen har installerat kompletta chipset-drivrutinerna eller inte?

Gör om och gör rätt.

"..10 år..." fnyz. Jävla ikonklickare.
Kul att du missat några av härligheterna med just "integrerade" komponenter. Jag har alltid efter jag installerat XP, genast gått in på internet och börjat ladda ner nödvändigheter. Förvånar mig att någon faktiskt sitter och använder CD-skivan som följer med i hopp om att få ett integrerat nätverkskort att fungera, eller vad är det du sitter och påstår?
Citera
2007-11-27, 05:03
Medlem
Citat:
vad är det du sitter och påstår?

Jag sitter och påstår att du är för dum för att ens ha en dator.

Vem har gjort installationerna åt dig under alla 10 år samt visat var du ska klicka?

Medföljande chipset-CD är ju förutsättningen för att du överhuvudtaget ska kunna använda den konstellation av komponenter du har i din maskin.

Har det kommit senare uppgraderingar på nätet? Bra, i så fall. Installera dem när ditt originalsystem är installerat och fungerande från grunden med de bifogade originaldrivrutinerna, då kommer du till att börja med även ut på nätet utan att behöva skämma ut dig i MS Windows-avdelningen på Sveriges största diskussionsforum.
Citera
2007-11-27, 05:29
Medlem
Ondkvists avatar
Min son rapporterar från Lunarstorm att det tipsas att man som 13-14-glutt kan sneaka in på Flashback med sina nybörjarproblem under förespeglingen att "man har testat i flera år utan att ha fått till det", varvid folk går på det ibland.

"Hur hackar jag skolans server med CMD" osv., varvid folk börjar förklara vad kommandotolk och CLI är för något, varefter ungarna fnissar och testar något nytt de har snappat upp men inte ar en susning om vad det är.

Kanske är en parallell här: någon som fått en dator i julklapp för ett knappt år sedan och inte fattar ett piss av hur en sådan ska hanteras kanske försöker sig på en rövare:

"-Asså, jag har har hållt på med det här i tio år. Är expert, vettu! Men det är något fel på internet, det är ju där man ska hitta alla drivrutiner! Funkar ju inte!"

Vad vet jag. Jag har haft fel förr. Trådskaparen är dock enbart pinsam, som jag ser det.
Citera
2007-11-27, 15:48
Medlem
Så vad hindrar dig från att svara?

Jag tycker också att det låter otroligt löjligt hur någon kan ha problem med detta. Men tro inte att jag sitter och skriver en tråd på ett forum om jag inte försökt allt. Tro heller att jag inte är så dum att jag inte gjort alla dem där basic grejerna som redan nämnts. Men det var inte problemet i det här fallet, nätverkskortet är redan fullt fungerande och har drivrutiner. Internet fungerar, men trots alla slags ip-inställningar så vägrar den skicka och ta emot några paket.

Är detta problem så jävla lätt så är det väl bara att svara?
Citera
2007-11-27, 16:35
men det är ju förfan drivrutinproblem! om du nu installerat dom, starta om router / modem . så jävla svårt kan det inte vara.

sätt i tpkabeln med.
Citera
2007-11-27, 19:48
Medlem
Citat:
nätverkskortet är redan fullt fungerande och har drivrutiner. Internet fungerar

Så vad är problemet isf?

Det jag skulle göra är att fixa nya drivrutiner, sätta i kabeln och ta en datorkurs för pensionärer
Citera
2007-11-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrymagi
Så vad är problemet isf?

Det jag skulle göra är att fixa nya drivrutiner, sätta i kabeln och ta en datorkurs för pensionärer
Som jag redan sagt en gång, sitter på min laptop på trådlösa. Det är stationära med XP det inte fungerar på.
Citera
2007-11-27, 20:45
Medlem
Jo vi vet, du har sagt det några gånger. Men du har inte skrivit att du testat nått av de folk har tipsat dig om.

Vad för drivrutiner kör du? Vad för kabel har du mellan routern och datorn? Är det en ny dator eller har du haft XP på den innan fungerande?

Dessa skulle vara bra och veta svaret på, det skulle underlätta endel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in