Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-25, 20:51
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Battle Report

Trevlig läsning! But never underestimate the Power of the Machine Spirit
Citera
2008-03-26, 07:41
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Trevlig läsning! But never underestimate the Power of the Machine Spirit

Just det ja, jag skjöt sönder hans Land Raider till skrot. Gauss flayers are nasty!
Citera
2008-03-26, 14:06
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Just det ja, jag skjöt sönder hans Land Raider till skrot. Gauss flayers are nasty!

Ah Land Raiders brukar gå sönder rätt snabbt då dom ofta blir Prime Target. Sen anser jag att man borde använda sig mer av Land Raider Crusader som Space Marine spelare, sjukt mycket bättre mot ex. Necrons.
Citera
2008-03-26, 22:36
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ah Land Raiders brukar gå sönder rätt snabbt då dom ofta blir Prime Target. Sen anser jag att man borde använda sig mer av Land Raider Crusader som Space Marine spelare, sjukt mycket bättre mot ex. Necrons.

Hehe, jag skulle vilja hävda att det spelar ingen roll vilken Land Raider du använder om Necronspelaren spelar på rätt sätt. (no matter how many you cut down, they will most certainly come back )

Crusadern är dock betydligt mer fördelaktig just för att den har en twinlinked assault cannon (rending är bra mot allt), dess hurricane bolters var inte så läskiga om jag ska vara ärlig. Det var meltan och Assault Cannon som sved hårdast (och den vanliga Land Raidern har inga av dessa om jag minns rätt).

Om jag skulle möta Necronc och jag själv spelade Space Marines så skulle jag kort och gott satsa allt på att få in vilda Marines i närstrid med plåtskallarna. Necron enheterna är väldigt beroende av varandra (likt en maskin) och funkar oftast bäst när de marscherar tätt ihop. När galna närstridisar hamnar i maskineriet så uppstår problem (detta problem brukar jag lösa genom att teleportera bort enheterna från närstrid till Monolithens portal). Kort och gott. Knäck alla Monolither på brädet och safta sedan på i närstrid, det är något som Necrons inte gillar (det är därför som Tyranids är så jävla elaka att möta då de snabbt kommer in i CC och dessutom regnar attacker på en, samt att deras Monstrous Creatuers är extremt svårdödade med konventionella Necron skjutvapen och det är ännu svårare att peta dessa i närstrid. Jag hatar 'Nids).

Visst är jag snäll som berättar hur man ska peta min egna armé?
Citera
2008-03-27, 10:46
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Hehe, jag skulle vilja hävda att det spelar ingen roll vilken Land Raider du använder om Necronspelaren spelar på rätt sätt. (no matter how many you cut down, they will most certainly come back )

Crusadern är dock betydligt mer fördelaktig just för att den har en twinlinked assault cannon (rending är bra mot allt), dess hurricane bolters var inte så läskiga om jag ska vara ärlig. Det var meltan och Assault Cannon som sved hårdast (och den vanliga Land Raidern har inga av dessa om jag minns rätt).

Om jag skulle möta Necronc och jag själv spelade Space Marines så skulle jag kort och gott satsa allt på att få in vilda Marines i närstrid med plåtskallarna. Necron enheterna är väldigt beroende av varandra (likt en maskin) och funkar oftast bäst när de marscherar tätt ihop. När galna närstridisar hamnar i maskineriet så uppstår problem (detta problem brukar jag lösa genom att teleportera bort enheterna från närstrid till Monolithens portal). Kort och gott. Knäck alla Monolither på brädet och safta sedan på i närstrid, det är något som Necrons inte gillar (det är därför som Tyranids är så jävla elaka att möta då de snabbt kommer in i CC och dessutom regnar attacker på en, samt att deras Monstrous Creatuers är extremt svårdödade med konventionella Necron skjutvapen och det är ännu svårare att peta dessa i närstrid. Jag hatar 'Nids).

Visst är jag snäll som berättar hur man ska peta min egna armé?

Haha, ja snällt av dig. Dom gånger jag mött Necrons har jag både vunnit och förlorat som Black Templars. Vad jag har lärt mig av båda gångerna (Då Necronspelaren är en väldigt erfaren spelare) är att närstrid är det han avskyr mest och jag älskar mest.

Så man bombar in sitt HQ i en Crusader och mosar sig in i frontlinjen, Assualt Marines tar upp andra håll och asjobbiga lite större saker som Tomb Spiders får ens Dreadnought eller vanliga Marines ta hand om.
Citera
2008-03-31, 06:36
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Vad jag har lärt mig av båda gångerna (Då Necronspelaren är en väldigt erfaren spelare) är att närstrid är det han avskyr mest och jag älskar mest.

Exakt. Elit-närstridisar i CC med mina Necrons kallar jag gärna för "grus i maskineriet". Därför brukar jag försöka slå sönder deras assault med taktiken som jag skrev ovan. Sätt en Necron Lord i en stor "blocker" enhet med warriors och utrusta honom med så mycket anti-assault wargear det går (typ Gaze of Flame, Lightning Field och sånt). Sen brummar man på med Monolithen vid sidan av ens avancerande armé. Så får man manövrera Necron Lorden och dennes enhet så denna hamnar i CC först, utdela lite smällar och sen teleporterar man bort den enheten till den intilliggande Monolithen och ut ur CC (samtidigt får man på detta sätt två stycken WBB-slag ). Då står fiende enheten "i mitten" av hela min armé och inom rapid-fire räckvidd, så skjuter jag med allt vad min amré har på denna enhet. Få saker brukar överleva detta.

Denna taktik har jag märkt lämpar sig bra mot te.x Space Marines. Dock blir det riktigt drygt om de lyckas pajja Monolithen, därför är det inte helt fel att ha två eller tre "friggebodar" om man kör större slag, just för att Marines brukar klämma in ett duktigt antal Las Cannons vid höga poäng och dessa är rätt hyffsade på att sänka Monolither och andra fordon med Armour Value 14 på alla sidor.
Citera
2008-03-31, 11:58
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Exakt. Elit-närstridisar i CC med mina Necrons kallar jag gärna för "grus i maskineriet". Därför brukar jag försöka slå sönder deras assault med taktiken som jag skrev ovan. Sätt en Necron Lord i en stor "blocker" enhet med warriors och utrusta honom med så mycket anti-assault wargear det går (typ Gaze of Flame, Lightning Field och sånt). Sen brummar man på med Monolithen vid sidan av ens avancerande armé. Så får man manövrera Necron Lorden och dennes enhet så denna hamnar i CC först, utdela lite smällar och sen teleporterar man bort den enheten till den intilliggande Monolithen och ut ur CC (samtidigt får man på detta sätt två stycken WBB-slag ). Då står fiende enheten "i mitten" av hela min armé och inom rapid-fire räckvidd, så skjuter jag med allt vad min amré har på denna enhet. Få saker brukar överleva detta.

Denna taktik har jag märkt lämpar sig bra mot te.x Space Marines. Dock blir det riktigt drygt om de lyckas pajja Monolithen, därför är det inte helt fel att ha två eller tre "friggebodar" om man kör större slag, just för att Marines brukar klämma in ett duktigt antal Las Cannons vid höga poäng och dessa är rätt hyffsade på att sänka Monolither och andra fordon med Armour Value 14 på alla sidor.

Ja, men jag brukar i och för sig försöka ta mina fiender i närstrid så mycket som det går för att utnyttja mina enheter (som ibland kan ha upp till 3 Power Weapons!)

Jag har vunnit mot Orks i en riktigt nasty och blodig 3000 pts strid haha. Det var riktigt kul. Black Templars!
Citera
2008-04-10, 02:09
Bannlyst
Finns det någon bra nybörjarguide (och med nybörjare menar jag kan INGENTING) angående Warhammer 40k på nätet? Har nämligen alltid undrat hur det går till att spela.
Citera
2008-04-10, 02:11
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Finns det någon bra nybörjarguide (och med nybörjare menar jag kan INGENTING) angående Warhammer 40k på nätet? Har nämligen alltid undrat hur det går till att spela.

Det finns regelböcker och Codexar att tanka på piratebay, om man skriver de magiska sökorden. Annars så finns det väl någon sorts beginners guide på www.gamesworkshop.com som förklarar lite mer abstrakt hur spelet går till om man inte känner sig redo att bita tag i reglerna riktigt än.

Men vad kan förklara spelet bättre än regelboken själv?
Citera
2008-04-10, 02:19
Bannlyst
Citat:
Det finns regelböcker och Codexar att tanka på piratebay, om man skriver de magiska sökorden. Annars så finns det väl någon sorts beginners guide på www.gamesworkshop.com som förklarar lite mer abstrakt hur spelet går till om man inte känner sig redo att bita tag i reglerna riktigt än.

Men vad kan förklara spelet bättre än regelboken själv?
Problemet är att jag gick in på Games Workshops hemsida och letade efter regelboken. När jag väl skulle börja läsa så börjar reglerna så här:

Citat:
GAME SCENARIO
Q. Is the normal Warhammer game, described on page 2
and 3, still a Pitched Battle? This is important, as some
rules depend on this name (like the Wood Elves’
Woodland Ambush rule).
A. Yes it is still a Pitched Battle (so the Wood Elves in the
example above still get their extra wood). This is stated
on page 248 of the hardback rulebook, Scenarios, first
paragraph.
MOVING

Q. Is a unit stopped the instant it comes to a distance of
1" from an enemy unit, or can it finish its move as long
as it stays 1" away from all enemies?
A. A unit can make its move freely as long as it stays 1"
away from all enemies during its entire move.
CHARGING

Q. Can a unit declare a charge against an enemy that is
obviously out of range (for example if it was deployed 24"
away and has not moved)? This could be useful to get the
unit out of the way of another friendly charging unit…
A. The rules for charging on page 18 state: ‘When you
declare a charge you must do so without measuring the
distance to the target, you must rely on your estimate of
the distance to ensure that your troops can reach their
target’. Emphasis on the ‘ensure’. Therefore, declaring a
charge that you know cannot be completed (like
charging a unit 24" away) is cheating.
In cases where it's not obvious how far away a target unit
is, the decision to charge or not is left to the conscience
of the charging player (see also the ‘Awkward charges’
appendix). Our players, which are of course all
sportsmen, will never declare a charge if they think their
unit cannot complete the charge in order to gain an
unfair advantage!

Vilket inte förklarar någonting för någon som inte vet hur spelet går till. Därför tänkte jag att det kanske finns någon Warhammer 40k for Dummies eller liknande, som förklarar de grundläggande reglerna. Regelböckerna jag hittar verkar mer vara FAQs för sådana som redan kan spelet.
Citera
2008-04-10, 02:24
Bannlyst
Hittade en liten "Getting started with Warhammer 40k" guide på Games Workshops hemsida efter ett tag.
Citera
2008-04-10, 02:30
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Hittade en liten "Getting started with Warhammer 40k" guide på Games Workshops hemsida efter ett tag.

Precis, det är den du ska leta efter. Fast jag vet inte hur innehållsrik den är. Jag gjorde helt sonika en djupdykning in i hobbyn direkt, jag började alltså inte så smått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in