2007-12-01, 01:32
Medlem
Sveriges mest överreklamerade yrke.

Jag gjorde civilplikt som brandman och praktiserade 3 månader på en stor brandstation. Lite innebandy på morgonen, någon övning emellanåt och kanske lite matrialvård sen satt man mest och degade eller gick runt och gjorde ingenting resten av passet. (Varje gång jag ser dem gnälla på tv att de är underbetalda skrattar jag.)

Ett par utryckningar per pass men det var till 90% felaktiga automatlarm, andra falsklarm och en och annan bilbrand. Och de få gånger det hände något på riktigt var det inte speciellt intressant det heller: rulla ut slang, spruta, rulla in slang.

Jämfört med de andra i klassen, som varit på praktik på andra stationer runt om i sydsverige, hade jag ändå fått vara med om "mycket" action.
Citera
2007-12-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77

Jag gjorde civilplikt som brandman och praktiserade 3 månader på en stor brandstation. Lite innebandy på morgonen, någon övning emellanåt och kanske lite matrialvård sen satt man mest och degade eller gick runt och gjorde ingenting resten av passet. (Varje gång jag ser dem gnälla på tv att de är underbetalda skrattar jag.)

Ett par utryckningar per pass men det var till 90% felaktiga automatlarm, andra falsklarm och en och annan bilbrand. Och de få gånger det hände något på riktigt var det inte speciellt intressant det heller: rulla ut slang, spruta, rulla in slang.

Jämfört med de andra i klassen, som varit på praktik på andra stationer runt om i sydsverige, hade jag ändå fått vara med om "mycket" action.

Det blir vad man gör det till.
Med den inställningen kan du inte tycka mycket är roligt i livet.

Det brandmännen gör när det väl händer något och den risken dom tar, anser jag är värd en högre lön.
Citera
2007-12-01, 17:21
Bannlyst
Min far har jobbat som deltidsbrandman o han har sagt att man jobbar ju inte för att lönen är bra, utan för gemenskapen. man hittar på saker tillmsammans och blir väldigt sammansvetsade.
Citera
2009-12-24, 03:14
Medlem
Citat:

Ledsen om jag drar upp en gammal tråd, men kan inte hålla mig. Skribenten ovan har rätt på många punkter i det han skriver, mycket av "arbetet" består av att vårda material, lira innebandy, äta mat och kika lite på teve innan man lägger sig för natten.

Men, och det är inget litet men, när det väl händer något allvarligt så handlar det i slutändan om att en brandman riskerar sitt liv för att rädda tredje man. Sen om det händer en gång per pass, eller en gång vart tionde år spelar mindre roll.

Jag har en nära släkting som jobbat som brandman i över 30 år i en storstad. Frågar jag honom om det hänt något anmärkningsvärt de senaste 3 månaderna är svaret förmodligen nej. Frågar jag honom om händelser de senaste 30 åren, radas det upp allt från självmordshoppare som landar mitt framför ögonen i en stor pöl, rökdykning på ett brinnande Scandinavian Star till Backabranden med horder av brännskadade och döda ungdomar.

Ja, det är mycket tid som brandman där man inte gör mycket nytta. Att förklara yrket med den meningen är dock att göra det lite väl enkelt för sig...
Citera
2009-12-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
Men, och det är inget litet men, när det väl händer något allvarligt så handlar det i slutändan om att en brandman riskerar sitt liv för att rädda tredje man. Sen om det händer en gång per pass, eller en gång vart tionde år spelar mindre roll.
Byggarbetaren riskerar livet för tredje mans komfort, elektrikern för belysning, bonden för biff, vägarbetaren för transport, lagerarbetaren för blöjor... risker i finns inom alla yrken. När dog en brandman i tjänsten i Sverige senast?
Citera
2009-12-24, 13:01
Medlem
Citat:
Byggarbetaren riskerar livet för tredje mans komfort, elektrikern för belysning, bonden för biff, vägarbetaren för transport, lagerarbetaren för blöjor... risker i finns inom alla yrken. När dog en brandman i tjänsten i Sverige senast?

Stämmer bra, jag har inte påstått att brandman är det enda riskfyllda arbetet. Jag tyckte bara att Krillekroks beskrivning om hur det är att vara brandman var lite väl förenklad, speciellt från en som praktiserat i tre månader.

Minns inte exakt årtal, men senast en brandman dog i tjänst var några år sedan då en brandman i Norrköping dog under rökdykning.

Edit: http://www.dn.se/nyheter/sverige/oerfaren-rokdykare-dog-vid-krogbrand-1.184615
Citera
2009-12-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Har vi någon brandman på FB?

Skulle vilja höra lite hur det är att arbeta som brandman. För- och nackdelar, arbetsschema, utbildning, lön, tester m.m.

Tack så länge
Jag jobbar som brandman. I mina ögon är det världens bästa jobb.

För att bli brandman idag finns utbildningen SMO (skydd mot olyckor) som bedrivs av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB (tidigare Räddningsverket). Utbildningstiden är 2 år, där det ingår ett halvår praktik. Några få räddningstjänster rekryterar "från gatan", t.ex stockholm och södertörn.

Du vet aldrig riktigt hur ditt arbetspass ser ut, om man bortser från det vanliga stationsarbetet (mer om det senare). Det kan bli ett pass helt utan larm, eller fullt upp hela dagen.

Man blir inte brandman för att bli rik. Ingångslönen ligger runt 20000/mån. Man väljer yrket för att hjälpa andra människor, för att det är fritt och för att man kommer hålla sig i någorlunda form resten av ditt yrkesverksamma liv. Förmånen att få träna på jobbet varje pass är en förmån som man måste vara väldigt rädd om och glad för.

Vanligast är att man jobbar delat dygn mån-fre och dygn på helger. T.ex: Måndag dag, onsdag natt, lördag dygn. Man brukar snitta ca 42h/vecka. På vissa stationer jobbar man endast dygnpass och då jobbar man 7-8 pass i månaden, vilket ju ger en enorm fritid och möjligheter till ett andra jobb (många kör egen firma).

Stationsarbetet består av underhåll av all utrustning (tvätt, servning osv), övningar (viktigt att kunna sin roll på en brand eller olycksplats), träning, utbildning (åka ut till skolor t.ex) osv.

Såvitt jag vet har samtliga räddningstjänster lägstakravet att du måste gå rullbandstestet en gång om året för att få vara rökdykare (vilket alla är, utom brandmästarna/insatsledarna på vissa räddningstjänster). Rullbandstestet innebär att du går fullt påklädd i larmutrustning med luftpaket på ryggen (24kg utrustning) på ett rullband i 4° motlut med en hastighet av 5.6km/h (gäller upp till 30 år tror jag, hastigheten avtar ju äldre du är) i 2 minuter för uppvärmning, sedan ökas motlutet till 8° och du ska då gå 6 minuter till. Är betydligt jobbigare än vad det låter.

Vilka anställningstester som gäller beror mycket på var du vill jobba, alla har olika tester. Ett urplock är rullbandstest, simtest, löptest, styrketest, hinderbana, höjdprov, stresstest. Listan kan göras lång..

Hoppas jag besvarade ett par av dina frågor i alla fall.
Citera
2009-12-25, 19:50
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag har ett visst intresse av att bli deltidsbrandman eller räddningsman i beredskap som det heter. Är det samma fysiska tester där?
Citera
2009-12-26, 15:44
Medlem
Para-Docs avatar
Ja.
Citera
2009-12-26, 18:51
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchen
Jag jobbar som brandman. I mina ögon är det världens bästa jobb.

För att bli brandman idag finns utbildningen SMO (skydd mot olyckor) som bedrivs av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB (tidigare Räddningsverket). Utbildningstiden är 2 år, där det ingår ett halvår praktik. Några få räddningstjänster rekryterar "från gatan", t.ex stockholm och södertörn.

Du vet aldrig riktigt hur ditt arbetspass ser ut, om man bortser från det vanliga stationsarbetet (mer om det senare). Det kan bli ett pass helt utan larm, eller fullt upp hela dagen.

Man blir inte brandman för att bli rik. Ingångslönen ligger runt 20000/mån. Man väljer yrket för att hjälpa andra människor, för att det är fritt och för att man kommer hålla sig i någorlunda form resten av ditt yrkesverksamma liv. Förmånen att få träna på jobbet varje pass är en förmån som man måste vara väldigt rädd om och glad för.

Vanligast är att man jobbar delat dygn mån-fre och dygn på helger. T.ex: Måndag dag, onsdag natt, lördag dygn. Man brukar snitta ca 42h/vecka. På vissa stationer jobbar man endast dygnpass och då jobbar man 7-8 pass i månaden, vilket ju ger en enorm fritid och möjligheter till ett andra jobb (många kör egen firma).

Stationsarbetet består av underhåll av all utrustning (tvätt, servning osv), övningar (viktigt att kunna sin roll på en brand eller olycksplats), träning, utbildning (åka ut till skolor t.ex) osv.

Såvitt jag vet har samtliga räddningstjänster lägstakravet att du måste gå rullbandstestet en gång om året för att få vara rökdykare (vilket alla är, utom brandmästarna/insatsledarna på vissa räddningstjänster). Rullbandstestet innebär att du går fullt påklädd i larmutrustning med luftpaket på ryggen (24kg utrustning) på ett rullband i 4° motlut med en hastighet av 5.6km/h (gäller upp till 30 år tror jag, hastigheten avtar ju äldre du är) i 2 minuter för uppvärmning, sedan ökas motlutet till 8° och du ska då gå 6 minuter till. Är betydligt jobbigare än vad det låter.

Vilka anställningstester som gäller beror mycket på var du vill jobba, alla har olika tester. Ett urplock är rullbandstest, simtest, löptest, styrketest, hinderbana, höjdprov, stresstest. Listan kan göras lång..

Hoppas jag besvarade ett par av dina frågor i alla fall.
Hej. Jobbar du på en station tillsammans med ambulanspersonal? Hur är i sådanafall relationen till dom?
Citera
2009-12-26, 19:19
Medlem
Capys avatar
Praoade på en brandstation när jag gick i 7:an. Var mest att kolla så att all utrustning funkade och sen var det bara att dega framför tv:n. vill minnas att vi hade några övningar och en riskföreläsning också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in