Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Har vi någon brandman på FB?
Skulle vilja höra lite hur det är att arbeta som brandman. För- och nackdelar, arbetsschema, utbildning, lön, tester m.m.
Tack så länge
Jag jobbar som brandman. I mina ögon är det världens bästa jobb.
För att bli brandman idag finns utbildningen SMO (skydd mot olyckor) som bedrivs av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB (tidigare Räddningsverket). Utbildningstiden är 2 år, där det ingår ett halvår praktik. Några få räddningstjänster rekryterar "från gatan", t.ex stockholm och södertörn.
Du vet aldrig riktigt hur ditt arbetspass ser ut, om man bortser från det vanliga stationsarbetet (mer om det senare). Det kan bli ett pass helt utan larm, eller fullt upp hela dagen.
Man blir inte brandman för att bli rik. Ingångslönen ligger runt 20000/mån. Man väljer yrket för att hjälpa andra människor, för att det är fritt och för att man kommer hålla sig i någorlunda form resten av ditt yrkesverksamma liv. Förmånen att få träna på jobbet varje pass är en förmån som man måste vara väldigt rädd om och glad för.
Vanligast är att man jobbar delat dygn mån-fre och dygn på helger. T.ex: Måndag dag, onsdag natt, lördag dygn. Man brukar snitta ca 42h/vecka. På vissa stationer jobbar man endast dygnpass och då jobbar man 7-8 pass i månaden, vilket ju ger en enorm fritid och möjligheter till ett andra jobb (många kör egen firma).
Stationsarbetet består av underhåll av all utrustning (tvätt, servning osv), övningar (viktigt att kunna sin roll på en brand eller olycksplats), träning, utbildning (åka ut till skolor t.ex) osv.
Såvitt jag vet har samtliga räddningstjänster lägstakravet att du måste gå rullbandstestet en gång om året för att få vara rökdykare (vilket alla är, utom brandmästarna/insatsledarna på vissa räddningstjänster). Rullbandstestet innebär att du går fullt påklädd i larmutrustning med luftpaket på ryggen (24kg utrustning) på ett rullband i 4° motlut med en hastighet av 5.6km/h (gäller upp till 30 år tror jag, hastigheten avtar ju äldre du är) i 2 minuter för uppvärmning, sedan ökas motlutet till 8° och du ska då gå 6 minuter till. Är betydligt jobbigare än vad det låter.
Vilka anställningstester som gäller beror mycket på var du vill jobba, alla har olika tester. Ett urplock är rullbandstest, simtest, löptest, styrketest, hinderbana, höjdprov, stresstest. Listan kan göras lång..
Hoppas jag besvarade ett par av dina frågor i alla fall.