2007-11-26, 19:16
Medlem
Har vi någon brandman på FB?

Skulle vilja höra lite hur det är att arbeta som brandman. För- och nackdelar, arbetsschema, utbildning, lön, tester m.m.

Tack så länge
Citera
2007-11-26, 19:43
Medlem
T-bone-s avatar
Det är väldigt svårt att få jobb iaf.
Farsan jobbar som brandman/utbildare och när dom söker folk kan dom ungefär begära att dom sökande ska ha grymma betyg, kondition som en kenyan, vara starka som oxar och ha biceps som Arnold och ändå få 100 sökande på en plats.
Att bli deltidsbrandman är antagligen lättare.
Citera
2007-11-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Det är väldigt svårt att få jobb iaf.
Farsan jobbar som brandman/utbildare och när dom söker folk kan dom ungefär begära att dom sökande ska ha grymma betyg, kondition som en kenyan, vara starka som oxar och ha biceps som Arnold och ändå få 100 sökande på en plats.
Att bli deltidsbrandman är antagligen lättare.

Tack för svaret. Att jobba som deltidsbrandman är inte aktuellt för mig.

Någon annan på FB som kan tillägga något?
Citera
2007-11-26, 23:09
Medlem
Zous avatar
Antagningskraven låter väldigt tuffa, såvida man ser på de som jobbar som brandmän i nuläget, tycker inte dem verkar vara särskilt tränade. Låter mig minnas min prao i 9an när jag fick prao hos någon på Ågesta, där de utför en rökdykning per år för att få okej. Möjligtvis 1 av 20 verkade vara fysiskt starka, andra behövde syrgas efter rökdykningen.
Citera
2007-11-26, 23:31
Medlem
Låter som det är lättare att bli tändsoldat...
Citera
2007-11-27, 01:01
Medlem
vill oxå veta lite mer...ingen som sitter inne med lite info???
Citera
2007-11-27, 01:26
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Antagningskraven låter väldigt tuffa, såvida man ser på de som jobbar som brandmän i nuläget, tycker inte dem verkar vara särskilt tränade. Låter mig minnas min prao i 9an när jag fick prao hos någon på Ågesta, där de utför en rökdykning per år för att få okej. Möjligtvis 1 av 20 verkade vara fysiskt starka, andra behövde syrgas efter rökdykningen.
Rökdykning är tydligen mycket krävande eftersom man svettas så mycket pga den höga värmen.
Citera
2007-11-27, 03:28
Medlem
Zous avatar
Ja det har jag själv räknat ut, och fick även chansen att prova på två gånger under min vecka som prao. Var på denna tid i mycket bra form, så var inte särskild berörd, förutom vätskeförlusten som är enorm - vet inte hur många dl/min vi pratar om här, men mycket är det i alla fall.
Citera
2007-11-27, 08:44
Medlem
T-bone-s avatar
Såklar varierar kraven säkert beroende på vart man är. Farsan jobbar i en av sveriges större städer.
Är säkert lättare att få jobb på mindre orter, fast då kanske det händer mindre också.
Citera
2007-11-27, 17:25
Medlem
Det måste finns nån brandman här. Flashback representerar ju hela Sverige
Citera
2007-11-30, 03:58
Medlem
Bar57s avatar
Vad har en brandman i lön då? =O
Citera
2007-11-30, 11:45
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Såklar varierar kraven säkert beroende på vart man är. Farsan jobbar i en av sveriges större städer.
Är säkert lättare att få jobb på mindre orter, fast då kanske det händer mindre också.

Det brinner mindre men brandmännen i småorter har ofta andra uppdrag också. T.ex. brukar de få rycka ut tillsammans med ambulansen om det går snabbare för dem att komma fram. Glöm heller inte alla som rasar genom isen på sjön Men visst har brandmännen på landsbyggden mindre jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in