2007-11-26, 18:11
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Höja,

ska försöka dra bakgrunden så ni förstår helheten kortfattad.

Har jobbat på ett väldigt tråkigt jobb sedan april som montör. Väldigt monotont arbete som montör (som också understryks i anställningskontraktet). Jobbet är ett tills. vidare anställning (m.a.o. fast anställning). Nu har det dock sinat lite på jobbfronten för min del, finns lite jobb som dyker upp och min roll blir överflödig i några månader framöver.

Detta ledde iaf till att jag + fem andra medarbetare blir uppsagda pga. arbetsbrist. Vilket han meddelade genom att kalla in oss sex st. på kontoret och meddela att vi blir uppsagda pga arbetsbrist. Men eftersom han är "snäll" och vill ge oss en liten "bonus" för väl utfört arbete. Säger han dessutom att vi ska jobba vecka 49 ut, sedan ska vi gå hem och "trampa och gäspa" på jour till 31 december. Men med full betalning!

Vi får även detta bekräftat på våra uppsägningspapper att anställningen slutar vid 31 december. Så långt allt väl.

Nu idag, strax innan ringklockan för hemfärd ringde kallade han in mig (endast mig) på kontoret. Eftersom jag har en liten annan syssla än de andra. Jag förmonterar allting, och alla andra färdigställer (mer eller mindre).

Chefen förklarar därmed att han vill göra en form av "deal" med mig. Han frågar försynt ifall jag skulle kunna tänka mig att gå tidigare, dvs skruva tillbaka klockan och ha X datum som sista anställningsdag. Mot detta skulle han då ge mig lön för de 5 karensdagar som uppstår när man skall börja stämpla (a-kassa). Samt skulle han ge mig under december månad de restrerande 20% som saknas för "full månadslön" när jag stämplar. Dvs a-kassan betalar ut 80% av lönen och min "f.d." arbetsgivare ger mig de restrerande 20%. Han poängterar också att detta är något jag skall hålla tyst om. Jag avslutade mötet kort med att "jag återkommer imorgon, måste fundera".

Vilket också var klokt. Funderade lite mer, och kommer underfund med att jag förlorar stämplingsdagar och chefen är den enda som vinner på denna situation.

Så nu till problematiken alltså.
Chefen är känd som ett jävla arlse i denna lilla håla jag bor i. Andra företag ser han som han slavhandlare och oss arbetstagare som slavar. Det pratas också en del bakom ryggen på chefen för hans fula drag han gör gång på gång.

När det nu framgår så ställer ju detta till en del problem för mig.
Dvs när jag möter upp chefen för ett "slutgiltigt" svar för hur jag skall fortsätta eller inte. Så kommer jag givetvis att avböja erbjudandet. Här kommer helvetet.

Han kommer verkligen göra allt i sin makt för att ställa till det för mig. Visserligen är det bara 10 arbetsdagar kvar. Men det kommer vara dom värsta i mitt liv (hittils).

Så med den bakgrunden utredd. Kommer denne kunna t.ex. dra tillbaka det "muntliga" som sagts inför oss sex st. medarbetare om "jour" till 31 december. Muntligt gäller väl lika mycket som skriftligt?

Det är sen länge sedan känt att det är en stjärtpojke/ögontjänare på företaget OFTA städar chefen privata bil. Något förmildrat straff för mig vore ju detta för mig. Men anar oråd och det kommer bli en jävla massa skit för mig. Är inte helt omöjligt att han skulle försöka få mig städa och polera hans privata bil med tandborste.

Är det något som han kan göra? Hur långt kan han gå?
Och det viktigaste, hur mycket har jag ryggen fri?

Vore tacksam för svar här redan ikväll. Ska försöka läsa tråden innan 08 imorgon, gissar på att jag sedan sitter på kontoret.

MvH PPP

(Blev inte så kortfattat heller, sorry).
Citera
2007-11-26, 18:28
Medlem
jingizus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyPrettyPrincess

Innan du talar med chefen ; kolla med dina arbetskamrater som blev uppsagda samtidigt som dig, är de beredda på att ställa upp på dig om det blir maktkamp?

om han är så grisig som du beskriver skulle jag förutsätta att han talar med de andra uppsagda så att de inte "backar" din historia.

Ja, muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men det blir lätt "ord mot ord" i muntliga avtal, få så många spelare på din sida som möjligt!

Och det här med att tvätta chefens bil med tandborste, är du 18½ på första jobbet?

Ingen självrespekterande individ skulle göra något så förnedrande!

Och eftersom det är så kort tid innan "du ska gå hem" så spelar det ju ingen roll om ni blir ovänner, förklara din ståndpunkt, att du har dina arbetskamraters fulla stöd(om du nu har det), när han sedan ber dig tvätta bilen med tandborsten så förklarar du att inte är hans slav och att det inte står i din arbetsbeskrivning!

att säga nej till chefen är inget brott!!

Lycka till!

EDIT:

Dealen som chefen ger nu är oacceptabel, om han ökar på de svarta pengarna för att du ska "bita" och du ingår ett avtal med honom, se till att ha det skriftligt!

Och tänk på att ett skriftligt avtal om svart lön inte är värt pappret det är skrivet på, få chefen att skriva på ett skuldbrev med en avbetalningsplan.
Citera
2007-11-26, 18:28
Medlem
tjaboooos avatar
Kan väl va lämpligt att spela in morgondagens samtal, juridiskt sett gör du inget fel när du spelar in samtal du själv är part i och du har ingen skyldighet att meddela motparten detta.
Citera
2007-11-26, 18:33
Medlem
Maeglins avatar
Ett muntligt löfte är alltid ett muntligt löfte om det kan bevisas ha uttalats.
Med fem pers i ryggen så ska du inte oroa dig.

I dina kläder så hade jag gått in, tackat nej till dealen och undvikit att uttrycka vare sig missnöje eller irritation gentemot chefen. Efter dom här tio dagarna så ser du till att aldrig någonsin mer gå in som arbetstagare under en sådan där människa. Begrips?
Citera
2007-11-26, 18:50
Medlem
NutidensUnges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyPrettyPrincess
Höja,

ska försöka dra bakgrunden så ni förstår helheten kortfattad.

Har jobbat på ett väldigt tråkigt jobb sedan april som montör. Väldigt monotont arbete som montör (som också understryks i anställningskontraktet). Jobbet är ett tills. vidare anställning (m.a.o. fast anställning). Nu har det dock sinat lite på jobbfronten för min del, finns lite jobb som dyker upp och min roll blir överflödig i några månader framöver.

Detta ledde iaf till att jag + fem andra medarbetare blir uppsagda pga. arbetsbrist. Vilket han meddelade genom att kalla in oss sex st. på kontoret och meddela att vi blir uppsagda pga arbetsbrist. Men eftersom han är "snäll" och vill ge oss en liten "bonus" för väl utfört arbete. Säger han dessutom att vi ska jobba vecka 49 ut, sedan ska vi gå hem och "trampa och gäspa" på jour till 31 december. Men med full betalning!

Vi får även detta bekräftat på våra uppsägningspapper att anställningen slutar vid 31 december. Så långt allt väl.

Nu idag, strax innan ringklockan för hemfärd ringde kallade han in mig (endast mig) på kontoret. Eftersom jag har en liten annan syssla än de andra. Jag förmonterar allting, och alla andra färdigställer (mer eller mindre).

Chefen förklarar därmed att han vill göra en form av "deal" med mig. Han frågar försynt ifall jag skulle kunna tänka mig att gå tidigare, dvs skruva tillbaka klockan och ha X datum som sista anställningsdag. Mot detta skulle han då ge mig lön för de 5 karensdagar som uppstår när man skall börja stämpla (a-kassa). Samt skulle han ge mig under december månad de restrerande 20% som saknas för "full månadslön" när jag stämplar. Dvs a-kassan betalar ut 80% av lönen och min "f.d." arbetsgivare ger mig de restrerande 20%. Han poängterar också att detta är något jag skall hålla tyst om. Jag avslutade mötet kort med att "jag återkommer imorgon, måste fundera".

Vilket också var klokt. Funderade lite mer, och kommer underfund med att jag förlorar stämplingsdagar och chefen är den enda som vinner på denna situation.

Så nu till problematiken alltså.
Chefen är känd som ett jävla arlse i denna lilla håla jag bor i. Andra företag ser han som han slavhandlare och oss arbetstagare som slavar. Det pratas också en del bakom ryggen på chefen för hans fula drag han gör gång på gång.

När det nu framgår så ställer ju detta till en del problem för mig.
Dvs när jag möter upp chefen för ett "slutgiltigt" svar för hur jag skall fortsätta eller inte. Så kommer jag givetvis att avböja erbjudandet. Här kommer helvetet.

Han kommer verkligen göra allt i sin makt för att ställa till det för mig. Visserligen är det bara 10 arbetsdagar kvar. Men det kommer vara dom värsta i mitt liv (hittils).

Så med den bakgrunden utredd. Kommer denne kunna t.ex. dra tillbaka det "muntliga" som sagts inför oss sex st. medarbetare om "jour" till 31 december. Muntligt gäller väl lika mycket som skriftligt?

Det är sen länge sedan känt att det är en stjärtpojke/ögontjänare på företaget OFTA städar chefen privata bil. Något förmildrat straff för mig vore ju detta för mig. Men anar oråd och det kommer bli en jävla massa skit för mig. Är inte helt omöjligt att han skulle försöka få mig städa och polera hans privata bil med tandborste.

Är det något som han kan göra? Hur långt kan han gå?
Och det viktigaste, hur mycket har jag ryggen fri?

Vore tacksam för svar här redan ikväll. Ska försöka läsa tråden innan 08 imorgon, gissar på att jag sedan sitter på kontoret.

MvH PPP

(Blev inte så kortfattat heller, sorry).

Du måste vara en tjej va?!

Putsa din chefs bil... skojar du!! Va en man och be han dra åt helvete. Rätt ska va rätt, du har ju för fan bara 2 veckor kvar att jobba.

Ta ej nån skit. Bara så du vet så kan han göra nada, naadaaaa.

Tack
Citera
2007-11-26, 18:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Ja inte fan ska du nånsin behöva befatta dig med chefens bil i alla fall. Tacka nej till erbjudandet och ta dom 10 dagarna som en man. Du har ju ändå hyrt ut din kropp - inom avtalade villkor - så det är väl bara att göra ditt jobb. Varken mer eller mindre.

Ps - tror du det går att beställa från BM igen nu?
Citera
2007-11-26, 19:07
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Okej, nu har det klarnat lite för mig iaf.
Allt var för att sudda ut de funderingar som jag hade för att få ryggen fri. Vilket man kan se som avklarat, och jag har lite mer kött på benen så att säga. Det där med att spela in samtalet imorgon ska jag göra. Eftersom samtalet då också kommer fortsätta om min fortsatta anställning för de restrerande 9 dagarna. Så kommer jag också i samma veva försöka lirka in det där med jourgrejen som han pratade om inför oss sex medarbetare. Så slipper jag oroa mig om att det där ska hänga på om dom andra vågar stå upp eller inte.

Till frågan ovan om jag är 18½ år. Nej, det är jag inte (addera några år till). Har jobbat i stort sett sedan jag gick ut gymnasiet. Har flera jobb i bagaget (varav 3 st har varit fast jobb), vilket utmärker mig bland de andra på företaget eftersom jag kan ha en del åsikter om saker som sker. Då de flesta andra är plockade från skolbänken och har stannat kvar sedan dess och har därefter inga erfarenheter hur ett jobb ska vara. Vilket gör också att de är skiträdda att de ska bli uppsagda om de yttrar sig om något de tycker är fel.

Men det var mest det här med tvätta chefens bil med tandborste-grejen som oroade mig mest. Just pga. att min arbetsbeskrivning så skall jag (för)montera brytare. Jag ville gärna försäkra mig om att jag har rätt ifall jag skall stå emot de sista dagarna nu, så att inga repressalier följer.

Allt detta är för att jag vill gärna gardera mig och ha ryggen fri. Kan ju faktist vara så att jag tolkar kollektivavtalet (metall) fel, så sitter jag där och underkastar mig till chefens (idiotens) nivå. Lika bra därför att vända mig till Er.

Tacksam för era snabba svar!

---

För att spä på lite mer bakgrund om det här företaget där jag arbetar just nu.

Denna idiot till chef bemannar andra lokala företag kring stadens industriet. Bl.a. ABB. Som andra vanliga företag som manpower, adecco osv osv andra seriösa bemanningsfirmor. Dessa har ju också avtal och liknande som reglerar de anställdas löner. Något i stil med - man kan inte få lägsta lönen på platsen man arbetar, utan det ska vara medel som är snittat på de andra anställdas löner. Något i det hållet är vad jag har för mig iaf.

Vad den är snubben (idioten/chefen) gör är att han hyr ut personal till t.ex. ABB. Denna arbetstagare springer runt på en plats där också andra bemanningsfirmor hyr ut (t.ex. Adecco.se). Iaf, arbetstagaren som har samma arbetssyssla som arbetstagaren från Adecco har också lägre lön än han från Adecco. Det är inga småsummor heller. Utan min chef betalar ut en lön till denna stackars utnyttjade yngling som är LÄGRE före skatt än vad han från Adecco för ut EFTER skatt. Allt detta kringår han genom att han inte är ett bemanningsföretag på något höger eller vänster.
Det som är då ännu sjukare är att min chef då fakturerar ABB exakt samma summa som Adecco gör för sin personal. Så han är inte heller billigare än dem heller. Så vad händer med mellanskillnaden, det tar han rakt ner i fickan. Grisen. (Kan iofs vara smart drag om man vänder på det, eftersom det finns alltid någon idiot där ute som alltid kommer göra det där jobbet för skitlönen).

Jag tror seriöst jag skulle kunna skriva en bok om den här snubben (idioten/chefen). Det är så sjukt mycket grejer som har hänt på de 7 månader jag har varit där, och skulle inte vilja tänka på vad som hänt innan för de som varit där i mer än 5 år (!).
Citera
2007-11-26, 19:18
Medlem
Clay Allisons avatar
.
Citera
2007-11-26, 19:58
Medlem
NutidensUnges avatar
Jag tycker du gott och väl kan hänga ut denna "gris" med namn å hela baletten här på FB, låter som att han förtjänar det

Själv skulle jag ialla fall aldrig jobba för en sån jävel som tror att han kan styra och ställa över nån hur som helst.
Eller det han gör, är att han tror han kan "äga" folk bara för att han har folk under sig som jobbar ihop till hans gåslever på mackan.

Förnedra folk är rätt ord hehe, för man är förnedrad om man är montör
Citera
2007-11-26, 19:59
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NutidensUnge
Jag tycker du gott och väl kan hänga ut denna "gris" med namn å hela baletten här på FB, låter som att han förtjänar det
Visst vill du åka ditt för förtal så varsegod...
Citera
2007-11-26, 20:00
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NutidensUnge

Tycker jag att hon ska ge fan i. Ja, med tanke på forumreglerna alltså.
Citera
2007-11-26, 21:03
Medlem
Muskedunders avatar
Om han "hyr" ut folk till andra företag så torde han vara medlem i Bemanningsföretagen? Och då skall lönerna reglernas genom kollektivavtal.

Go get 'em...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in