2024-05-30, 14:55
Medlem
Beaver14s avatar
Nu regel införs nästa säsong, från SBL ner till Easy Basket.

Snabbinkast, vilket betyder att domaren inte behöver lämna över bollen längre. Spelarna kan ta den och direkt passa in. Gäller inkast på egen planhalva, inte efter fouls (som ju måste administreras till sekretariatet).

Har tydligen körts skarpt i spanska högstaligan (kanske hela spanska seriesystemet?) denna säsong och snabbar ju upp spelet avsevärt.
Gillar det, även om jag som domare på ungdomsnivå inser att de stackars föräldrar som sitter i sekretariatet får en grej till att hålla reda på gällande när man får byta och ta timeout.

https://www.basket.se/nyheter/ny-regel-ger-mer-fart-och-intensitet/
Citera
2024-06-01, 10:53
Medlem
mosesjrs avatar
Hur kommer det sig att amerikanen
Dartaye Ruffin
https://g.co/kgs/RquWbyd

Tycks sitta nöjd med spela i Nässjö en klubb som högst troligt inre kommer vinna något nämnvärt under överskådlig tid.
Samt har en ” gympasal med träbänkar ” som hemmahall

Får lite känslan av gå över ån för vatten .

Men är helt grön inom blasket så vad vet jag ..
Citera
2024-06-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Funktionärerna i Köping får lära sig lite Spanska, tex "Nu ska vi plocka bort golvet" . Både Coach, ass coach och bänkvärmarna i Köping Stars hjälpte till att plocka bort golvet efter matcherna. Torbjörn Gehrke hade från början klart för sig vad som gäller i en liten klubb som Köping Stars.
Det ska bli spännande att få in en Spansk coach som dessutom är så pass ung (29 år)
Men just nu är det lagbygget som blir mest intressant. Jag hoppas att vi får behålla Erik Persson, Jacob Hadi, Tim Carlsten, Mattias Herlitz, och att Bassem Abdulkader kommer tillbaka. Sen tycker jag att det vore kul om Mikael Axelsson kom tillbaka. Sen behöver laget någon/några fler svenska spelare av lite bättre klass. Då kanske man inte behöver fyra importspelare.
När det gäller slutspelet så ser det efter första Semifinalen ut som att Norrköping och Borås möts i final. Dom vann första matchen relativt enkelt, det var klasskillnad. Jag tippar 4-1 till både Borås och Norrping i semi.
Att Marre skulle komma tillbaka till Stars från Alvik nu känns väl rätt uteslutet då han väl både har tjej och pluggar där. Samt att nu får han även Jotti som coach.
Citera
2024-08-23, 22:25
Medlem
Köping hade öppen träning i Onsdags. Då får fansen komma och se en träning samt få spelarna presenterade inför klubbens sjunde säsong i SBL. Det var ganska välbesökt och uppskattat i KB-hallen och det var femte gången klubben arrangerade detta. Undrar om fler klubbar gör något liknande ?
Senast redigerad av kirespappapa 2024-08-23 kl. 22:27.
Citera
2024-08-24, 10:34
Medlem
Niskalaukauss avatar
Eftersom jag följer några finska kanaler fick jag in den här nyheten.
Finska U-16 tjejerna tog sig till final.
Men Frankrike i en final låter jobbigt.
"Finland secure first ever medal at a Youth EuroBasket by making the Final."
https://www.fiba.basketball/en/events/fiba-u16-womens-eurobasket-2024/news/history-makers-finland-and-prolific-france-set-for-final-showdown
Senast redigerad av Niskalaukaus 2024-08-24 kl. 10:41.
Citera
2024-08-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Eftersom jag följer några finska kanaler fick jag in den här nyheten.
Finska U-16 tjejerna tog sig till final.
Men Frankrike i en final låter jobbigt.
Nejdå, dom unga lejoninnorna vann och tog guld, hoppas du som mig såg den engelskkommenterade matchen nu nyss(den sändes väl knappast på nån finsk TV-kanal?). Jag har sett flera av just U16-finskornas matcher dom senaste dagarna på FIBA-kanalen. Gratulerar! Efter det ledsamma OS'et förtjänar våra älskade bröder och systrar i öst allt gott som går. Kippis!

Missa inte GP't i Tammerfors imorgon!

On Topic, gillar man basket finns det väldigt mycket direktsänd basket och 3x3 på FIBA's två Youtube-kanaler och en del andra amerikanska officiella kanaler, allt fler av alla streams sänds även i korrekta 1080p60.
Citera
2024-08-24, 23:57
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nejdå, dom unga lejoninnorna vann och tog guld, hoppas du som mig såg den engelskkommenterade matchen nu nyss(den sändes väl knappast på nån finsk TV-kanal?). Jag har sett flera av just U16-finskornas matcher dom senaste dagarna på FIBA-kanalen. Gratulerar! Efter det ledsamma OS'et förtjänar våra älskade bröder och systrar i öst allt gott som går. Kippis!

Missa inte GP't i Tammerfors imorgon!

On Topic, gillar man basket finns det väldigt mycket direktsänd basket och 3x3 på FIBA's två Youtube-kanaler och en del andra amerikanska officiella kanaler, allt fler av alla streams sänds även i korrekta 1080p60.
Ja jävlar det var häftigt. Kollade tyvärr inte jag min idiot fick för mig att den skulle spelas imorgon.
Finland slog Italien i Semi med 61-52 medan Frankrike slog Spanien 65-57 i tredjeplats matchen vann Spanien mot Italien med utklassnings siffrorna 80-38 o Finskorna slår Frankrike med 49-47 i finalen.
Senast redigerad av Niskalaukaus 2024-08-25 kl. 00:07.
Citera
2024-08-28, 16:57
Medlem
diseuses avatar
Ett pressmeddelande avslöjar att dokumentärserien Starting 5 kommer till Netflix den 9 oktober. Med bland andra Lebron James, Jimmy Butler, Anthony Edwards, Domantas Sabonis och Jayson Tatum.
Citera
2024-09-28, 00:20
Medlem
Köping Stars ser ut att gå mot en spännande säsong. Man har vunnit alla träningsmatcher och även vunnit matcherna i Svenska cupen. Först mot Umeå i playin och första kvartsfinalen mot Borås med tjugo poäng. I morgon spelar Köping borta mot Borås. Klarar man att vinna eller hålla en förlust nere på mindre än tjugo poäng så blir det semifinal eller FinalFour som det kallas ibland.
Många säger att Köping ligger före dom andra lagen i försäsongen och att dom andra lagen kommer i fatt när säsongen kommer i gång. Men Köping lär väl inte bli sämre ju längre säsongen går. Det ska förhoppningsvis inte bli tio förlustmatcher i rad som det har blivit de senaste säsongerna.
Citera
2024-09-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Köping Stars ser ut att gå mot en spännande säsong. Man har vunnit alla träningsmatcher och även vunnit matcherna i Svenska cupen. Först mot Umeå i playin och första kvartsfinalen mot Borås med tjugo poäng. I morgon spelar Köping borta mot Borås. Klarar man att vinna eller hålla en förlust nere på mindre än tjugo poäng så blir det semifinal eller FinalFour som det kallas ibland.
Många säger att Köping ligger före dom andra lagen i försäsongen och att dom andra lagen kommer i fatt när säsongen kommer i gång. Men Köping lär väl inte bli sämre ju längre säsongen går. Det ska förhoppningsvis inte bli tio förlustmatcher i rad som det har blivit de senaste säsongerna.

Norrköping Dolphins går mot en intressant säsong också, både på dam- och herrsidan!

https://sverigesradio.se/artikel/baresso-darfor-far-regerande-mastarlaget-en-tuff-sasong
Citera
2024-09-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Norrköping Dolphins går mot en intressant säsong också, både på dam- och herrsidan!

https://sverigesradio.se/artikel/baresso-darfor-far-regerande-mastarlaget-en-tuff-sasong

Som vanligt alltså...
Citera
2024-10-01, 21:21
Medlem
mosesjrs avatar
BC Luleå vände och vann i svenska cupen mot Nässjö

Från sbl.se

”Nästan ingen trodde att BC Luleå skulle kunna vända ett 25-poängsunderläge och avancera i Svenska Cupen. Men precis det gjorde laget när man besegrade Nässjö Basket med 111–72 på hemmaplan. ”

https://www.sblherr.se/article/z7laskn-3ne1d/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in