2024-03-13, 19:12
Medlem
Köping släpper Jayden Martinez till ett lag från Puerto Rico och får en sexsiffrig summa i betalt. Samtidigt meddelar klubben att man spelar i SBL även nästa säsong.
Pueto Ricos basketliga är attraktiv för fd NBA-spelare och lönerna för de bästa spelarna ligger på 350-400 tusen dollar per säsong, en säsong är fyra månader lång.
Även Jonas Jerebko kommer att spela i Puerto Rico kommande säsong. Han har skrivit på för Santeros De Augada.
Citera
2024-03-13, 20:36
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Köping släpper Jayden Martinez till ett lag från Puerto Rico och får en sexsiffrig summa i betalt. Samtidigt meddelar klubben att man spelar i SBL även nästa säsong.
Pueto Ricos basketliga är attraktiv för fd NBA-spelare och lönerna för de bästa spelarna ligger på 350-400 tusen dollar per säsong, en säsong är fyra månader lång.
Även Jonas Jerebko kommer att spela i Puerto Rico kommande säsong. Han har skrivit på för Santeros De Augada.

Gissningsvis det bästa alternativet för både Köping och Jayden.

Kul att se Jonas spela igen. Kanske har han bytt agent nu?

Såg för övrigt att "nästa" säsong börjar redan den 1:a april. Bästa poänggörare i ligan 2023 var Brandon Knight som lirade med Jonas i Detroit.

https://www.latinbasket.com/Puerto-Rico/news/828302/BSN-announces-start-date-for-2024-season
Citera
2024-03-23, 16:28
Medlem
Högsbo vill spela i SBL herr nästa säsong och dom lär inte bli nekade. Då blir det förhoppningsvis tio lag i ligan. Hoppas att man kommer överrens om speldagar, helgmatcher är att föredra. Nu vill ju inte de sk restaurangklubbarna spela på helgerna men som någon skrev någonstans så borde det gå att komma överens så alla blir nöjda.
Köping håller på att leta ny coach eftersom Torbjörn Gehrke är fördig med Köping. Tre år fick räcka och nu får vi se vem som tar över. Det lär knappast bli några problem att hitta någon ny coach då telefonerna började ringa så fort nyheten kom ut. Det blir också intressant att se vilka spelare som blir kvar, det finns ett par namn som jag gärna se en säsong till tex Erik Persson, Jacob Hadi, Mattias Herlitz, Tim Carlsten.
Det lär bara bli tre matcher i slutspelet då Köping knappast rår på Norrköping en gång till, men det är inget att gråta över. För min del har säsongen vart över sedan ett bra tag. Det har bara handlat om klubbens överlevnad den senaste månaden och där har man i alla fall lyckats. Jag vet i alla fall vem jag vill se som coach nästa säsong och jag är nog inte ensam om den saken, hur det blir återstår att se.
Citera
2024-03-25, 14:24
Medlem
zebra121s avatar
Äntligen gör basketligan något rätt. Helt absurt att det gått så länge utan denna åtgärd.

https://www.sblherr.se/article/skbasao-3ne1d/view
Citera
2024-03-25, 15:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Äntligen gör basketligan något rätt. Helt absurt att det gått så länge utan denna åtgärd.

Jovisst, det låter fint. Men det där har ju försökts förr. Bygger helt och hållet på att de verkligen lyckas fylla SBL med 14 lag, för om de inte gör det blir det helt plötsligt alldeles för få matcher för lagen som är kvar.

Det behövs två saker med förslaget. Det första är krav i tävlingsbestämmelserna om att föreningen måste gå upp om man är sportsligt kvalificerad. Det andra är att föreningarna som spelar i SBL inte ska skinnas ekonomiskt av förbundet utan tvärtom få ekonomiskt stöd.
Om förbundet värnar om produkten måste man också värna om lagen som utgör produkten. Idag är det BARA kostnader till förbundet att spela i SBL.
Citera
2024-03-26, 11:51
Medlem
Citat:

Det återstår att se.
Citera
2024-04-03, 01:51
Medlem
Just nu önskar jag att Köping hade missat playoff. Inte för att man hade kunnat störa Norrköping men med Jayden Martinez så och Ben Okhotin skadad och har åkt hem så är man försvagade så det räcker. När sedan Chris Keeling också är skadad så bli det ju inte bättre. Nu får några av de yngre killarna komma in och det är väl bra för framtiden. Men jag hade hellre sett att säsongen varit slut.
Det intressanta nu är vilken coach man hittar och vilka spelare man får behålla. Jag hoppas att Jacob Hadi och Erik Persson blir kvar Matias Herlitz är också en helt ok spelare. Sen får de yngre killarna som varit med och tränat med A-laget hela säsongen ta några steg i utvecklingen och kämpa om platser.
Citera
2024-04-08, 19:16
Medlem
zebra121s avatar
Jag tror absolut att BC Luleå kan hota Norrköping. Jag tippar att den serien går till sju matcher.

Tänk er Jämtland Basket mot BC Luleå i final.

BC Luleå har egentligen alla möjligheter att ta hem guldet.
Citera
2024-04-08, 21:29
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Jag tror absolut att BC Luleå kan hota Norrköping. Jag tippar att den serien går till sju matcher.

Dom tog ut Nässjö plätt lätt i kvarten .
Citera
2024-04-09, 13:49
Medlem
Citat:

Vinner BC mot Norrping i semifinalen så tar dom även finalen, det är jag säker på. Men det blir en tuff semifinal, NorrKöping behövde inte förta sig i tre enkla matcher mot Köping. Det var mer som några bra träningspass.
En annan sak. Kalpakas har inte dömt på länge men i matchen mellan Nässjö och BC var han huvuddomare. Kommer han att få finalen som en avslutning på karriären tro ?
Citera
2024-04-13, 17:24
Medlem
mosesjrs avatar
Köping har gjort klart med ny coach inför säsongen 24//25
Från svenska basketligans hemsida

”HAN BLIR NY COACH I KÖPING

Ung, energisk och passionerad baskettränare. Så beskrivs Köping Stars nye coach, spanjoren Gabo Loaiza, som nu efterträder Torbjörn Gehrke som lämnar klubben efter tre år. ”

https://www.sblherr.se/article/4zyasbu-3ne1d/view
Citera
2024-04-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Köping har gjort klart med ny coach inför säsongen 24//25
Från svenska basketligans hemsida

”HAN BLIR NY COACH I KÖPING

Ung, energisk och passionerad baskettränare. Så beskrivs Köping Stars nye coach, spanjoren Gabo Loaiza, som nu efterträder Torbjörn Gehrke som lämnar klubben efter tre år. ”

https://www.sblherr.se/article/4zyasbu-3ne1d/view

Funktionärerna i Köping får lära sig lite Spanska, tex "Nu ska vi plocka bort golvet" . Både Coach, ass coach och bänkvärmarna i Köping Stars hjälpte till att plocka bort golvet efter matcherna. Torbjörn Gehrke hade från början klart för sig vad som gäller i en liten klubb som Köping Stars.
Det ska bli spännande att få in en Spansk coach som dessutom är så pass ung (29 år)
Men just nu är det lagbygget som blir mest intressant. Jag hoppas att vi får behålla Erik Persson, Jacob Hadi, Tim Carlsten, Mattias Herlitz, och att Bassem Abdulkader kommer tillbaka. Sen tycker jag att det vore kul om Mikael Axelsson kom tillbaka. Sen behöver laget någon/några fler svenska spelare av lite bättre klass. Då kanske man inte behöver fyra importspelare.
När det gäller slutspelet så ser det efter första Semifinalen ut som att Norrköping och Borås möts i final. Dom vann första matchen relativt enkelt, det var klasskillnad. Jag tippar 4-1 till både Borås och Norrping i semi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in