• 1
  • 2
2007-11-27, 20:32
Medlem
Har inte forskat närmare i exakt vad det är som tar plats eftersom utrymme inte varit ett bekymmer. Men gentoo kräver ju även dependencies för att bygga binaries som kanske inte behövs under runtime. Sen kanske man har källkoden till några kerneler liggande.
Innan ominstallationen av min gamla stationära till server så tog alla småprogram, källkod och libs runt 20GB.
Nu säger jag inte att det inte går att bygga ett litet gentoosystem. Det finns ju färdiga verktyg för att göra sig av med onödiga deps och så kan man rensa all källkod i /usr/portage/distfiles/ osv.
Det finns många fördelar utöver ubuntu såklart. Ska man bara ha den som server så behöver man ju inte så många useflags och har man bara tid att vänta på kompileringen (sätta igång några hundra paket att tuffa på under några dagar) så blir det mer optimerat.

EDIT: följande länk kanske kan vara till hjälp om man ska bygga ett litet gentoosystem:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Light_Gentoo_Installation
Citera
2007-11-27, 20:58
Medlem
Mekanisks avatar
Oj, 20 GB var inte dåligt. Jag som tyckte mina 10 GB var lite i överkant. Har länge tänkt rensa men inte riktigt vågat för senast jag gjorde det var jag tvungen att installera om allt. Håller med om att kompileringstiden kan vara lite småjobbig. Dock känns det också bra på nåt sätt, som om systemet installerar allt grundligt.

Perfa länk! Tack för den!
Citera
2007-11-29, 14:00
Medlem
Jerka^s avatar
Vill du ha riktigt Debian är det bara köra en netinstall och sen bygga vidare därifrån och plocka det du vill ha. Hela mitt OS inklusive alla program är inte större än 4 GB och då har jag ändå både Gnome och KDE installerade. Att komma ner runt 2 GB med t ex XFCE är garanterat inga som helst problem.
Citera
2007-11-30, 00:19
Medlem
lill-mes avatar
Annars är ju Xubuntu en stark rekommendation som använder xfce som fönsterhanterare. Disten tillämpad för datorer med lite lägre prestanda.
Citera
2007-11-30, 04:45
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Annars är ju Xubuntu en stark rekommendation som använder xfce som fönsterhanterare. Disten tillämpad för datorer med lite lägre prestanda.

Exempelvis kör jag Xubuntu och har gjort det i några månader, och har en del saker installerat.

Citat:
davajj@davajj:/$ sudo du -h -s bin/ boot/ etc/ initrd/ lib/ lib32/ opt/ sbin/ sys/ usr/ var/
5,7M bin/
18M boot/
9,7M etc/
4,0K initrd/
173M lib/
2,8M lib32/
20K opt/
7,9M sbin/
0 sys/
3,2G usr/
470M var/

Citat:
davajj@davajj:/usr$ sudo du -s -h bin/ games/ include/ lib/ lib32/ local/ sbin/ share/ src/ X11R6/
153M bin/
5,8M games/
54M include/
1,1G lib/
114M lib32/
554M local/
13M sbin/
1010M share/
222M src/
40K X11R6/

EDIT: Totalt används 4.4GiB på systempartionen
Citera