2007-11-25, 23:49
Medlem
jag har sett filmen "ett öga rött" (dock inte läst boken) och jag tyckte den var jävligt bra. Men frågan är bara vad budskapet är i den, det är ganska suddigt (tycker jag). Är det "Just det där tänkandet som huvudpersonen har som skapar dagens våldsamma invandrare/ungdommar" eller "att man inte ska glömma sitt ursprung" eller vad är det? (anser ni)
Måste få reda på det, annars kommer jag inte kunna tänka på något annat.
Citera
2007-11-26, 00:35
Medlem
Simaõs avatar
själva huvudkonflikten, vad jag minns den, var väl att få pappan att "avsvenskifiera" sig och återgå till sitt forna jag. Detta, i samspel med ungens häftiga urbana street-language, gav väl intrycket att man inte ska glömma sitt ursprung, man ska fortsätta kunna vara sig själv även fast ens omgivning har ändrats. Luktade lite antirasistpropaganda.

I övrigt tyckte jag filmen var ganska tråkig och ointressant.
Citera
2007-11-26, 01:34
Medlem
moderatswings avatar
Invandrare rules typ.
Citera
2007-11-26, 01:36
Medlem
Sufferstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
själva huvudkonflikten, vad jag minns den, var väl att få pappan att "avsvenskifiera" sig och återgå till sitt forna jag. Detta, i samspel med ungens häftiga urbana street-language, gav väl intrycket att man inte ska glömma sitt ursprung, man ska fortsätta kunna vara sig själv även fast ens omgivning har ändrats. Luktade lite antisvenskpropaganda.

I övrigt tyckte jag filmen var ganska tråkig och ointressant.

Fixat.
Citera
2007-11-26, 01:38
Medlem
Sufferstreams avatar
Tänk om det gjordes en sån här film fast tvärtom? Att det är coolt att vara svensk, att man ska va stolt att vara svensk osv... Aftonbladet skulle skriva om NAZIST filmen i flera veckor
Citera
2007-11-26, 10:41
Bannlyst
Jag började läsa boken men klarade inte det jävla språket. Började se filmen men stänge av efter 10-15 min för den är så jävla dålig. Budskapat i filmen och boken är att svensken ska försöka förstå vilket "helvete" en blatte har i sverige. Tycker dock att allt sånt förvärras i media och smutskastar svensken. Det borde vara tvärt om.
Citera
2007-12-04, 16:58
Medlem
Filmen gick att se inte så mycket mer. Godkänd. Finns inte så mycket att ta till sig i den filmen. Man får ta budskapet och handlingen med en stor nypa salt.
Citera
2007-12-04, 17:28
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Tänk om det gjordes en sån här film fast tvärtom? Att det är coolt att vara svensk, att man ska va stolt att vara svensk osv... Aftonbladet skulle skriva om NAZIST filmen i flera veckor

hahaha klockrent
Citera
2007-12-04, 17:31
Medlem
roppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
hahaha klockrent
Skulle vara roligt om det inte var sant.
Citera
2007-12-04, 17:41
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppen
Skulle vara roligt om det inte var sant.

Ja även sant det
Citera
2007-12-05, 04:17
Medlem
fprincefuckaurs avatar
Har ej sett filmen men har läst boken och jag tycker att språket för fram ett budkskap i boken men bara låter löjligt på de trailers jag sett. Det är anledningen till att jag inte gjort mig besvär att se filmen.
Citera
2007-12-05, 04:30
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem