Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-25, 19:58
Medlem
ska införskaffa mig ett trådlöst nätverk.
mina grannar är dock inte att lita på så jag vill ju naturligtvis sätta lösenord å sånt för att se till s åatt ingen kan använd sig av min anslutning.

om jag har en d-link trådlös router....hur gör jag för att stoppa utomstående från att få access?

kör win xp pro
Citera
2007-11-26, 11:57
Medlem
Logga in i din router och aktivera WEP eller WPA kryptering.
Citera
2007-11-26, 13:08
Medlem
Router

Du kan låsa vissa macadresser så bara de har tillgång... Ställ även in kryptering.....
Citera
2007-11-26, 15:08
Avslutad
wep2
Citera
2007-11-26, 15:15
Medlem
mockrims avatar
Då kapar jag din tråd för ställa frågan; -Spelar det någon roll vilken sorts kryptering jag använder eller är WPA, WEP fullgott skydd bägge två. WPA-PSK, bra eller dåligt??

Antar att svar finnes vid sökning i forumet, men det är latmasken i mig som frågar nu...
Citera
2007-11-26, 16:33
Medlem
WEP knäckar man på under 10 min, så det är uteslutet. Kör på WPA eller WPA-PSK(Pre Shared Key) Har man ett bra lösenord här så bör det duga utan problem

Vill du att de absolut inte ska komma in så är radius server den endå lösingen :P t.e.x en burk med pfSense och freeRadius är en billig och bra lösning :P Men det är super mega overkill och kanske svårt att få igång
Citera
2007-11-27, 12:29
Medlem
tackr som fan för svaren.

dock skulle jag gärna uppskatta om nån kunde förklara vad eller hur man går in i sin routereller hur man fixar wep2 eller wpa kryptering (vad är skillnaden på wep å wep2?).
Citera
2007-11-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcman
(vad är skillnaden på wep å wep2?).

Båda är kassa Kör som sagt minst WPA och göra WPA2 om de enheter och routern som du kör klarar det.
Citera
2007-11-27, 23:25
Medlem
Visst är WEP kasst ut knäckningsyfte. Men vill man bara hindra folk från att surfa så brukar det funka tillräckligt bra. Annars låser du ju även på macadresser, låter inte ditt SSID vara synligt, slp av DHCP och kör på fasta adresser. Ja knepen är många
Citera
2007-11-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrymagi
Båda är kassa Kör som sagt minst WPA och göra WPA2 om de enheter och routern som du kör klarar det.

Citat:
Ursprungligen postat av heimat
Visst är WEP kasst ut knäckningsyfte. Men vill man bara hindra folk från att surfa så brukar det funka tillräckligt bra. Annars låser du ju även på macadresser, låter inte ditt SSID vara synligt, slp av DHCP och kör på fasta adresser. Ja knepen är många
ni får gärna också säga hur jag ska göra för att köra dessa tekniker
är som sagt så usel på sånt här att jag bara ser en massa termer men inte förstår nåt alls av hur man ska gå tillväga.

räcker med lite länktips med info om hur man går tillväga
Citera
2007-11-28, 09:12
Medlem
BEror helt på villken router du har så kika i den manualen så kan du säkerligen få tips. Många gånger fins det wizards inne i routern som hjälper dej med inställningarnar.
Citera
2007-11-28, 09:29
Medlem
Hayvens avatar
Glöm även inte att byta lösenord på användaren på routern av säkerhetsskäl
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto