Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-25, 18:30
Medlem
För en stund sedan tänkte jag formatera om datorn.
Jag sätter in min XP-skiva och får fram följande text;

Windows Setup

Installationen kan inte fortsätta eftersom versionen på CD-skivan är äldre än den Windowds-version som är installerad på datorn.

Varning! Varken filerna eller inställningarna kan återställas om du väljer att ta bort den nyare versionen av Windows som är installerad på datorn.

Det finns tre alternativ att välja. Fortsätt, avbryt och information.
Knappen fortsätt går ej att klicka på.

Vad fan ör detta? Kan jag inte installera om Windows XP med en original XP-skiva för att versionen är lite äldre?

Vad ska jag göra? Hjälp.
Citera
2007-11-25, 18:38
Medlem
tjaboooos avatar
Formatera hårddisken kan ju va en bra början om du inte har nåt so behöver säkerhetskopieras.
Citera
2007-11-25, 18:49
Medlem
Jag trodde skivan skulle göra det automatiskt. Det brukar den väl göra?
Citera
2007-11-25, 18:49
Medlem
Germanias avatar
är det en skiva som följde med vid datorköp så kan det kanske krångla
Citera
2007-11-25, 18:55
Medlem
jingizus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
För en stund sedan tänkte jag formatera om datorn.
Jag sätter in min XP-skiva och får fram följande text;

Windows Setup

Installationen kan inte fortsätta eftersom versionen på CD-skivan är äldre än den Windowds-version som är installerad på datorn.

Varning! Varken filerna eller inställningarna kan återställas om du väljer att ta bort den nyare versionen av Windows som är installerad på datorn.

Det finns tre alternativ att välja. Fortsätt, avbryt och information.
Knappen fortsätt går ej att klicka på.

Vad fan ör detta? Kan jag inte installera om Windows XP med en original XP-skiva för att versionen är lite äldre?

Vad ska jag göra? Hjälp.

välj fortsätt, så får du väll valet att formatera hårddiskarna? den där varningen är ny sedan SP2 kom till har jag för mig, man kan inte använda en xp sp1 eller äldre för att "laga" sp2+ winXP.

dock inte helt säker på min sak, men det ska vara möjligt att formatera om hela hårddisken ifrån skivan, det har jag gjort många gånger =)
Citera
2007-11-25, 18:56
Medlem
Den följde med när jag köpte min stationära dator.
Nu försöker jag formatera min laptop med den skivan, men det bör väl inte spela någon större roll?

Okej, någon som har nån lösning? Hur fan ska jag göra för att formatera skiten?
Citera
2007-11-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jingizu
välj fortsätt, så får du väll valet att formatera hårddiskarna? den där varningen är ny sedan SP2 kom till har jag för mig, man kan inte använda en xp sp1 eller äldre för att "laga" sp2+ winXP.

dock inte helt säker på min sak, men det ska vara möjligt att formatera om hela hårddisken ifrån skivan, det har jag gjort många gånger =)

Det går inte klicka på "fortsätt"
Ja, jag vet. Har också gjort det flera ggr från skivan.
Citera
2007-11-25, 19:18
Medlem
Germanias avatar
du startar datorn med skivan och försöker inte göra det med windows igång väl?
Citera
2007-11-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
du startar datorn med skivan och försöker inte göra det med windows igång väl?
Jo, med Windows igång ja. Hur ska man annars göra? Starta i felsäkert läge?
Tacksam för svar.
Citera
2007-11-25, 19:31
Medlem
tjaboooos avatar
Boota från skivan.
Citera
2007-11-25, 19:38
Medlem
Ja just det fan.
Noob som jag är har jag glömt av hur man gör det. Någon som kan förklara på enklaste sätt?
Citera
2007-11-25, 20:01
Medlem
Farangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Ja just det fan.
Noob som jag är har jag glömt av hur man gör det. Någon som kan förklara på enklaste sätt?

Testa först med att bara starta upp datorn med skivan i. Är det rätt uppsatt så skall där komma någon rad på skärmen under ett par sekunder om att trycka på en tangent för start av skivan.

Gör det inte det så får du gå in i BIOS. Kan vara lite olika knappar man får trycka på för att komma in där. Står ibland under uppstarten vilken det är. I BIOS så letar du upp var boot-ordningen ligger, och tar cd/dvd som förstaval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in