2011-01-09, 14:41
Medlem
Honken1986s avatar
Finns ju Paltmix från Kungsörnen som man bara tillsätter fläsk och vatten till, fungerar faktiskt och blir otroligt gott!!! Tyvärr hittar jag aldrig Paltmix här i Uppland, men i Luleå finns det på varje affär!
Otroligt att det ska vara så svårt att hitta här när det ändå tillverkas av Kungsörnen...
Citera
2011-01-09, 22:53
Medlem
encephalizations avatar
Nu haller jag pa att ta min palt-oskuld, att laga d v s. Dom ligger och puttrar i koket nu och jag ar riktigt ivrig att fa satta tanderna i dom och vanta pa koman.

Underligt nog blev det bara 4 stycken, receptet jag anvande skulle ge 7-8. Misstanker att jag har for mycket "deg" runt kottet.. Aja, vi far se.
Citera
2011-11-11, 09:55
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Nu haller jag pa att ta min palt-oskuld, att laga d v s. Dom ligger och puttrar i koket nu och jag ar riktigt ivrig att fa satta tanderna i dom och vanta pa koman.

Underligt nog blev det bara 4 stycken, receptet jag anvande skulle ge 7-8. Misstanker att jag har for mycket "deg" runt kottet.. Aja, vi far se.
Du lyckades tydligen. En tiomånaders (and still going strong) paltkoma är fan inte illa pinkat för en oskuld!

Testade Kungsörnen-mixen idag. Helt klart godkänd som nödpalt blir mitt betyg. Dock så föredrar jag ju självfallet egengjorda guldklimpar. Stekt rimmat fläsk, extrasaltat smör och lingonsylt vill jag ha på sidan. Mjölk i glaset.
Citera
2011-11-11, 16:15
Medlem
christerys avatar
Stekefläsket (tärnat med malen svartpeppar) i palten räcker ju inte för mig.
Så jag steker några skivor fläsk (inte bacon) till att servera vid sidan om.
Naturligtvis lingonsylt och smör/bregott, kan ev skiras om man nu gillar sånt.

Skulle vilja testa med stekt lök inne i palten med fläsket. Dvs stekt lök+tärnat stekfläsk+malen svartpeppar. Men jag har inte idats ännu. Borde bli gott...
Citera
2011-12-28, 05:49
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Stekefläsket (tärnat med malen svartpeppar) i palten räcker ju inte för mig.
Så jag steker några skivor fläsk (inte bacon) till att servera vid sidan om.
Naturligtvis lingonsylt och smör/bregott, kan ev skiras om man nu gillar sånt.

Skulle vilja testa med stekt lök inne i palten med fläsket. Dvs stekt lök+tärnat stekfläsk+malen svartpeppar. Men jag har inte idats ännu. Borde bli gott...

Stekt lök är ju gott det med, men risken blir att Den Heliga Palt blir för lik en Ölandskroppkaka.
Inget ont om ölänningarnas kokkonster! Deras palt-wannabes är väldigt smarriga dom också, men en potatispalt skall (enligt mig) inte innehålla annat än potäter, kornmjöl, en gnutta vetemjöl samt rimmat fläsk. Något som heller inte är att förakta är att ringla litet sirap över den nykokta palten. Låter skumt måhända men det funkar faktiskt!
Citera
2014-07-27, 17:05
Medlem
Ratis avatar
Står på sjudning just nu och strax klara att ätas. Bland det mest mättande som finns.
Citera
2022-01-13, 21:50
Medlem
Hebrs avatar
Så jäkla gott är det.

Hur många äter ni?

Jag köpte 2 sexpack pitepalt på willys. Vakuumpackade var dom. Smakade bra efter man kokat dom men idag tärnade jag dom som blev över från igår och jag föredrog nästan den stekta varianten. Med mjöl, smör och lingonsylt.

Ett kulturarv är det och det ska vårdas. Ska bju min son på pitepalt
Citera
2022-01-14, 06:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Så jäkla gott är det.

Hur många äter ni?

Jag köpte 2 sexpack pitepalt på willys. Vakuumpackade var dom. Smakade bra efter man kokat dom men idag tärnade jag dom som blev över från igår och jag föredrog nästan den stekta varianten. Med mjöl, smör och lingonsylt.

Ett kulturarv är det och det ska vårdas. Ska bju min son på pitepalt

Uppstekt är tio gånger bättre, såklart. Och hur många det blir är lite svårt att räkna ut när de är tärnade.

Börja i den stekta änden om du ska övertyga sonen. Då kommer det att bli folk av honom.
Citera
2022-01-15, 18:36
Medlem
Andersdamaans avatar
Har precist avslutat min sjätte palt så nu är jag rejält övermätt!! Måste fan gå och lägga mig ett tag!!
När man var en fjunig tonåring så kunde jag lätt smaska i mig 9-10 stycken, men nu när man är närmare femtio än fyrtio så ligger min smärtgräns på sex. Sjukt gott dock och lätt värt paltkoman från helvetet efteråt!!

Finns tre paltar kvar att steka till frukost dessutom! Glad och övermätt är jag!
Citera
2022-01-26, 15:15
Medlem
Styrkelyftares avatar
Precis som många andra i denna tråd tycker jag att palten smakar bättre när man steker den i stekpannan dagen efter. Jag är dock ganska less på de klassiska tillbehören, det vill säga smör och/eller lingonsylt. Någon som har förslag på andra tillbehör?
Citera
2022-01-26, 15:33
Medlem
neuron-drones avatar
Äter med de vanliga tillbehören plus bechamel. Vet att vissa andra också gör det. Men att de flesta tycker det är knäppt.
Citera
2022-02-15, 23:49
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Precis som många andra i denna tråd tycker jag att palten smakar bättre när man steker den i stekpannan dagen efter. Jag är dock ganska less på de klassiska tillbehören, det vill säga smör och/eller lingonsylt. Någon som har förslag på andra tillbehör?
Vissa gillar att ringla sirap över palten när man steker den! Har inte testat själv dock, så sirapspaltens eventuella godhet kan jag personligen inte vittna om, men jag har en del kompisar från Sundsvallshållet som svär på att det är ett svårslaget och mumsigt sätt att avnjuta stekt palt!!
Senast redigerad av Andersdamaan 2022-02-15 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in