2007-11-24, 13:51
Medlem
alx_1s avatar
Jag köper en jacka på H&M och använder den en dag. Har bytesrätt på kanske sju dagar. Lämnar tillbaka den dagen efter men blir nekad. Vad är det som spelar roll och vem är det som avgör om den är ok att lämna tillbaka? Vad anses som användning? Vad är det som gäller vid dessa sju dagar? Någon som kanske varit med om liknande?
Citera
2007-11-24, 15:15
Medlem
swebarbs avatar
Ja du får väl prova och gå i den hemma å så men inte gå ut liksom, har du gjort det? sen ska ju prislappen sitta kvar men de ska väl kunna se om den är i nyskick eller inte hur svårt kan det vara för personlen där..
Citera
2007-11-25, 01:09
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx_1
Jag köper en jacka på H&M och använder den en dag. Har bytesrätt på kanske sju dagar. Lämnar tillbaka den dagen efter men blir nekad. Vad är det som spelar roll och vem är det som avgör om den är ok att lämna tillbaka? Vad anses som användning? Vad är det som gäller vid dessa sju dagar? Någon som kanske varit med om liknande?

det vanligaste är ju att "varan ska vara oanvänd" och "i ursprungligt skick"
när det gäller kläder så är det ju en fördel om prislappen sitter kvar, har man plockat av den så är det bra om man iaf har den med sig så de kan sätta fast den i plagget igen.
Tanken är ju att varan ska gå att sälja till någon annan så länge den inte lämnas tillbaka med anledning av något fel så ju lättare du gör för butiken att sälja varan igen, desto mer benägna är de normalt att låta dig lämna tillbaka den.

du har alltså inte rätt att använda den i någon större utsträckning, möjligtvis kan du prova den hemma men knallar du runt med den på stan en dag och sen vill lämna tillbaka den så kan den ju se använd ut och då kan de såklart neka dig att lämna tillbaka den.

Har för mig att du är helt rättslös här, affären har full rätt att neka dig att lämna tillbaka varan då "öppet köp" inte regleras i någon lag och är ett helt frivilligt åtagande från butikens sida.

Jag sparar alltid prislapparna på t.ex kläder jag köper och jag använder dem bara framför spegeln hemma tills jag vet att jag inte tänker lämna tillbaka grejorna och har ALDRIG blivit nekad.
Citera
2007-11-25, 01:31
Medlem
Slipsar säger jag bara...slipsar är hur enkla som helst att lämna tillbaka efter att man bara använt dem en gång...
Citera
2007-11-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Har för mig att du är helt rättslös här, affären har full rätt att neka dig att lämna tillbaka varan då "öppet köp" inte regleras i någon lag och är ett helt frivilligt åtagande från butikens sida.

Som nämns här så är det upp till affären om de ens vill ge dig öppet köp eller inte. Du kan inte stödja dig på någon lag här eftersom det inte finns. Det är en annan sak om varan är sönder eller inte uppfyller förväntningarna för då finns ju konsumentköplagen.
Citera
2007-11-25, 18:47
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia72
Du kan inte stödja dig på någon lag här eftersom det inte finns. Det är en annan sak om varan är sönder eller inte uppfyller förväntningarna för då finns ju konsumentköplagen.
Har säljaren särskilt utfäst att öppet köp skall råda i viss tid om kunden köper produkten så blir denna förmån en del av köpeavtalet och skall således hållas. Det är ju mycket möjligt att kunden varit osäker men gjort köpet just för att säljaren lovat en ångerfrist.
Citera
2007-11-25, 18:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Har säljaren särskilt utfäst att öppet köp skall råda i viss tid om kunden köper produkten så blir denna förmån en del av köpeavtalet och skall således hållas. Det är ju mycket möjligt att kunden varit osäker men gjort köpet just för att säljaren lovat en ångerfrist.

Fast det är väl inte det som är ts dilemma, utan vad den del av köpeavtalet som reglerar öppet köp innehåller. Att öppet köp gäller (i det här fallet hos H&M) är det ju ingen tvekan om.
Citera
2007-11-25, 18:58
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast det är väl inte det som är ts dilemma, utan vad den del av köpeavtalet som reglerar öppet köp innehåller. Att öppet köp gäller (i det här fallet hos H&M) är det ju ingen tvekan om.
Vad man får luta sig mot är avtalslagen. Då inget mer specifikt varit avtalat än att just öppet köp skall råda, så får man titta på vad som står i lagen om detta (inget) och i andra hand vad som är praxis i branschen och vad kunden hade fog för att förutse då han köpte produkten.
Citera
2007-11-26, 01:08
Medlem
Codens avatar
som sagt, tycker affären att varan ser använd ut, alternativt är i sådant skick att den inte anses kunna säljas igen så nekar de öppet köp.
Brukar stå i det finstilta på vissa internetsiters köpvillkor så det BÖR ju även någonstans stå i fysiska butikers beskrivning av vad de menar med just sitt "öppet köp"
Just formuleringarna "obruten förpackning" samt "ursprungligt skick" är ju hyfsat vattentäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in