2007-11-24, 13:30
Medlem
tarzzans avatar
Hej
Jag har synology ds-101j som är en liten mini server/disk-station (den är som denna http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php) men efter att jag försökte att installera lite program på den så har hårddisken börjat krångla. När jag startar upp servern med hårddisken i så tar det kanske 5minuter för den att starta och efter det så kommer jag inte åt den via nätverket och sedan när jag söker efter den med synologys programvara får jag fram att den inte har något fast ip nummer och kan inte kontaktas.

Innan hdd krånglade så hade jag den i min windows dator flera gånger med hjälp av Ext2 IFS (http://www.fs-driver.org/ eftersom hdd är formaterad som Ext3) men nu när jag försöker öppna upp en av de två partitionerna så får jag upp en ruta där det står att disken inte är formaterad än, vill du formatera nu? Och den andra partitionen syns ens inte i ”den här datorn” men när jag har testat med lite recover program så står det att denna partition är som unknown och det är på denna partition som jag vill ha tillbaka mina filer.
Har ni några tips eller kanske nåt program jag kan testa med?
Citera
2007-11-24, 14:01
Medlem
Hkarns avatar
Datasäkerhet?
Citera
2007-11-24, 14:06
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzzan
Hej
Jag har synology ds-101j som är en liten mini server/disk-station (den är som denna http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php) men efter att jag försökte att installera lite program på den så har hårddisken börjat krångla. När jag startar upp servern med hårddisken i så tar det kanske 5minuter för den att starta och efter det så kommer jag inte åt den via nätverket och sedan när jag söker efter den med synologys programvara får jag fram att den inte har något fast ip nummer och kan inte kontaktas.

Innan hdd krånglade så hade jag den i min windows dator flera gånger med hjälp av Ext2 IFS (http://www.fs-driver.org/ eftersom hdd är formaterad som Ext3) men nu när jag försöker öppna upp en av de två partitionerna så får jag upp en ruta där det står att disken inte är formaterad än, vill du formatera nu? Och den andra partitionen syns ens inte i ”den här datorn” men när jag har testat med lite recover program så står det att denna partition är som unknown och det är på denna partition som jag vill ha tillbaka mina filer.
Har ni några tips eller kanske nåt program jag kan testa med?
Vet inte om det är fel på hårddisken eller datan men du kan ju pröva Spinrite
Citera
2007-11-24, 14:08
Medlem
Ergoims avatar
När vi ändå är inne på ext2IFS så lånar jag tråden snabbt!

Jag var ju självklart tvungen att testa detta verktyg för att se om det fungerade. Den hittade min linux-partition, som jag gav en label till. Allt fungerade bra tills dess. Den hittade även en "unknown"-partition, som jag gav label till. Då började mitt problem. Jag kan inte komma in i t.ex. 'Den här datorn', explorer.exe hänger sig vid uppstart.

Något sätt jag kan gå tillväga för att... uhm... Jag vet inte, fixa det kanske? Rätt så allvarligt problem!

Edit:
Jag fixade det själv. Behövs ingen hjälp!
Citera
2007-11-24, 15:32
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn
Datasäkerhet?

Nej inte precis, tråden flyttas.

/Mod
Citera
2007-11-24, 15:57
Medlem
tarzzans avatar
Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den efter som det är en Linux hdd men sitter på windows och så såg jag att det fanns några recover trådar under "Datasäkerhet" fast de kanske inte besvarade mina frågor.

jaja.

När hårddisken satt i ds (disk station) så hade jag aldrig några problem, jag kunde utan några problem stoppa in hårddisken i min windows dator och komma åt alla filer men när jag hade försökt att installera en mail server på den, då använde jag en icke officiell programvara och efter det så slutade administration sidan att funka men jag kunde fortfarande komma åt den via ftp och webben, då testade jag att starta om den men efter det kom jag varken åt den via ftp eller via webben och efter ytterligare en omstart så började den låta konstigt och det var då jag stoppade in hårddisken i min windows dator och med hjälp av ”Nucleus Kernel Linux” så kan jag se att det finns visa filer kvar dock så har visst många också försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in