Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
För övrigt: det här med att det inte finns ett "jag" utan bara godtyckliga förnimmelseknippen, kommer förstås ifrån David Hume. Har bemött den saken tidigare, i och för sig. Bifogar länk för enkelhetens skull.
http://www.equil.net/?p=198
Den intressanta frågan är ju dock hur du ser på ditt jag och identitet över tid.
Att man kan definiera sitt jag om man "fryser" rumtiden är ju såklart inget många skulle säga emot. Jag tolkar texten som om du nådde slutsatsen att det finns ett jag. Men egentligen är ju vad du säger att det finns ett jag för varje tidsenhet eller vad man skall säga.
Eller menar du att du delar uppfattning med Husserl och fenomenologin?
I så fall är hela din text en stor motsägelse.
Du säger att: "Jaget är, i den här betydelsen, summan av alla delar det utgörs utav."
Hittar du någon person som inte håller med dig om detta, Hume inkluderat, så skulle jag bli förvånad. Det är ju precis som att säga att äpplet är allt som gör äpplet till ett äpple. Det vill säga, det säger ingenting alls om vad äpplet är. Det är bara retorik som inte säger någonting alls, och som inte betyder någonting förutom A = A. Men det säger inte någonting om vad som händer med A när man blandar in tid.
EDIT: Skrev ett pinsamt fel.