Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-20, 14:51
Medlem
robomans avatar
Jag tänkte om jag skulle se Death Proof idag. Men så läste jag om Planet Terror och Grindhouse och nu vet jag inte vad jag bör göra. Vad bör jag göra? Vad rekommenderas?

Ska jag se Death Proof fristående, eller bör jag ser hela Grindhouse-grejen? Har nog ännu inte riktigt fattat vad som är grejen med "dubbelfilm", "falska trailers" och liknande.
Citera
2014-02-20, 14:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Ska jag se Death Proof fristående, eller bör jag ser hela Grindhouse-grejen? Har nog ännu inte riktigt fattat vad som är grejen med "dubbelfilm", "falska trailers" och liknande.

Tycker att du ska köra med en "dubbelfilm", se de två sida vid sida som dom är menade att ses på bio.
Citera
2014-02-20, 15:07
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker att du ska köra med en "dubbelfilm", se de två sida vid sida som dom är menade att ses på bio.
Då tar jag och ser båda två.

Men... vilken ska ses först? Eller spelar det någon roll? Har de något alls med varandra att göra? Hur är de menade att ses?
Citera
2014-02-20, 15:27
Medlem
Citat:

Men... vilken ska ses först? Eller spelar det någon roll? Har de något alls med varandra att göra? Hur är de menade att ses?
Planet Terror visades först vill jag minnas. Men du kan se vilken du vill först, dom hänger inte ihop.
Citera
2014-02-20, 15:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Planet Terror visades först vill jag minnas. Men du kan se vilken du vill först, dom hänger inte ihop.

I Sverige fick Death Proof premiär ett par månader innan Planet Terror, men som GreenMath skriver så spelar det ingen som helst roll i vilken ordning du ser filmerna.
Citera
2014-02-20, 15:47
Medlem
robomans avatar
Citat:

Citat:
I Sverige fick Death Proof premiär ett par månader innan Planet Terror, men som GreenMath skriver så spelar det ingen som helst roll i vilken ordning du ser filmerna.
Tack för svar. Jag fick visst hem en variant med båda i samma fil, plus dessa trailers. Så det blir att helt enkelt bara sätta igång filen och se i vilken ordning kalaset spelas upp.
Citera
2014-02-20, 15:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tack för svar. Jag fick visst hem en variant med båda i samma fil, plus dessa trailers. Så det blir att helt enkelt bara sätta igång filen och se i vilken ordning kalaset spelas upp.

Kanon, det är ju dessutom så som filmerna ska ses!

Blev oerhört sugen på att se om Planet Terror nu efter allt prat, dock mindre sugen på Death Proof som är Tarantinos sämsta!
Citera
2014-02-20, 15:55
Medlem
Citat:
Se även Hobo With a Shotgun som är en av trail:arna, blev till film i samma veva som Machete!

Citat:
Kanon, det är ju dessutom så som filmerna ska ses!

Blev oerhört sugen på att se om Planet Terror nu efter allt prat, dock mindre sugen på Death Proof som är Tarantinos sämsta!
Planet Terror tyckte jag om rätt mycket sist jag såg den, väldigt underhållande. Death Proof anser jag också vara Tarantinos sämsta.
Citera
2014-02-20, 16:00
Medlem
StonedSwedes avatar
Det enda jag ogillar med Planet Terror är att den är sprängfylld med CGI... Hur kan man ens komma på idén att göra en "Grindhouse"-film med CGI-effekter?!

Sen överlag var väl hela grejen ett misslyckande. Deathproof och Planet Terror är mes-versioner av 70-talets äkta exploitationfilmer. Michael Bays Pain & Gain har fan mer gemensamt med Grindhouse-filmer än Tarantinos och Rodriguez projekt.
Citera
2014-02-20, 16:05
Medlem
robomans avatar
Citat:
Se även Hobo With a Shotgun som är en av trail:arna, blev till film i samma veva som Machete!
Hobo With a Shotgun såg jag får några år sedan, sedan en kompis hittat den på nätet och tyckt att den hade så lockande titel. En av oss gillade den, en tyckte att den var ganska dålig, jag tyckte att den var helt värdelös och den fjärde vill inte ens betygsätta den trots att han är flitig på filmtipset, eftersom han tyckte den var så dålig att den inte ens förtjänar uppmärksamheten av ännu en som ger betyg.

Antar att det krävs lite vidgad filmsmak för att uppskatta den, vilket ingen av dem hade på den tiden i alla fall...
Citera
2014-02-20, 16:20
Medlem
Jontalinens avatar
Planet Terror är underbar. Death Proof tycker jag är Tarantinos sämsta, vilket är synd, för första halvan är riktigt bra.

Tycker också du ska dra bägge samma kväll.
Citera
2014-02-20, 16:23
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Hobo With a Shotgun såg jag får några år sedan, sedan en kompis hittat den på nätet och tyckt att den hade så lockande titel. En av oss gillade den, en tyckte att den var ganska dålig, jag tyckte att den var helt värdelös och den fjärde vill inte ens betygsätta den trots att han är flitig på filmtipset, eftersom han tyckte den var så dålig att den inte ens förtjänar uppmärksamheten av ännu en som ger betyg.

Antar att det krävs lite vidgad filmsmak för att uppskatta den, vilket ingen av dem hade på den tiden i alla fall...

Den är mer en Troma-film än Grindhouse. Själv så tycker jag den är underbar, och tusen gånger bättre än både Deathproof och Planet Terror!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in