Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2008-01-19, 02:43
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
För det första skriver jag hyfsat bra svenska. För det andra tror jag inte att det är folk som skriver med såpass lite stavfel som mig som åsyftas. För det tredje brukar jag faktiskt använda mig av stavningskontrollen ibland.
Fast nu hade jag ju inga synpunkter på din rättstavning utan snarare ofoget att genast börja vifta med handikappkortet, så jag föreslog helt enkelt en lösning på problemet som torde gagna alla.
Citat:
Anledningen att jag tog upp att jag har ett handikapp var för att påpeka att man får inte automatiskt intyg på att man är dyslektiker och folk som inte är lika rigida i sin uppfattning om vilka som får vara här och inte vara här utan tycker det är ok om folk som har handikapp stavar fel men inte andra - och vill ha bevis på att folk är handikappade är därför ute och cyklar fullständigt! Jag tycker som sagt att det finns värre saker att störa sig på än folk som stavar fel eller inte har ett hum om hur man använder de/dem...
Jag reagerar också på detta med irritation ibland.
Jag ska inte företräda trådskaparen men jag misstänker en viss ironi och är g a n s k a säker på att ingen på allvar efterlyser intyg på dyslexi, utan har (precis som jag) tröttnat på folk som inte ens anstränger sig att göra rätt utan hellre spelar offer och tror sig kunna komma undan med det för evigt. Det finns hjälpmedel för den som menar allvar.
Citat:
Men de har lika mycket plats här som någon annan.
Folk som bara skriver inlägg i stil med 'Jag skrev "tar du den i tvåan?" åt en fjortis på msn.' i en massa trådar, är de mindre störande för att de kan stava rätt?
Inte ett dugg, men det ursäktar fortfarande inte offermentaliteten jag talar om.
Citat:
Grunderna i Flashback är anonymitet och yttrandefrihet
det är det som gör forumet så bra...
Seriöst, du är ju helt ute och cyklar nu...
Citat:
edit: och lika gärna som alla dyslektiker eller andra som stavar dåligt kan börja använda rättstavningsprogrammet word (eller varför inte vara ännu smartare och spara lite tid och använda inbygda rättstavare som finns i tex firefox) Så kan alla ni som stör er på folk som stavar notoriskt fel sätta dessa användare på ignore, och gå vidare med era liv!
Svårare än så är det inte.
Rena felstvningar passerar utan större problem, självömkande offerretorik är däremot svårare att sluta störa sig på. Jag gillar inte att ha folk på ignore då det fuckar upp flödet i trådarna så varför ska jag behöva förstöra min upplevelse av forumet bara för att en klase muppar ska kunna glida runt på en räkmacka?
Citera
2008-01-19, 06:55
Medlem
laserlasses avatar
Är detta en bra riktlinje?
http://www.netikett.se/?id=3
Citera
2008-01-19, 17:41
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Fast nu hade jag ju inga synpunkter på din rättstavning utan snarare ofoget att genast börja vifta med handikappkortet, så jag föreslog helt enkelt en lösning på problemet som torde gagna alla.

Jag ska inte företräda trådskaparen men jag misstänker en viss ironi och är g a n s k a säker på att ingen på allvar efterlyser intyg på dyslexi, utan har (precis som jag) tröttnat på folk som inte ens anstränger sig att göra rätt utan hellre spelar offer och tror sig kunna komma undan med det för evigt. Det finns hjälpmedel för den som menar allvar.

Inte ett dugg, men det ursäktar fortfarande inte offermentaliteten jag talar om.
Seriöst, du är ju helt ute och cyklar nu...
Rena felstvningar passerar utan större problem, självömkande offerretorik är däremot svårare att sluta störa sig på. Jag gillar inte att ha folk på ignore då det fuckar upp flödet i trådarna så varför ska jag behöva förstöra min upplevelse av forumet bara för att en klase muppar ska kunna glida runt på en räkmacka?

Underskatta aldrig folks dumhet och/eller okunnighet, finns ju folk som föreslagit att man ska registrera sig med personnummer, att det ska vara IP ban etc. Är flera i tråden som pratat om sin misstro till folk som kallar sig dyslektiker. Tror ju iofs inte heller att de är 100% seriösa i det de säger men ändå.

Om folk spelar offer är det väl deras problem och inte ditt? Visst, det kan vara djävligt provocerande med folk som helatiden hänvisar till kön, ras, handikapp, uppväxt etc och förklarar alla sina problem utifrån det... men du kommer förmodligen aldrig att kunna ändra den inställningen hos dem ändå, det är något de måste komma till insikt om själva. Stora delar av FB kryllar ju av offer som skyller på fan och hans moster och alla utom sig själva för hur deras liv ser ut, medans andra delar verkar mena på att man ska sparka på den som ligger för att man kan det.

Så din surfupplevelse blir väldigt försämrad av att du ser stavfel och folk som du upplever spelar offer? Du måste ha ett djävligt tufft liv.
Nog kan man tycka att Olle 19 som skriver som en apa på crack borde ha vett nog att använda någon form av stavningskontroll, för sin egen och andras skull. Samtidigt så avslöjar folk ju sig själva och eventuellt sin intellektuella förmåga, bildningsnivå, socioekonomiska bakgrund, ambitionsnivå - genom det språk de använder... och jag tycker personligen att detta är intressant.
Om folk ska sitta och använda rättstavningsprogram för att din surfupplevelse ska bli smärtfriare så faller ju mycket slang osv bort som kan vara intressant att observera när man bedömmer sin 'motståndare'. Jag tycker tex att det är intressant att du använder uttrycket 'hajjar' istället för förstå (båda orden finns i SAOL jag vet)

Om vissa människor borde ta hänsyn till andra vad gäller sin stavning men inte gör det för att de är för lata och folk därför tycker att det ska vara regler om det. Så varför inte ha ett gäng andra regler ang folk som inte tar hänsyn på andra sätt - folk som inte tänker igenom saker innan de postar och gör efterforskningar om hur saker och ting fungerar innan de yttrar sig... osv.
Isåfall sitter man här i slutändan med ett gäng ' Über användare ' vilket iofs kanske kan vara intressant, men knappast yttrandefrihet åt alla, vilket även innefattar lata kretiner utan bildning och klass.

Sedan oavsett hur seriöst något är menat eller inte...
Fick ett PM igår av en kille som skrev "kuksugaren, vill du suga av mig?"
Jag skrev ett halvlångt svar tillbaka där jag förklarade ganska ingående varför jag inte ville suga av honom, från hans utseende till hans sexvanor osv...
och att jag därför vänligt men bestämt tackade nej.
Tog jag hans erbjudande på allvar? Nej, jag tror istället att det var en arg reaktion på en sak jag skrivit i en tråd.
Men jag fann det underhållande att ge honom ett torrt och småspydigt svar tillbaka.
Senast redigerad av asdfasdf 2008-01-19 kl. 17:44.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in