Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-15, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Synd bara att de flesta av de notoriska felstavarna och språkmissbrukarna inte läser den här tråden.

Retar mig enormt på de som använder ordet "dem" i tid och otid, ge fan i att använda ordet överhuvudtaget, det är precis som om de tycker att det verkar vara så fint att skriva "dem" i var och varannan mening och så blir det så jävla fel och ser dumt ut istället, hjälp mig

Ett tips om nån av er skulle läsa detta, använd inte "dem" överhuvudtaget så blir det bra, det går utmärkt att skriva talspråk och använda "dom" istället, det är helt accepterat idag.

Med reservation för felskrivningar mm.. hehe
smileymissbrukare med meningsbyggnad som en trettonåring suger också..
Citera
2007-12-16, 06:56
Medlem
[SIZE=2]<disclaimer>[/SIZE]
[SIZE=2]JAG HAR _INTE_ LÄST IGENOM TRÅDEN SÅ JAG VET INTE OM DETTA JAG TÄNKER TA UPP HAR BLIVIT SAGT TIDIGARE.[/SIZE]
</disclaimer>

Jag anser att de som inte kan hantera skillnaderna på "de", "dem" och "dessa" borde ta och följa med lite bättre på svenskalektionerna. Gång på gång ser man meningar som lyder så här "dem var ute och cyklade". För fan... det heter "de var ute..."! Jag får för fan allergiska reaktioner i form av argsinta utbrott där jag nästan får för mig att våldta en vägg i ren ilska varje gång jag ser någon skriva på det sättet...

<disclaimer 2>
Nu har jag däremot läst igenom tråden och såg att det fanns ett annat inlägg som också behandlade "de/dem/dessa"... nu är det fritt fram att halshugga mina fotknölar i höjd med levern... :-)
</disclaimer 2>
Citera
2007-12-16, 08:44
Medlem
Khapis avatar
Man kan då sammanfatta det hela såhär: De som medvetet sköter språket illa ska inte kunna klara sig utan kritik. Det är bättre att de som är ansvariga för irritationen får sin dos av den riktad mot sig själv. Med andra ord: pika sönder de lingvistiska våldtäktsmännen, show no mercy!
Citera
2007-12-16, 10:07
Medlem
El Zorros avatar
Diverse OT raderat.

/Mod
Citera
2007-12-16, 11:49
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Spontant så gissar jag på att max 10-15% av de som påstår sig vara "dyslektiska" faktiskt är det, jag tror att resten bara är jävligt usla på att stava och för lata för att förbättra sig samtidigt som de gömmer sig bakom en "diagnos" för att inte någon ska kunna gnälla på dem.

En lat person kan man gnälla på men en sjuk person förväntas man tycka synd om...

Men att banna folk för att de är sjuka/lata/dumma är inte rätt väg att vandra.

Det är mina personliga åsikter.

Medhåll där, mitt intryck är att de som faktiskt är dyslektiker i de flesta fall är ganska måna om att kompensera sitt handikapp genom att anstränga sig extra mycket. De som besvarar varje angrepp mot deras stavning med ett "jag är faktiskt dyslektiker" är förmodligen i de flesta fall bara för lata för att orka lära sig stava.
Citera
2007-12-16, 14:36
Medlem
Baalzamons avatar
Skulle man inte kunna kräva läkarintyg från de som verkligen är dyslektiker då? Efter att admin fått se detta intyg kan han ge personerna i fråga titeln "dyslektiker" så att man vet att man skall vara snäll mot dom. Övriga felstavare och ordslarvare blir lovligt byte.
Citera
2008-01-18, 22:01
Medlem
gomans avatar
Bumpelibump!

Jag har en fråga till menigheten samt moderatorerna:

Tycker ni att det är okej att posta poster som enbart innehåller påpekanden om stavfel och grammatiska felaktigheter?

Jag är själv benägen att ryta till åt de värsta syndarna och det är alltid skönt, samtidigt känns det som jag balanserar på OT-kanten med mina inlägg.

Vi felstavningsallergiker behöver en arena för våra frustrationer. Ge oss ett underforum eller något där vi kan nagelfara FB-språkmissbruket och dela ut lämpliga (virtuella) straff till notoriska felstavare och meningsmisshandlare.
Citera
2008-01-18, 22:05
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goman
Bumpelibump!Jag har en fråga till menigheten samt moderatorerna:
Jag avskyr också felstavningar, felaktig användning av de/dem, var/vart, han/honom osv., men känner mig tyvärr tvungen att radera (de flesta) sådana inlägg för off topic, då de faktiskt (oftast) inte tillför något till diskussionen.
Citera
2008-01-18, 22:36
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goman
Tycker ni att det är okej att posta poster som enbart innehåller påpekanden om stavfel och grammatiska felaktigheter?[/b]
Exempelvis kan det ge tillsägelse i juridikhörnan.
Citera
2008-01-18, 22:47
Medlem
asdfasdfs avatar
Tycker att yttrandefriheten skall gälla även de med skriv och läs svårigheter.
Dessutom ni som tjatar om intyg, flashback är ett forum där man skall kunna få diskutera saker anonymt. Hur anonymt blir det om man ska hålla på och skicka intyg till folk om att man är dyslektisk?

Är själv dyslektiker men har inget intyg över min dyslexi.
Jag lyckades ta mig igenom hela grundskolan utan att den ens uppmärksammades, och det var först i samband med att dyslexi började tas upp stort i media som jag själv gick till komvux och bad om att få göra en dyslexitest hos dem, som mycket riktigt visade att jag har en mild form av dyslexi. Fick inget som helst papper på saken med underskrifter etc, men har ändå efter det varit berättigad till att få specialundervisning för att träna mig i att göra mindre fel. Det har sen bara varit att säga till i samband med studier att jag har dyslexi utan att visa upp något "dyslexi diplom" eller "dyslexi intyg" så har jag kunnat få extra resurser om jag så velat.

Tycker personligen det finns värre saker än folk som har problem med stavningen. Jag kan också störa mig på folk som skriver överdjävligt dåligt, men hellre en person med dålig stavning som tänker först och skriver sen än personer som kan stava och hantera det svenska språket korrekt i övrigt men som rapar ur sig det ena oigenomtänkta och substanslösa inlägget efter det andra.
Senast redigerad av asdfasdf 2008-01-18 kl. 22:50.
Citera
2008-01-18, 23:42
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Tycker att yttrandefriheten skall gälla även de med skriv och läs svårigheter..osv
Nu går du över ån efter vatten. Istället för att konstant behöva gnugga ditt handikapp i ansiktet på alla påpekare kan du väl helt enkelt börja begagna dig av t.ex. rättstavningskontrollen i Word och gå vidare med ditt liv?
Citera
2008-01-19, 00:53
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Nu går du över ån efter vatten. Istället för att konstant behöva gnugga ditt handikapp i ansiktet på alla påpekare kan du väl helt enkelt börja begagna dig av t.ex. rättstavningskontrollen i Word och gå vidare med ditt liv?

För det första skriver jag hyfsat bra svenska. För det andra tror jag inte att det är folk som skriver med såpass lite stavfel som mig som åsyftas.
För det tredje brukar jag faktiskt använda mig av stavningskontrollen ibland.

Anledningen att jag tog upp att jag har ett handikapp var för att påpeka att man får inte automatiskt intyg på att man är dyslektiker och folk som inte är lika rigida i sin uppfattning om vilka som får vara här och inte vara här utan tycker det är ok om folk som har handikapp stavar fel men inte andra - och vill ha bevis på att folk är handikappade är därför ute och cyklar fullständigt!

Jag tycker som sagt att det finns värre saker att störa sig på än folk som stavar fel eller inte har ett hum om hur man använder de/dem...
Jag reagerar också på detta med irritation ibland.
Men de har lika mycket plats här som någon annan.
Folk som bara skriver inlägg i stil med 'Jag skrev "tar du den i tvåan?" åt en fjortis på msn.' i en massa trådar, är de mindre störande för att de kan stava rätt?

Grunderna i Flashback är anonymitet och yttrandefrihet
det är det som gör forumet så bra...

edit: och lika gärna som alla dyslektiker eller andra som stavar dåligt kan börja använda rättstavningsprogrammet word (eller varför inte vara ännu smartare och spara lite tid och använda inbygda rättstavare som finns i tex firefox)

Så kan alla ni som stör er på folk som stavar notoriskt fel sätta dessa användare på ignore, och gå vidare med era liv!
Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av asdfasdf 2008-01-19 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in