2007-11-25, 00:54
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Anledningen till att den försvann var att idioter utnyttjade funktionen för att posta länkar med embeddade javascript som kunde göra dumheter.
I samma sekund som det uppptäcktes så togs funktionen bort. Klart att det är en större procedur att plocka tillbaka en funktion som man vet har varit en källa till problem.

Så vitt jag vet så har dock javascript-problemet lösts, men jag har ingen koll på varför funktionen inte kommit tillbaka, kanske är det för att man inte kunnat testa allt till 100%.

Det där fattar inte jag. Det enda knappen gjorde var ju att trycka upp en popupruta, vars innehåll hamnade i url-taggen. [url=popuptext ]Länk[ / url ]. När det efter att knappen togs bort fortfarande fungerade att skriva samma sak manuellt så borde det väl gått att skriva samma illvilliga javascript "för hand"?
Citera
2007-11-25, 01:06
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det där fattar inte jag. Det enda knappen gjorde var ju att trycka upp en popupruta, vars innehåll hamnade i url-taggen. [url=popuptext ]Länk[ / url ]. När det efter att knappen togs bort fortfarande fungerade att skriva samma sak manuellt så borde det väl gått att skriva samma illvilliga javascript "för hand"?
Jag tror att först så togs BÅDA sakerna bort, det gick inte ens att skriva länk-taggen för hand. Just för att länken som doldes av länktexten kunde innehålla ett javascript som aktivt kunde ligga och ta reda på inloggningsuppgifter och posta vidare m.m..

Har för mig att det ganska snabbt kom tillbaka att länktaggen fungerade, men själva funktionen i editorn kom aldrig tillbaka.

Jag vet inte varför eller så, men det är ungefär vad jag kommer ihåg av det hela.

Antagligen stängdes båda av, både tagg och möjlighet att skapa tagg, sedan så när man kände att man åtgärdat säkerhetsproblemet så slogs taggen på igen, då den används i myriader av inlägg sedan urminnes tider, men man slog aldrig på funktionen igen i editorn..
Citera
2007-11-25, 01:28
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Men varför ha en ruta som poppar upp, när den bara ger samma effekt som att trycka ctrl+v i inläggsrutan?
Citera
2007-11-25, 01:46
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Men varför ha en ruta som poppar upp, när den bara ger samma effekt som att trycka ctrl+v i inläggsrutan?
ctrl-v är antagligen något browserspecifikt i din browser, för mig så är ctrl-v "klistra in", alltså att klistra in det som ligger i clipboard, vilket torde vara likadant för alla som kör IE i windows om man inte har någon plugin som overridar det.
Vad gör CTRL-V hos dig?
Citera
2007-11-25, 03:25
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
ctrl-v är antagligen något browserspecifikt i din browser, för mig så är ctrl-v "klistra in", alltså att klistra in det som ligger i clipboard, vilket torde vara likadant för alla som kör IE i windows om man inte har någon plugin som overridar det.
Vad gör CTRL-V hos dig?
Jag tror att WirelessGkit2 syftar på att om man klistrar in en länk så omsluts den automatiskt av url-taggar, så den knappen som finns nu är meningslös.

Jag förstår inte heller varför man inte lagt tillbaka knappen som låter en skriva in länknamn och adress. Det är ju definitivt inte av säkerhetsskäl, eftersom allt den gör är att klistra in [url=adress]länknamn[/url]. Det får man göra för hand istället, så eventuella säkerhetsbrister skulle i så fall vara kvar. Säkerheten måste ligga på servern, inte i klienten.

Det kan inte gärna vara för att de inte klarar av att lägga tillbaka knappen heller, som synes i koden i mitt inlägg en bit upp så är det inte särskilt avancerat.

Så frågan återstår, varför finns inte knappen? Det är inte en säkerhetsgrej, det är inte svårt att implementera, användarna vill ha den och den tar ingen prestanda.

Jag klarar mig visserligen utmärkt utan den, jag skulle inte använda den om den kom tillbaka och använde den inte innan heller. Men det är tydligt att det finns andra som vill ha den.
Citera
2007-11-25, 04:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Jag tror att WirelessGkit2 syftar på att om man klistrar in en länk så omsluts den automatiskt av url-taggar, så den knappen som finns nu är meningslös.

Jag förstår inte heller varför man inte lagt tillbaka knappen som låter en skriva in länknamn och adress. Det är ju definitivt inte av säkerhetsskäl, eftersom allt den gör är att klistra in [url=adress]länknamn[/url]. Det får man göra för hand istället, så eventuella säkerhetsbrister skulle i så fall vara kvar. Säkerheten måste ligga på servern, inte i klienten.
[...]
Det kan ju annars fortfarande vara en fråga om juridisk säkerhet snarare än data-. "Det får man göra för hand" kan då vara avgörande:

a) Ponera att funktionen ändrades avsiktligt. Det har tidigare konstaterats att det är "=" och inte länkinbäddningen som gör att man slipper "Du lämnar nu ..."-sidan:

[url]http://www.google.se/[/url] —> http://www.google.se/ —> info/leave
[url=]http://www.google.se/[/url] —> http://www.google.se/ —> Direkt
[url=Google]http://www.google.se/[/url] —> Google —> Direkt

Skillnaden mellan [url]-knapp då & nu är att man nu måste tillfoga "=" själv, vilket möjligen kan innebära en juridisk gardering: Knepet utförs varje gång aktivt av användaren, d.v.s. det tillhandahålls [= godkänns] inte av Flashback.

b) Eller är det konsekvensen av en snabb kodtråckling som inte testades fullt ut. Skulle tro att Occam lutar hitåt och gärna tar den garderande bieffekten som bonus på köpet.

url-knappen, vad hände med den?
"Du lämnar nu Flashback"-rutan är tillbaka
Citera
2007-11-25, 07:24
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Det har tidigare konstaterats att det är "=" och inte länkinbäddningen som gör att man slipper "Du lämnar nu ..."-sidan
Oj, det hade jag missat. I så fall ska jag försöka använda likamedtecknet i kombination med icke inbäddade länkar hela tiden fortsättningsvis. Jag tycker inte om inbäddade länkar, särskilt inte som de inte markeras på något särskilt sätt när inläggen visas, varken med färg eller understrykning.
Citera
2007-11-25, 16:34
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Jag tycker inte om inbäddade länkar, särskilt inte som de inte markeras på något särskilt sätt när inläggen visas, varken med färg eller understrykning.
Vad menar du? Om du med inbäddade länkar menar sådana här så markeras de på precis samma sätt som andra länkar, dvs med en understrykning.
Citera
2007-11-25, 17:02
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Vill bara tillse att min önskan om färgade länksymboler uppmärksammas:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9069008&postcount=32

Saknar den funktionen också.
Citera
2007-11-26, 00:59
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Vad menar du? Om du med inbäddade länkar menar sådana här så markeras de på precis samma sätt som andra länkar, dvs med en understrykning.
Inte hos mej. Jag har min browser inställd så att länkar (på vilken webbsida som helst) bara blir understrukna när jag ställer musmarkören över dem. Det är mitt val, och jag klandrar inte på något sätt FB för att länkarna inte är understrukna när jag inte håller musmarkören över dem, men jag tycker det är fel att de inte blir undertrukna när jag flyttar in markören över dem heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in