2007-11-23, 16:29
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Med risk för att få en massa "den finns där ju, våffelskalle" inlägg kastade på mig, så skulle jag vilja ansöka om en förbättring eller återkomst av en tidigare funktion... (jag kanske missat nån knapp?..)

Förr, när man klickade på länkknappen så poppade det upp två rutor. I den första skrev man ordet man ville ha länken skapad i, och den andra så skrev man själva URLen. Det var mycket praktiskt och snabbt. Blir så mycket snyggare än att publicera hela länken mitt i textmassan.

Så mitt förslag är att denna funktion återinförs, och att den får en egen knapp. URL+ eller liknande.

Jag är fullt medveten om att det går att skirva in detaljerna själv. Men min poäng är denna....

Knappen som finns där nu, fyllor NOLL funktion. Klistrar man bara in länken direkt i meddelandet så får man ju exakt samma sak som om man skulle använda knappen. Meningslös knapp alltså...
Citera
2007-11-23, 16:35
Medlem
wastes avatar
Håller med, det är svårt för en förstagångsanvändare att veta att man skall lägga till =http://www.yadayada... efter URL i taggen när man skall göra snygga länkar.
Citera
2007-11-23, 17:14
Medlem
Snövits avatar
Medhåll och det är en av alla saker som vi har lagt på önskelistan till teknikerna.
Citera
2007-11-23, 17:16
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Medhåll och det är en av alla saker som vi har lagt på önskelistan till teknikerna.

Varför i helvete försvann den för då?
Citera
2007-11-23, 19:36
Medlem
Alexandres avatar
Annars kan man (som 99% av er säkert redan vet, men jag kanske kan lära någon) skriva [ url = www.flashback.org ] flashback [ /url] utan alla mellanslag så blir det såhär: flashback, istället för: www.flashback.org.
Citera
2007-11-23, 19:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
Annars kan man (som 99% av er säkert redan vet, men jag kanske kan lära någon) skriva [ url = www.flashback.org ] flashback [ /url] utan alla mellanslag så blir det såhär: flashback, istället för: www.flashback.info.
Du har naturligtvis helt rätt, men jag tycker att det skulle vara mycket lättare med den beskrivna funktionen. Det kan inte vara något jättearbete att återskapa den?
Citera
2007-11-23, 19:50
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Detta är något även jag legat på om. URL-knappen som den en gång var är hett efterlängtad!
Citera
2007-11-23, 20:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Anledningen till att den försvann var att idioter utnyttjade funktionen för att posta länkar med embeddade javascript som kunde göra dumheter.
I samma sekund som det uppptäcktes så togs funktionen bort. Klart att det är en större procedur att plocka tillbaka en funktion som man vet har varit en källa till problem.

Så vitt jag vet så har dock javascript-problemet lösts, men jag har ingen koll på varför funktionen inte kommit tillbaka, kanske är det för att man inte kunnat testa allt till 100%.
Citera
2007-11-24, 06:24
Medlem
Andy Pandys avatar
Är det en bugg eller är det avsiktligt att man slipper varningssidan "Du lämnar nu Flashback..." när man klickar på en, så att säga, inbäddad länk ist f en som är skriven i klartext.
Exempel:
Inbäddad länk: Bonton
Ej inbäddad länk: http://www.bonton.se/

Eller är jag den ende som råkar ut för detta? Kör Firefox 1.0.3 (syrliga kommentarer om att jag borde uppgradera undanbedes).

Om skillnaden är avsiktlig, borde det inte vara tvärtom? Den som klickar på en URL i klartext borde ju vara mera medveten om att han lämnar FB än den som klickar på en textsnutt vilken som helst som fungerar som länk.
Citera
2007-11-24, 11:09
Bannlyst
Skönt att veta att det är flera som tänkt i samma bana som jag. Skulle vara trevligt med en sådan knapp, även om det ibland kan vara bra att snabbt se vart länken leder till.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Anledningen till att den försvann var att idioter utnyttjade funktionen för att posta länkar med embeddade javascript som kunde göra dumheter.
I samma sekund som det uppptäcktes så togs funktionen bort. Klart att det är en större procedur att plocka tillbaka en funktion som man vet har varit en källa till problem.

Så vitt jag vet så har dock javascript-problemet lösts, men jag har ingen koll på varför funktionen inte kommit tillbaka, kanske är det för att man inte kunnat testa allt till 100%.
Kan inte samma sak göras med manuell länkning då -dvs. länka till javascripts?

Andypandy: måste jag erkänna att jag inte förstår varför man ibland slipper "du lämnar flashback sidan" och ibland inte.
Citera
2007-11-24, 16:55
Medlem
onemans avatar
Jag slängde ihop en bookmarklet som gör samma sak. Den fungerar i Firefox, jag vet inte hur det är med Opera eller IE.

Gör ett nytt bokmärke och klistra in den här koden som adress:
Kod:
javascript:(function(){ var u=prompt("URL:",""); if (u){var n=prompt("Beskrivning:",""); var t=""; if (n) t=""+n+""; else t=""+u+""; var to=document.getElementById('vB_Editor_001_textarea'); var se=to.selectionEnd; var t1=to.value.substring(0,se); var t2=to.value.substring(se); to.value=t1+t+t2;}})();

Den frågar om adress och beskrivning och sätter sen in länken där textmarkören är i textfältet.
Citera
2007-11-24, 23:26
Bannlyst
Vill bara tillse att min önskan om färgade länksymboler uppmärksammas:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9069008&postcount=32
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto