Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-23, 11:13
Medlem
jogu7s avatar
hej.. innan ni börjar hacka på mig: jag har sökt och läst för att fixa detta problem men jag kommer inte vidare:

jag ska "postforward" min router för att speeda upp mitt nya intenet..
och när jag kommer till stället där man ska sätta en statisk IP-adress så gör jag som dom säger, men när jag söker min IP så får jag bara upp 10.0.0.*
som e lite kort, samma med standard gateway och dns-server.
jag har försokt med ipconfig/release och /renew men får bara samma igen.
hur byter jag denna till en "normal" 169.*.*.* eller liknande.. ?
tacksam för svar och hjälp.
jag har windows xp NextGenTel om det spelar ngn roll.
Citera
2007-11-23, 11:43
Medlem
Hajar inte ritkigt vart du är inne och sätter detta men som du säger saknas det lite siffror. Sen måste jag bara säga att 169.*.*.* är inga direkt "normala" adresser det heller...
Citera
2007-11-23, 12:07
Medlem
jogu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimat
Hajar inte ritkigt vart du är inne och sätter detta men som du säger saknas det lite siffror. Sen måste jag bara säga att 169.*.*.* är inga direkt "normala" adresser det heller...

det jag menar är att när jag ska fylla i ip-adressen så har den 3 positioner mellan varje punkt. t ex 169.654.456.64
och när jag fyller i med 10.0.0.2 så hamnar nollorna på fel ställe och så.
när jag gör * så menar jag att de kan va vilket tal som helst.

ledsen om ja uttryckt mig kasst.
Citera
2007-11-23, 12:40
Medlem
E fortfarande inte med dej. Men vet vissa apparater där du måste fylla i ex 10.000.000.002
Citera
2007-11-23, 12:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jogu7
det jag menar är att när jag ska fylla i ip-adressen så har den 3 positioner mellan varje punkt. t ex 169.654.456.64
och när jag fyller i med 10.0.0.2 så hamnar nollorna på fel ställe och så.
när jag gör * så menar jag att de kan va vilket tal som helst.

ledsen om ja uttryckt mig kasst.
Varje 'fält' i en IP-adress (nä, vi pratar inte IPv6, så ingen behöver nämna det) kan ha ett värde mellan 0 och 255. Det måste inte vara tre siffror långt. 10.0.0.2 är alltså en giltig IP-adress, även om den är speciell på det sättet att den används i interna nätverk och precis som 192.168-serien inte går ut i världen.
Citera
2007-11-23, 18:43
Medlem
zoobits avatar
Citat:
hej.. innan ni börjar hacka på mig: jag har sökt och läst för att fixa detta problem men jag kommer inte vidare:

jag ska "postforward" min router för att speeda upp mitt nya intenet..
och när jag kommer till stället där man ska sätta en statisk IP-adress så gör jag som dom säger, men när jag söker min IP så får jag bara upp 10.0.0.*
som e lite kort, samma med standard gateway och dns-server.
jag har försokt med ipconfig/release och /renew men får bara samma igen.
hur byter jag denna till en "normal" 169.*.*.* eller liknande.. ?
tacksam för svar och hjälp.
jag har windows xp NextGenTel om det spelar ngn roll.
Jag begriper inte heller exakt vad du menar men jag vågar mig på en tolkning.
Jag tror inte att du ska ställa in en statisk IP-adress i routern, den får en adress dynamiskt (automatiskt i det här fallet) av din internetleverantör.
Däremot kan du ställa in din dator på statisk ip adress. Välj då en som har de tre första positionerna som din router har och den sista en annat tal mellan 0 och 255. (ex om din router heter 192.168.2.245 så kan datorn heta 192.168.2.200 eller nåt liknande).
Nu har din dator en statisk ip-adress gentemot din router och du kan i router göra inställmningar för "portforward". Du knappar in vilka portar det gäller och den statiska ip-adress som din dator har.
Citera
2007-11-23, 19:56
Medlem
jogu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoobit
Jag begriper inte heller exakt vad du menar men jag vågar mig på en tolkning.
Jag tror inte att du ska ställa in en statisk IP-adress i routern, den får en adress dynamiskt (automatiskt i det här fallet) av din internetleverantör.
Däremot kan du ställa in din dator på statisk ip adress. Välj då en som har de tre första positionerna som din router har och den sista en annat tal mellan 0 och 255. (ex om din router heter 192.168.2.245 så kan datorn heta 192.168.2.200 eller nåt liknande).
Nu har din dator en statisk ip-adress gentemot din router och du kan i router göra inställmningar för "portforward". Du knappar in vilka portar det gäller och den statiska ip-adress som din dator har.

ahaa okej.. tror jag förstår vad du menar..

har gjort som dom säger på portforward.com
men min statiska ip-adress börjar fortfaranade med 10.
och när jag ska logga in på min router och fortsätta så kommer jag inte vidare, det står bara: fel vid sidhämtning.
vet du vad som kan vara fel?
Citera
2007-11-23, 19:57
Medlem
jogu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Varje 'fält' i en IP-adress (nä, vi pratar inte IPv6, så ingen behöver nämna det) kan ha ett värde mellan 0 och 255. Det måste inte vara tre siffror långt. 10.0.0.2 är alltså en giltig IP-adress, även om den är speciell på det sättet att den används i interna nätverk och precis som 192.168-serien inte går ut i världen.

okej.. tack! visste inte att det funka me korta adresser..
men e det inte bättre att ha en som e med 168-serien ist? eller har det ingen betydelse?
Citera
2007-11-23, 20:49
Medlem
zoobits avatar
Citat:
ahaa okej.. tror jag förstår vad du menar..

har gjort som dom säger på portforward.com
men min statiska ip-adress börjar fortfaranade med 10.
och när jag ska logga in på min router och fortsätta så kommer jag inte vidare, det står bara: fel vid sidhämtning.
vet du vad som kan vara fel?
Ändringar av din dators ip adress gör du i kontrollpanelen->Nätverksanslutningar.
Om din router fungerar något sånär med din nuvarande konfiguration så kan du köra kommandot ipconfig/all i kommandoprompten. Ip-adressen på raden Gateway är din routers adress.

Det låter som att ditt meckande med olika inställningar har gjort att du tappat kontakten med nätverket. Antagligen har du lyckats hamna på ett annat subnät än vad din router ligger på. Dvs, ip adresserna är för olika för att de ska kunna kommunicera med varandra. Du måste se till att din dator har dynamisk adress och sedan göra en återställning av routern. Det bör stå i manualen hur man gör det.

Det här är ganska kluriga saker, känner du ingen som kan hjälpa dig att göra alla inställninar och testa åt dig?
Citera
2007-11-23, 21:14
Medlem
jogu7s avatar
Citat:
Ändringar av din dators ip adress gör du i kontrollpanelen->Nätverksanslutningar.
Om din router fungerar något sånär med din nuvarande konfiguration så kan du köra kommandot ipconfig/all i kommandoprompten. Ip-adressen på raden Gateway är din routers adress.

Det låter som att ditt meckande med olika inställningar har gjort att du tappat kontakten med nätverket. Antagligen har du lyckats hamna på ett annat subnät än vad din router ligger på. Dvs, ip adresserna är för olika för att de ska kunna kommunicera med varandra. Du måste se till att din dator har dynamisk adress och sedan göra en återställning av routern. Det bör stå i manualen hur man gör det.

Det här är ganska kluriga saker, känner du ingen som kan hjälpa dig att göra alla inställninar och testa åt dig?

ne.. ingen som jag vet iaf. men det går framåt..tack , jag hade skrivit in fel nummer (inte gaveway nr).
men jag gillar å pilla å lära mig så vet jag till nästa gång plus att jag lärt mig.. mycket lättare att få förklarat såhär än att läsa en guide på 20 sidor engelska.. så länga tackar jag så jättemycket för hjälpen.
nu e jag inne på routern och problemet nu är att min sida ser inte ut som den på guiden... kan det vara en nyare? iaf letar jag efter NAPT-settings, finns det något annat ord eller förklaring för detta?
Citera
2007-11-23, 21:32
Medlem
zoobits avatar
Citat:
ne.. ingen som jag vet iaf. men det går framåt..tack , jag hade skrivit in fel nummer (inte gaveway nr).
men jag gillar å pilla å lära mig så vet jag till nästa gång plus att jag lärt mig.. mycket lättare att få förklarat såhär än att läsa en guide på 20 sidor engelska.. så länga tackar jag så jättemycket för hjälpen.
nu e jag inne på routern och problemet nu är att min sida ser inte ut som den på guiden... kan det vara en nyare? iaf letar jag efter NAPT-settings, finns det något annat ord eller förklaring för detta?
Nu kan nog inte jag hjälpa dig längre för jag har ingen aning om hur det ser ut i din router. Hoppas att någon annan kan ta vid!

Håll utkik efter ord som Portforward, NAT, Network adress translation, PAT, Port adress translation, virtual server etc.

Lycka till!
Citera
2007-11-23, 21:34
Medlem
jogu7s avatar
Citat:
Nu kan nog inte jag hjälpa dig längre för jag har ingen aning om hur det ser ut i din router. Hoppas att någon annan kan ta vid!

Håll utkik efter ord som Portforward, NAT, Network translation protocol, virtual server etc.

Lycka till!

okej! tack så mycket för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här