2007-11-30, 23:09
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Ja det är klart att förtidspensioneringen kommer att öka. När man är förtidspensionär så får man betydligt lägre ersättning än när man är sjukskriven.

Och inte behövs det några kostbara rehabiliteringar hellre.

Ja så är det. Förtidspensioneringarna ökar drastiskt nu och en del andra får sossialen överta då arbetsmarknaden är stängd för sjuka och handikappade svennar.
Citera
2007-12-01, 05:50
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Vi har nyss anställt en karl på mitt jobb som har levt på socialhjälp i något år. Han är överlycklig som har fått ett jobb. På socialhjälp blir man inte fet. De har betalat hans hyra och sedan har han fått 3 200 kr i månaden, denna summa ska ha räckt till mat, kläder, hygienartiklar och nöjen.
Ni kan ju tänka er själva vilket tråkigt och begränsat liv man får med en sådan ynklig summa månad efter månad. Karln är 48 år och har inte kunnat unnat sig någonting på länge.
Vad jag vill säga med detta är att det är mycket få som väljer att leva på en sådan summa. Varför skulle man?
De enda som lever gott på socialhjälp är ensamstående wt-morsor med en massa ungjävlar.

Någon som vet hur mycket de som lever på förtidspension får ut?
Citera
2007-12-01, 14:56
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Vi har nyss anställt en karl på mitt jobb som har levt på socialhjälp i något år. Han är överlycklig som har fått ett jobb. På socialhjälp blir man inte fet. De har betalat hans hyra och sedan har han fått 3 200 kr i månaden, denna summa ska ha räckt till mat, kläder, hygienartiklar och nöjen.
Ni kan ju tänka er själva vilket tråkigt och begränsat liv man får med en sådan ynklig summa månad efter månad. Karln är 48 år och har inte kunnat unnat sig någonting på länge.
Vad jag vill säga med detta är att det är mycket få som väljer att leva på en sådan summa. Varför skulle man?
De enda som lever gott på socialhjälp är ensamstående wt-morsor med en massa ungjävlar.

Någon som vet hur mycket de som lever på förtidspension får ut?
En stor del av förtidspensionärerna får endast s.k. garantipension, och den är beroende av din ålder.

Före 21 år fyllda = 84 630 kr/år, före skatt.

Sen trappstege till 30 år fyllda, då utgår 94 705 kr/år, före skatt.

En bekant (55 år) har ovanstående ersättning, får ut ungefär (kommer inte ihåg exakt belopp) 6 100 kr efter skatt.

Har du jobbat innan du blev förtidspensionär kan man enkelt säga att du får 64 % av din tidigare inkomst, beräknat på ett medeltal av din inkomst 5-8 år bak i tiden (beroende på din ålder). Solklart...eller?

Låt mig försöka illustrera med ett enkelt exempel :

Du blir förtidspensionär år 2007.

År 2006 låg din inkomst på 230 000 kr, år 2000170 000 kr, medel således 200 000 kr.

200 000 kr blir din sk antagandeinkomst på vilken din förtidspension räknas ut, alltså :

200 000 kr x 64 % = 128 000 kr före skatt, alltså en minskning från 19 167 kr/månad (2006) till 10 667 kr/månad före skatt.

Ovanstående är inte exakta siffror, men det ligger där någonstans.

Har jag räknat fel någonstans ber jag så jävla mycket om ursäkt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in