• 1
  • 2
2008-08-08, 14:40
Medlem
Nä, jag tvivlar också på att gemene man kan sätta handfängsel på någon. Det anses som en rätt kraftig frihetsberövande åtgärd och är omgett med en massa regler.

Endast ordningsvakter som fått utbildning får använda sig av handfängsel i tjänsteutövningen. Det skall stå inskrivet i förordnandet. Gäller även batong.

Men om du har närstående kvinna som du kan träna på så är det nog OK
Citera
2008-08-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Nä, jag tvivlar också på att gemene man kan sätta handfängsel på någon. Det anses som en rätt kraftig frihetsberövande åtgärd och är omgett med en massa regler.

Endast ordningsvakter som fått utbildning får använda sig av handfängsel i tjänsteutövningen. Det skall stå inskrivet i förordnandet. Gäller även batong.

Men om du har närstående kvinna som du kan träna på så är det nog OK

Envar får INTE applicera handfängsel. Du måste ha speciell utbildning. Den kan du få som militär skyddsvakt, ordningsvakt, MP och polis (eller motv. utb.)

Att frihetsberöva någon är ett väldigt, väldigt allvarligt brott i Sverige. Även fast man har utbildning skall tidpunkter, den frihetsberövades säkerhet mm. garanteras av den som utför handlingen. Samt skall polis kontaktas utan fördröjning.
Citera
2008-08-08, 17:29
Medlem
1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Nu ska vi inte lura i en massa hillbillys att gå runt och "gripa" folk.

Det var därför jag påpekade att det hela balanserade på en tunn linje.

Citat:
Ursprungligen postat av hajjper
Envar får INTE applicera handfängsel.

Har du något underlag för detta påstående?

Det jag har blivit lärd är att du får använda den nöd situationen kräver för att hålla fast den du gripit tills dess att polisen anlänt. Att man skulle få använda våld men inte handfängslen vid ett sådant här tillfälle låter inte speciellt trovärdigt i mina öron. Värt att nämna är väl också det att personen du frihetsberövat faller under ditt ansvar.
Citera
2008-08-08, 18:51
Medlem
Akazippos avatar
Du får vid ett envarsgripande belägga personen med fängsel.

Från det jag har blivit lärd (hittar dock inget lagstöd) så får man inte använda sina handbojor om man inte är i tjänst.

Edit: lär er skilja på handfängsel och handbojor, handfängsel kan tex vara silvertejp eller annat kul man kan fängsla någon med.
Citera
2008-08-08, 19:47
Medlem
Dänskens avatar
Det min lärare i juridik sade var att du får i ett envarsgripande använda handfängsel om situationen kräver det, men de som sedan prövar ditt gripande kommer då ifrågasätta varför just du hade handfängsel vid tillfället. Ex. du kanske är ordningsvakt på väg till ditt jobb.
Citera
2008-08-08, 20:47
Medlem
FreshCheeses avatar
Det är 10 § i Polislagen som huvudsakligen reglerar polisens våldsanvändning. Även ett envarsgripande (enligt Rättegångsbalken 24 kap. 7 §) som innebär våldsanvändning men som ändå innebär ansvarsfrihet enligt Brottsbalkens 24 kap. refererar till denna paragraf i vissa delar. I kommentarerna (Rikspolisstyrelsen, 1999) till Polislagen nämns följande vad gäller fängsel:

PS. Som nämnts är väl Hiatt 2010 numera standardfängsel hos Polisen medan man tidigare frekvent använde Peerless. Den som önskar köpa kan finna dessa bland annat hos http://www.militaryshop.se eller http://www.tacgear.se
Citera
2008-08-08, 20:49
Moderator
evilhoneys avatar
Som jag förstått det så får de boja folk men de får inte avlägsna bojorna, det får polisen göra när de anländer till platsen om de anser att bojorna inte behövs.
Citera
2008-08-09, 03:33
Medlem
Akazippos avatar
Nä? Ett frihetsberövande med handfängsel skall hela tiden prövas.
Citera
2008-08-11, 01:18
Medlem
SammyRastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montego
Vart går det att köpa exakt sådana polisen har då?
www.bestbuysweden.com där går det att köpa polis handbojor
Citera
2008-08-11, 02:15
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Närliggande fråga:
Såg en säkerhetsvakt med handklovar igår, får de verkligen använda dem? Vad ger dem den rätten i så fall? Får en vanlig person använda handklovar i nödvärn?

Väktare får sedan mitten av förra året bära handbojor om de har den utbildning som krävs och de har en tjänst där det finns ett behov. Alla som går första delen av väktarutbildningen utbildas numera på att använda handbojor.

Ordningsvakter och skyddvakter har haft den möjligheten sedan länge.

Den sista frågan är väl redan ordenligt besvarad tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in