• 1
  • 2
2007-11-30, 15:11
Medlem
Kretins avatar
Citat:
Enligt mig är varken mord, våldtäckt eller stöld egentligen fel,

På ett sätt håller jag med dig, på magkänsla, men jag kan egentligen inte riktigt fatta varför. Känner mig lite korkad.. men ja, så därför ber jag dig förklara lite mer?
Citera
2007-11-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TZAA
Jag tror inte nihilism är oförenligt med ett fungerande samhälle. Medborgarnas bevekelsegrund för att tex avhålla sig från mord kan vara att undvika straff istället för den tvivelaktiga risken för själslig degeneration.

Dessutom anser jag att det bara är sunt för människor att tänka över sin bevekelse grund. Är det verkligen "fel" att mörda och vem står i så fall i position att avgöra vad som är fel? Är vi inte alla lika dödliga, har vi inte alla samma rätt att avgöra vad som skall ske? Enligt mig är varken mord, våldtäckt eller stöld egentligen fel, dessa hanlingar är bara opraktiska ur samhällets synvinkel och måste därför bestraffas hårt så att de även blir opraktiska ur individens.

Låter lite cyniskt..

Jag snarare tror att evolutionen utrustat oss med en inre moralisk kompass men att den kan sättas lite ur spel ibland av t.ex. alkohol, droger, grupptryck, ideologier, religion osv.

Eller hur skulle du reagera om någon stal din bil t.ex? Ryck på axlarna? Om du tycker det är fel att någon mördar, våldtar eller stjäl av dig så tycker du nog att det är fel att utsätta andra för det med.
Citera
2007-11-30, 21:30
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av britneyspears
Låter lite cyniskt..

Jag snarare tror att evolutionen utrustat oss med en inre moralisk kompass men att den kan sättas lite ur spel ibland av t.ex. alkohol, droger, grupptryck, ideologier, religion osv.

Eller hur skulle du reagera om någon stal din bil t.ex? Ryck på axlarna? Om du tycker det är fel att någon mördar, våldtar eller stjäl av dig så tycker du nog att det är fel att utsätta andra för det med.

Du har helt rätt i att man blir arg om någon stjäl personens bil men en annan sak att säga att en handling är objektivt moraliskt felaktig.

En nihilist kan ha subjektiva uppfattningar (ex. Jag blir förbannad på den jäveln som tog min bilstereo) men han fortsätter hävda att hans uppfattningar inte vilar på objektiva grunder (ex. Stöld är inte moraliskt fel då det inte finns rätt och fel).
Citera
2007-11-30, 22:18
Medlem
Dr_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Jag kan inte säga att jag känner igen mig överdrivet mycket när jag läser bibeln så du gärna utveckla ditt resomang. Det känns snarare som om våra värderingar byggre på ideer som kom långt senare. Framförallt humanismen.

Vart tror du humanisterna fick sina idéer från om inte bibeln?
Citera
2007-12-01, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Vart tror du humanisterna fick sina idéer från om inte bibeln?

Vart tror du de människor som skrev bibeln fick sina ideer ifrån?
Citera
2007-12-01, 02:27
Medlem
Citat:
Från kvinnor. Roten ur all ondska.
Citera
2007-12-01, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Från kvinnor. Roten ur all ondska.

haha, det kan ha varit en bidragande orsak ja
Citera
2007-12-01, 13:41
Medlem
Dr_knass avatar
Citat:

Iallafall inte från 1700-talets humanister.
Citera
2007-12-01, 14:59
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelican
och hur hade du tänkt dig att de skulle gå till?
Växthuseffekt, överbefolkning, kärnvapenkrig, förgifting och det faktum att evolutionen inte hinner ikapp vetenskapen. Hur hur hade du tänkt dig att det inte skulle kunna hända?
Citera
2007-12-01, 15:50
Medlem
DDKs avatar
Det västerländska samhället har starka nihilistiska drag, åtminstone på folklig nivå. Vi upplever kanske just nu ett av få exempel i historien när en ideologi skapas av folket och infiltrerar/förändrar samhällsordningen nedifrån och upp istället för tvärtom - de flesta ideologiska revolutioner har annars haft sitt ursprung i övre medelklassen.

Nihilismen överlåter på individen att själv skapa sitt moralkodex utifrån egna värderingar och erfarenheter, och betonar att livet inte har någon annan mening än den man själv ger det. Nu är vi ju sällan öar ens som individer utan påverkas av de rådande strömningarna och vår sociala position, så fullständig nihilism är och förblir en utopi. Nihilismen lägger fullt ansvar på den enskilde för h*ns handlingar och ställningstaganden, men många människor vill helt enkelt inte ta ställning utan tycker det är tryggt och bekvämt att det finns lagar, regler, chefer, regeringar och majoritetsbeslut. Av den anledningen kommer ett samhälle aldrig att kunna bli 100% nihilistiskt, och frågan är om ett nihilistiskt tillstånd ens är önskvärt, sett ur överlevnadssynpunkt. Om folk inte ens kan hantera valfrihet utan att få ångest skulle de bli ännu mer stressade om själva ramarna för existensen revs ned. Samhällsordningen är en produkt och vidareutveckling av våra stenåldershjärnors längtan efter begriplighet, sammanhang och flockgemenskap. Troligen är vi inte ens rent biologiskt redo för att ta ett kliv uppåt i den ideologiska evolutionen.

Nietzsche var en stor filosof men naturligtvis präglad av sin samtid och alltför inriktad på att skapa alibin för ett i grunden synnerligen elitistiskt tänkande (min subjektiva tolkning). Heidegger och Sartre ligger närmare den "sanna" nihilismen i mitt tycke.

Den tilltagande individualismen i västvärlden och fokuseringen på ytlighet, bredd och ständig rörelse/zappande banar väg för nihilism men kan inte sägas vara ett sant uttryck för nihilism an sich. Vi befinner oss i en brytningstid på många plan. Oroväckande är att människor mår allt sämre psykiskt; å andra sidan kräver förändring sin tribut och ur ett evolutionsperspektiv slås över tid de grupper och individer ut som inte klarar av förändrade levnadsvillkor.

http://www.anus.com/tribes/snus/nihilism/definition/ Ger en någorlunda bra överblick över begreppet nihilism och relaterade ideologiska komponenter (men helhetsintrycket dras ner av att nån fubbick redan i definitionen stavar ordet "verkligt" fel. En anledning till att jag inte bekänner mig till nihilismen )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in