Det västerländska samhället har starka nihilistiska drag, åtminstone på folklig nivå. Vi upplever kanske just nu ett av få exempel i historien när en ideologi skapas av folket och infiltrerar/förändrar samhällsordningen nedifrån och upp istället för tvärtom - de flesta ideologiska revolutioner har annars haft sitt ursprung i övre medelklassen.
Nihilismen överlåter på individen att själv skapa sitt moralkodex utifrån egna värderingar och erfarenheter, och betonar att livet inte har någon annan mening än den man själv ger det. Nu är vi ju sällan öar ens som individer utan påverkas av de rådande strömningarna och vår sociala position, så fullständig nihilism är och förblir en utopi. Nihilismen lägger fullt ansvar på den enskilde för h*ns handlingar och ställningstaganden, men många människor
vill helt enkelt inte ta ställning utan tycker det är tryggt och bekvämt att det finns lagar, regler, chefer, regeringar och majoritetsbeslut. Av den anledningen kommer ett samhälle aldrig att kunna bli 100% nihilistiskt, och frågan är om ett nihilistiskt tillstånd ens är önskvärt, sett ur överlevnadssynpunkt. Om folk inte ens kan hantera valfrihet utan att få ångest skulle de bli ännu mer stressade om själva ramarna för existensen revs ned. Samhällsordningen är en produkt och vidareutveckling av våra stenåldershjärnors längtan efter begriplighet, sammanhang och flockgemenskap. Troligen är vi inte ens rent biologiskt redo för att ta ett kliv uppåt i den ideologiska evolutionen.
Nietzsche var en stor filosof men naturligtvis präglad av sin samtid och alltför inriktad på att skapa alibin för ett i grunden synnerligen elitistiskt tänkande (min subjektiva tolkning). Heidegger och Sartre ligger närmare den "sanna" nihilismen i mitt tycke.
Den tilltagande individualismen i västvärlden och fokuseringen på ytlighet, bredd och ständig rörelse/zappande banar väg för nihilism men kan inte sägas vara ett sant uttryck för nihilism
an sich. Vi befinner oss i en brytningstid på många plan. Oroväckande är att människor mår allt sämre psykiskt; å andra sidan kräver förändring sin tribut och ur ett evolutionsperspektiv slås över tid de grupper och individer ut som inte klarar av förändrade levnadsvillkor.
http://www.anus.com/tribes/snus/nihilism/definition/ Ger en någorlunda bra överblick över begreppet nihilism och relaterade ideologiska komponenter (men helhetsintrycket dras ner av att nån fubbick redan i definitionen stavar ordet "verkligt" fel. En anledning till att jag inte bekänner mig till nihilismen

)