2007-11-22, 15:41
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Är det en rund kontakt med tre hål lika distribuerat över cirkeln så är det en kontakt som var standard till för en femton år sedan. Äger du huset är det lika bra att byta ut uttaget mot ett nytt. Annars är det bara att gå till vilken affär som helst som säljer el och köpa en ny kontakt. Om du inte vill klippa sönder sladden till din nya lampa kan du göra en skarvsladd med en gammal hane och ny hona.

det är ett sånt uttag jag behöver, kan dock inte hålla på och byta ut uttagen här eftersom det är en hyreslägenhet, men hur pass svårt är det att göra en såndära skarvsladd du pratar om? finns det sånna att köpa eller måste man bygga en själv?
Citera
2007-11-22, 15:43
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snipelover
Kolla http://www.dvdforum.nu/forum/index.a...44043&forum=15, där finns en bild. Är det en sådan kontakt du har i taket?

Precis. bara att den hänger ner i en sladd istället för att sitta fast i taket.
Citera
2007-11-22, 15:45
Medlem
Dharmas avatar
Gå till en lampaffär och fråga.
Det kan finnas pluggar och sladdar som omvandlar det hela.

Jag själv skulle inte dra mig för att ändra det eller ens för att byta uttag om jag bodde i en hyresrätt.
Dels så kan du fråga fastighetsägaren om du kan få byta eller om denne gör det.
Alternativt, om du byter så spara den gamla. Skulle fastighetsägaren klaga när du flyttar så byt tillbaka
Citera
2007-11-22, 15:57
Medlem
Xombies avatar
Har ringt stockholmshem nu och dom ska komma hit och byta uttag.

tack igen för all hjälp ^^
Citera
2007-11-22, 15:59
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Har ringt stockholmshem nu och dom ska komma hit och byta uttag.

tack igen för all hjälp ^^

Måste bara fråga, tack vare att jag föreslog det eller kom du på det själv?
Citera
2007-11-22, 16:02
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Måste bara fråga, tack vare att jag föreslog det eller kom du på det själv?

hehe, ville försöka undvika att ha en efterbliven el-nisse springades här, men jag antar att jag inte har nått annat val eftersom jag inte vet nånting om el
Citera
2007-11-22, 16:50
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
hehe, ville försöka undvika att ha en efterbliven el-nisse springades här, men jag antar att jag inte har nått annat val eftersom jag inte vet nånting om el

Undrar vem det är som är efterbliven?
Citera
2007-11-22, 16:51
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Undrar vem det är som är efterbliven?

Hehe, men jag är efterbliven på ett bra sätt, så det är ok
Citera
2007-11-22, 16:58
Medlem
Botanikerns avatar
Fan vad jag blir lack på idioter som gissar med sina kopplingar. Du har kopplat brun (fas) till jord. Du kan altså dö om du tar i lampan med den kopplingen. Gör om och gör rätt! Gulgrön = jord. Brun = L Blå = N. Ge fan i att pilla med elen nästa gång.
Citera
2007-11-22, 17:05
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern
Fan vad jag blir lack på idioter som gissar med sina kopplingar. Du har kopplat brun (fas) till jord. Du kan altså dö om du tar i lampan med den kopplingen. Gör om och gör rätt! Gulgrön = jord. Brun = L Blå = N. Ge fan i att pilla med elen nästa gång.

ok även om du är riktigt otrevlig så hade du rätt, den funkar nu, tack
Citera
2007-11-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern

Det är ju inte alltid så att brun är ledare och blå är nolla, dock är (ska) alltid gul/grön vara jord.

Även om äldre byggen kan ha andra färger, röd kan vara jord.

Vill du vara stensäker så är det ju bara att mäta
Citera
2007-11-22, 17:19
Medlem
Botanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Det är ju inte alltid så att brun är ledare och blå är nolla, dock är (ska) alltid gul/grön vara jord.

Även om äldre byggen kan ha andra färger, röd kan vara jord.

Vill du vara stensäker så är det ju bara att mäta
Helt rätt, men nu gällde det sladdarna i lampan och jag ville förenkla det lite.
@ trådskaparen, inget personligt, men man blir lätt så när man sett en del rostade människor och ägodelar. Denna gången räddade jag dig från det naturliga urvalet "everybody gets one".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in