2007-11-22, 12:57
Medlem
Är på föreläsning om självmord och självskadebeteende med jobbet. Blev överraskad när fb togs upp som exempel på destruktiv ungdomskultur. Någon annan som mött fb på jobbet i någon oväntad situation?
Citera
2007-11-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R_Hatt
Är på föreläsning om självmord och självskadebeteende med jobbet. Blev överraskad när fb togs upp som exempel på destruktiv ungdomskultur. Någon annan som mött fb på jobbet i någon oväntad situation?

På vilket sätt fick dom FB till att vara "desktruktiv ungdomskultur"?
Citera
2007-11-22, 16:02
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
På vilket sätt fick dom FB till att vara "desktruktiv ungdomskultur"?

Om en skriver här, jag är trött på livet och funderar på att avsluta det, så visst fan är det 100 kidz som vill va tuffa och uppmuntrar

Pundarna uppmuntar varnadra att sjunka ännudjupare i träsket och förskönar missbrukararnas liv genom sina "tripprapporter" vilket kan locka vilseledd ungdom att prova på

Citera
2007-11-22, 16:09
Medlem
Katarsiss avatar
Vad heter föreläsaren som tog upp det?
Citera
2007-11-22, 16:47
Medlem
Yanko Pitchs avatar
Desktruktiv ungdomskultur? Är det inte 18 års gräns på FB?

Citera
2007-11-22, 17:08
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanko Pitch
Desktruktiv ungdomskultur? Är det inte 18 års gräns på FB?

Tror du inte att en hel del människor under 18 intresserar sig för de ämnen som diskuteras på Flashback (droger, ideologier, brott...)? Även om de inte skriver i trådarna så tror jag att en hel del ungdomar åtminstone läser på Flashback.
Citera
2007-11-22, 17:18
Medlem
Föreläsaren arbetade på ungdomsmottagningen i södra Sverige.

Hon pratade om vad som påverkar ungdomar och viftade med gårdagens DN. Läste lite högt ur artikeln. Och först då klickade det. När hon talade om sidor på Internet där våld och porr kombinerades och riktade in sig på tonåringar blev jag först lite orolig. När hon läste vidare och tog upp saker som "Den stora avrättningstråden" finner man drygt två hundra direktlänkar till dokumentära filmsnuttar där man får se och höra människor bli dödade på alla tänkbara sätt. och att man även avhandlade ämnen som droger, historia, vapen och porr på samma sida gick det upp ett ljus. Det var ju Flashback de pratade om.

Här tar DN upp den destruktiva ungdomskulturen som frodas på Internet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=717308

Edit: Hittade rätt länk och citat
Citera
2007-11-22, 18:03
Medlem
Yanko Pitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Tror du inte att en hel del människor under 18 intresserar sig för de ämnen som diskuteras på Flashback (droger, ideologier, brott...)? Även om de inte skriver i trådarna så tror jag att en hel del ungdomar åtminstone läser på Flashback.
Oj, man räknade visst bort ''gästerna''. My bad
Citera
2007-11-22, 18:06
Medlem
><((((°>s avatar
verkligheten är inte destruktiv, att leva i pk-lalaland är det däremot. vore kul om folk förstod att allt inte är en dans på fluffiga rosa moln. ibland kan det även vara kul att se och läsa om verkligheten ofiltrerat.

bara för att folk snackar om knark och annat skit här så känner iaf inte jag nåt behov att av helt plötsligt börja med lite smack så här på tordagskvällen "för det gör ju alla på flashback"... naivt resonemang. folk borde lära sig ta ansvar för det dom gör, 100% fullt personligt ansvar, ta ansvar för era egna liv!
Citera
2007-11-22, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
bara för att folk snackar om knark och annat skit här så känner iaf inte jag nåt behov att av helt plötsligt börja med lite smack så här på tordagskvällen "för det gör ju alla på flashback"... naivt resonemang. folk borde lära sig ta ansvar för det dom gör, 100% fullt personligt ansvar, ta ansvar för era egna liv!

Bra talat! Problemet idag är väl att makten hellre ser på ungdomar som vilseledda och oskuldsfulla, alla har väl genomlidit en föreläsning från någon uppblåst föräldrar om hur stolt denne är över sin avkomma och hur bra det går i skolan för denne.
När sedan detta barn får för sig att dra en lina kola, bryter sig in i en affär eller slår ner en annan människa så ser föräldrarna antingen det som att dom misslyckats i sin uppfostring eller förtränger alla sådana tankar och lägger istället skulden på det första bästa dom kommer över.
Citera
2007-11-22, 18:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Du är ju rätt så banal nu. "Naivt resonemang" säger du, för att i nästa mening förklara att du inte vill ha något resonemang alls.

Tänk såhär; FB består till stor del av ämnen som man inte får diskutera någon annan stans. Rimligen lästes alltså FB ursprungligen som ett komplement till andra fora på internet. Nu sitter 14-åringar och läser bara FB och lär sig där vad det innebär att vara ung man;

droger, övervakning, invandring, mondo, gore, bizarre, alternativa sexualiteter, psykisk sjukdom och amatörradio!

Det är som en stor jävla fritidsgård, dessvärre utan fritidsledare.

Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
verkligheten är inte destruktiv, att leva i pk-lalaland är det däremot. vore kul om folk förstod att allt inte är en dans på fluffiga rosa moln. ibland kan det även vara kul att se och läsa om verkligheten ofiltrerat.

Citera
2007-11-22, 18:57
Medlem
Corvs avatar
Den där artikeln togs upp på en föreläsning jag hörde för nån dag sen också. Var på väg att förklara hur det låg till med sidan, men jag sket i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in