Ska inhandla mig en laptop, möjligt att jag gör det efter jul, och behöver lite köpråd från experterna (doh, flashback). Men jag har iaf några uttalade krav på en dator, har tidigare varit för prestandakrävande för att tjacka laptop (när jag var ung och nörd dvs).
Så jag vill ha en tillräckligt kraftfull dator så jag kan trycka i spel á la Football Manager (processor/minne) samt kanske då och då typ nyare NFS eller framförallt Pro Evolution Soccer (grafikkort?).
Vad som är än viktigare är att jag vill ha bra utgångar för att kunna koppla in till annan skärm och avkoda HD-filmer upp till 1080(grafikkort/processor?), drömmen vore ju en hdmi-anslutning, om det nu finns. Ljudanslutningar får gärna vara bra, digitalt whatever. HD-dvd/bluray känns inte alls så viktigt, eller vore det något att ha? Ni får tänka er någon/några månader framåt i tiden.
Så hur plockar man nu ihop en sån? Vilken sida/märke rekommenderas? Priset får väl ligga där det kommer, men tänker inte (som det alltid är med datorkomponenter) köpa det värsta när prisutveckligen är som den är. Säg 12 000 eller nåt, jag har ju mina ideer, men vet inte vad det kan kosta. Har kollat in zepto, verkar ju ha väldigt bra priser, några anmärkningar på dem?
Så, skulle vara väldigt snällt att få lite hjälp eller bli pekad i rätt riktning!