2007-11-22, 12:30
Bannlyst
Japp, som rubriken lyder...
-------------------------

En person går in i väggen och blir sjukskriven för utbrändhet/stress/ångest.
Personen har sedan tidigare alltid haft sitt barn på dagis i 6 timmar.

När man är arbetslös och föräldraledig har man endast rätt till 3 timmar.
Men hur göra när man är utbränd och behöver vila upp sig?
Att ta hand om ett barn är ju ett ganska tungt jobb ändå.

Vet någon om hur dessa regler fungerar?
Måste den sjukskrivne personen gå ner till 3 timmars vistelse för barnet, bara för att personen är hemma och sjukskriven?
Citera
2007-11-22, 12:39
Medlem
Roherians avatar
i min kommun...

....så är det så att om jag som förälder är sjuk eller sjukskriven frångår man begränsningsregeln och har rätt till heldagar på dagis.
Nu vet jag att kommuner och försäkringskassor runt om i landet gör egna bedömningar, så det bästa är att kolla med dem i din kommun.

I vår grannkommun exempelvis skiljer sig bedömningen åt i de här fallen. Lustigt med tanke på att delar av FK är gemensam för de båda kommunerna.
Citera
2007-11-22, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
frångår man begränsningsregeln och har rätt till heldagar på dagis.

Du menar alltså att personen kan få ännu mer tid på dagis till barnet pga sjukskrivningen?

(Tack för snabbt svar!)
Citera
2007-11-22, 13:12
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Du menar alltså att personen kan få ännu mer tid på dagis till barnet pga sjukskrivningen?

(Tack för snabbt svar!)

Ja det är så jag har uppfattat det.
I våras när jag var arbetslös var vi tidsbegränsade, men när jag blev sjuk och sjukanmälde mig till FK ( för att inte få strul med a-kassan) frågade jag på dagis och då sa det att är jag som förälder sjuk får barnet vara längre på dagis, så jag kan vila.

Kolla för säkerhets skull med FK och med ansvarig för förskoleverksamheten på kommunen ( ofta Bildningsförvaltningen, förskolechef motsv) vad de har för policy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in