2007-11-22, 11:41
Bannlyst
Min dator har blivit hel skumm på sista tiden. När jag sätter på den kommer det fram en svart ruta där man antingen kan trycke F1 för att fortsätta vidare till inloggningsrutan eller trycka F2, då får man ställa om tiden år månad och datum, sen fortsätter man till inloggnignrutan. När jag loggar in e allt frid å fröjd. Nästa gång jag sätter på datan kommer samma sak fram då testar jag att strunta i att ställa in allt och istället så klickar jag nere vid klockan och sedan justera datum tid,jag sparar ändringarna. Nästa gång jag loggar in har det hänt igen. Nu är det helt plötlisgt 2003 den 1 januari. Vad är fel? Detta e grymt jobbigt då mitt antivirus inte uppdaterar sig när datumet å året inte stämmer.
Citera
2007-11-22, 12:47
Medlem
Låter nästan som om att "minnesbatteriet" på moderkortet är urladdat.
Citera
2007-11-22, 14:08
Bannlyst
hehe, det här har jag inte personligen varit med om sen jag hade en 286a :P men ja det låter som batteriet är urladdat... öppna datorn, plocka ut batteriet och köp ett lika dant.
Citera
2007-11-22, 17:37
Bannlyst
hmmm. jag e precis ingen mästare på datorer och vet inte hur man öppnar eller hur batteriet ser ut. Hur mycket kan detta kosta hoss en dator lagare?
Citera
2007-11-22, 17:48
Medlem
vad har du för dator bärbar eller stationär? samt märke på datorn
batteriet är nästan lika stort som en 1 krona och brukar heta cr2032
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in