2007-11-22, 09:48
Medlem
tjaboooos avatar
Hallå.
Ja topik säger väl allt, har dom ens nån rätt att gå in ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-11-22, 11:07
Medlem
jumpcuts avatar
Hehe, har du legat utslagen efter ett [valfri drog]-race?

Men för att vara seriöst, har de tillgång till nycklar så antar jag att de har rätt till det. Annars är det väl via polis/fastighetsvärd man måste gå då det eventuellt kan handla om brott? Eller har jag fel?
Citera
2007-11-22, 11:50
Medlem
tjaboooos avatar
Handlar om anhöriga som inte fattar att jag inte vill ha med dom att göra helt enkelt.

Mej veterligen är jag den ende som sitter på nycklarna till dörrn, tar det en låssmed över 30sekunder att forcera dörren är de en inkompetent idiot typ.
Citera
2007-11-22, 11:55
Medlem
slabadans avatar
Spontant skulle jag svara att inte en själ får gå in i din lägenhet utan ditt samtycke, ja dig själv undantaget då och de som ha "hushållsgemenskap" med dig, d v s bor i samma lägenhet. Det finns inget som ger "släkt" bättre rätt till din egendom än vad som gäller för övriga personer. föreligger ingen misstanke om brott eller att du far illa (nöd) så har de inget rättsligt stöd för att bryta sig in i din lägenhet om du inte vill ha dem där.

Hyresvärden kan få hyresnämndens tillstånd under vissa givna omständigheter som jag inte kan på rak arm.

Men om de misstänker dödsfall eller att något annat allvarligt hänt dig så torde värden/polisen/släkt kunna åberopa nöd som stöd för ett intrång.
Citera
2007-11-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Det finns inget som ger "släkt" bättre rätt till din egendom än vad som gäller för övriga personer.

BrB 8 Kap:

"13 § Har annat i detta kapitel angivet brott än grov stöld, rån eller grovt rån förövats mot
1. någon som inte endast tillfälligt sammanbodde med gärningsmannen,
2. make, den som är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag, syskon, svåger eller svägerska eller
3. någon annan som på liknande sätt är närstående till gärningsmannen, får åklagaren väcka åtal endast om målsäganden har angett brottet till åtal eller åtal är påkallat ur allmän synpunkt.
Vid tillämpning av vad nu sagts skall med gärningsman likställas annan som medverkat vid brottet och den som gjort sig skyldig till häleri eller häleriförseelse."

Så viss skillnad finns det på släkt, sen bör man även ta hänsyn till "implicerat samtycke" när man har att göra med släkt vilket kan komma in och spöka till uppsåtsbedömningen.
Citera
2007-11-22, 12:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Handlar om anhöriga som inte fattar att jag inte vill ha med dom att göra helt enkelt.

Mej veterligen är jag den ende som sitter på nycklarna till dörrn, tar det en låssmed över 30sekunder att forcera dörren är de en inkompetent idiot typ.

Det beror på hur mycket eller lite låssmeden vill förstöra låsen iofs...

Har varit med om att man använder en sån där arm man stoppar ner i brevinkastet och försöker leta upp låsgrejen på insidan. Det tar fan ett tag att få till ordentligt, inga 30 sekunder där inte
Citera
2007-11-22, 16:07
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
BrB 8 Kap:

"13 § Har annat i detta kapitel angivet brott än grov stöld, rån eller grovt rån förövats mot
1. någon som inte endast tillfälligt sammanbodde med gärningsmannen,
2. make, den som är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag, syskon, svåger eller svägerska eller
3. någon annan som på liknande sätt är närstående till gärningsmannen, får åklagaren väcka åtal endast om målsäganden har angett brottet till åtal eller åtal är påkallat ur allmän synpunkt.
Vid tillämpning av vad nu sagts skall med gärningsman likställas annan som medverkat vid brottet och den som gjort sig skyldig till häleri eller häleriförseelse."

Så viss skillnad finns det på släkt, sen bör man även ta hänsyn till "implicerat samtycke" när man har att göra med släkt vilket kan komma in och spöka till uppsåtsbedömningen.
Ja den skillnad som återfinns i denna paragraf innebär ju bara att staten inte får driva ett åtal mot en "släkting" utan målsägandens medgivande. Det innebär ju inte att, om målsäganden vill driva saken, "släktingarna" har bättre rätt till dennes egendom. Det är en processuell regel och inte en materiell regel som ger målsäganden möjlighet att välja om han vill väcka åtal mot en nära släkting eller ej.
Citera
2007-11-22, 16:17
Medlem
Pandemis avatar
Citat:
Det finns inget som ger "släkt" bättre rätt till din egendom än vad som gäller för övriga personer. föreligger ingen misstanke om brott eller att du far illa (nöd) så har de inget rättsligt stöd för att bryta sig in i din lägenhet om du inte vill ha dem där.

Hade kanske varit lite olustigt för personer i samma situation som Fadime etc, om släkten skulle ha några utvidgade möjligheter att vandra in en bostad.
Citera
2007-11-23, 05:58
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
föreligger ingen misstanke om brott eller att du far illa (nöd) så har de inget rättsligt stöd för att bryta sig in i din lägenhet om du inte vill ha dem där.
Misstanke om dödsfall kan ju gå under nöd.

Citat:
Hyresvärden kan få hyresnämndens tillstånd under vissa givna omständigheter som jag inte kan på rak arm.
Hyresvärden har inget intresse av att gå in då hyresvärden ser inbetalningarna som måste göras manuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det beror på hur mycket eller lite låssmeden vill förstöra låsen iofs...
Utan att förstöra varken dörr eller lås, skiter man i låset tar de nog inte mer än 15-20sekunder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in