2007-11-22, 08:42
Medlem
neogeos avatar
hej sitter på en helt ny iMac 20" tror jag ..

frågan om färginställning på skärmen .. som default står den på color LCD
och med den inställning får man uttvättade färger .. bytar jag till Adobe RGB eller t.ex. sRGB så blir färger så mycket bättre ..

varför står den på Color LCD som standard ? ? ?
Citera
2007-11-22, 08:46
Medlem
Pallemans avatar
På min Macbook och min Mini kör jag Color LCD, men med gamman inställd på 2.2. Ser inte så tokigt ut. Men jag håller med om att det är lite fattigt att man måste trixa och ställa med inställningarna för att det ska se vettigt ut.

Men ska du bildbehandla, redigera bilder osv. så måste man ju kalibrera skärmen i vilket fall.
Citera
2007-11-22, 08:49
Medlem
neogeos avatar
men vilket skulle vara närmast en väl kallibrerad skärm om man ska bildredigera ?

EDIT: om man nu inte har kallibrator förståss
Citera
2007-11-22, 13:03
Medlem
siarens avatar
Jag tror bestämt att det är olika kalibreringar för olika sorters ändamål. Skall du göra hemsidor t.ex. är det bäst att kalibrera så det blir så likt windows som möjligt (med högre gamma), skall du göra trycksaker kalibrerar du skärmen efter skrivaren, etc etc. Själv kör jag en egenkalibrerad (med det inbyggda verktyget), så jag får en färgsättning som jag trivs med.
Citera
2007-11-27, 02:33
Medlem
neogeos avatar
saken är att det är skolans datorer och dem tror jag inte att jag kan kallibrera (saknar utrustning för det)

nån som kan tipsa om en bra inställning om det ska jobbas med tryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in