Jag funderar på näringsskillnaden mellan konserverad frukt och färsk frukt. Tänker på till exempel Mandariner, ananas, persika, päron o s v. Jag förstår att det blir ett visst närings- samt vitaminbortfall, men vad finns kvar?
Det är väl fortfarande viktigt och nyttigt att äta dessa frukter, även om de är konserverade, förutsätter jag?
De tillsätter ämnen för att frukten ska hålla sig konserverad som inte är så nyttiga. Som socker te.x. Grönsakerna brukar saltas rätt hårt också. Ser ingen anledning att köpa konserverad frukt. Smakar ju sämre än färsk och är säkert dyrare också.
De konserverade frukterna har betydligt mindre vitaminer. Sen är lagen de ligger i oftast väldigt söt. Så är det vitaminer du är ute efter ska du äta färsk frukt. När det gäller tomater så är det så att en tillagad tomat innehåller mer lykopen som har en antioxidant verkan.
De tillsätter ämnen för att frukten ska hålla sig konserverad som inte är så nyttiga. Som socker te.x. Grönsakerna brukar saltas rätt hårt också. Ser ingen anledning att köpa konserverad frukt. Smakar ju sämre än färsk och är säkert dyrare också.
Jo, onyttan med överflödigt salt och socker är ju uppenbart, men de flesta konserveringsmedel är ju antioxidanter.
Det verkar variera en hel del. Energimässigt skiljer sig inte färska vs konserverade mandariner, ananas och päron särskilt mycket, men vitamininnehållet är kraftigt reducerat i konserverna. Det är generellt för alla konserverade frukter och grönsaker. Persikor inlagda mer mycket mer socker och är därför dubbelt så onyttiga som de färska varianterna.
Krossade tomater verkar ha ungefär samma energi- och näringsinnehåll som färska.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!