2007-11-22, 01:34
Medlem
King ofthe Kongs avatar
Jag funderar på näringsskillnaden mellan konserverad frukt och färsk frukt. Tänker på till exempel Mandariner, ananas, persika, päron o s v. Jag förstår att det blir ett visst närings- samt vitaminbortfall, men vad finns kvar?
Det är väl fortfarande viktigt och nyttigt att äta dessa frukter, även om de är konserverade, förutsätter jag?
Citera
2007-11-22, 01:42
Medlem
Litet gult djurs avatar
Samma sak har jag funderat över inlagda / konserverade grönsaker, borsett från det uppenbara saltet - är de generellt sett mindre nyttiga än färska?

Har läst någonstans att kokta tomater skulle vara nyttigare på vissa sätt än färksa då något ämne skulle frigöras vid bearbetning.
Citera
2007-11-22, 11:17
Bannlyst
De tillsätter ämnen för att frukten ska hålla sig konserverad som inte är så nyttiga. Som socker te.x. Grönsakerna brukar saltas rätt hårt också. Ser ingen anledning att köpa konserverad frukt. Smakar ju sämre än färsk och är säkert dyrare också.
Citera
2007-11-22, 11:35
Medlem
w84funs avatar
De konserverade frukterna har betydligt mindre vitaminer. Sen är lagen de ligger i oftast väldigt söt. Så är det vitaminer du är ute efter ska du äta färsk frukt. När det gäller tomater så är det så att en tillagad tomat innehåller mer lykopen som har en antioxidant verkan.
Citera
2007-11-22, 12:29
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
De tillsätter ämnen för att frukten ska hålla sig konserverad som inte är så nyttiga. Som socker te.x. Grönsakerna brukar saltas rätt hårt också. Ser ingen anledning att köpa konserverad frukt. Smakar ju sämre än färsk och är säkert dyrare också.

Jo, onyttan med överflödigt salt och socker är ju uppenbart, men de flesta konserveringsmedel är ju antioxidanter.
Citera
2007-11-22, 12:46
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Jo, onyttan med överflödigt salt och socker är ju uppenbart, men de flesta konserveringsmedel är ju antioxidanter.

Har du inte tänkt lite tokigt nu? Konserveringsmedel är inte antioxidanter. Men, de har liknande egenskaper!
Citera
2007-11-22, 17:25
Medlem
Teodoras avatar
Det verkar variera en hel del. Energimässigt skiljer sig inte färska vs konserverade mandariner, ananas och päron särskilt mycket, men vitamininnehållet är kraftigt reducerat i konserverna. Det är generellt för alla konserverade frukter och grönsaker. Persikor inlagda mer mycket mer socker och är därför dubbelt så onyttiga som de färska varianterna.

Krossade tomater verkar ha ungefär samma energi- och näringsinnehåll som färska.
Citera
2007-11-22, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Krossade tomater verkar ha ungefär samma energi- och näringsinnehåll som färska.

Om man inte köper Coops egen krossade tomater.
De innehåller nämligen socker (!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in