• 2
  • 3
2007-11-22, 21:28
Medlem
Pandemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Finns nått som heter förargelseväckande beteende de borde ju platsa in här.
Låt oss säga att nån tatuerar in sin kuk på armen sen går runt och visar den för alla de borde jag kunna jämföra med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förarge...kande_beteende det här borde platsa in eftersom emos endast är ute efter uppmärksamhet och att chocka folk.

Men låt oss inte jämföra med annat som inte kan passa in. Det går exempelvis inte heller att jämföra med en tatuering där det står ”Kungen jag skall döda dig” som visas upp framför kungen.

Vad gäller förargelseväckande beteende (inte skolans möjligheter att hindra viss klädsel, vet inte hur det ligger till med ordningsregler och orkar inte kolla upp det) krävs att avsikten skall vara att väcka förargelse vilket handlingen, om det rör sig om T-shirt etc, knappast kan påstås utgöra. Hon vill väl kunna klä sig som alla andra och tack gode gud bor vi i en demokrati där folk inte kan straffas för att de inte råkar hålla strikta normer. Förargelseväckande beteende är en kriminell handling(BrB 16:16), vilket innebär att hon även skulle bli åtalad om hon skulle gå klädd utan långärmad tröja på stan. Att i vanliga kläder råka visa upp ett ärr kommer inte att kunna anses vara en handling ägnad att väcka förargelse.
Citera
2007-11-22, 21:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellle
Intressant...
Vad händer om det börjar en elev som har ärr efter brännskador på armarna i skolan ?
Skall nästa steg kanske vara att alla flickor skall bära långärmat och ej tajta byxor / kläder för att inte hetsa upp de icke nordiska manliga eleverna ?
Kanske ska huvudduk / sjal börja bäras också av samma skäl ?

Jag anser att det är viktigare att slå fast våra fri och rättigheter än att dölja några ärr på armarna !!!

Skolan kunde ju ordna en tema dag om varför man blir så ledsen så man skär sig, flickan kunde ju då få tala om sina egna erfarenheter, om hon vill.
Men det är väl viktigare att ha temadagar om FN och muslimers rätt i samhället.

Du anser inte att självförvållade skador är mer provokativa än skador från olyckshändelser eller brott?

Nej, ditt inlägg var ovanligt korkat. Jag skulle inte vilja ha mina barn i en skola där det går omkring deprimerade människor och flashar sin psykiska ohälsa genom sina självförvållade ärr på ett sådant sätt. Att acceptera folk är någonting man måste kunna göra, men man måste sätta gränsen någonstans.

Frågan är om inte den här tjejen mår bättre om hon får hjälp?

Men kom nu ihåg att det jag talar om är ifall hon hela tiden har nya sår på armarna och beter sig under skoltid, inte om hon tidigare mått dåligt och ärren är läkta - i så fall är det någonting som inte går att göra något åt och ska därför inte behöva döljas.

Har britter någon speciell fetisch för kvinnliga smalben förresten?
Citera
2007-11-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
De handlar inte om att är fulare utan att folk kanske mår dåligt av att se de.
Tror skolan hade kunnat stänga av en kille som hade tatuerat hakkors på armarna om en svart mådde dåligt av de.

Jamen tänk om någon har en anhörig som har dött i en brand, den personen kommer ju må dåligt.

Hakkors - nazism - inte så mycket att göra med negrer (men självklart skulle inte hakkors tolereras, här råder ju yttrandefrihet och den måste ju skyddas mot odemokratiska värderingar.)
Citera
2007-11-22, 23:09
Medlem
Drinis avatar
Jag vet inte om jag varit otydlig tidigare eller så, men i just detta fall rör det sig om läkta ärr. Såvitt jag vet har hon slutat med detta och vill bara få klä sig som alla andra. Rent juridiskt är vi överens nu om att hon får det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in