Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-21, 19:11
Bannlyst
Köpte en ny hårddisk nyligen, en samsung spinpoint 500gb. Nu sitter jag och försöker lägga in xp på den, men den hittar inte hårddisken, har försökt med att installera sata/raid drivrutinen men det blir samma sak "Windows kan inte hitta någon hårddisk"
Vad ska jag göra?

Tacksam för svar!
Citera
2007-11-21, 19:45
Medlem
rolllers avatar
Är disken formaterad då?
Citera
2007-11-21, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Är disken formaterad då?

Är den det när den är ny? annars vet jag inte :S
Citera
2007-11-21, 20:11
Medlem
rolllers avatar
Inte om du har köpt en lös disk bara. Hur gör du då, startar du upp datorn med Xp skivan i och försöker intstallera?
Citera
2007-11-21, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Inte om du har köpt en lös disk bara. Hur gör du då, startar du upp datorn med Xp skivan i och försöker intstallera?

Okej, det är just det jag gjort. Jag har kopplat in hårddisken sen stoppar jag i skivan och gör precis som med en vanlig IDE hårddisk, men då säger den att den inte hittar någon hårddisk!
Citera
2007-11-21, 22:08
Bannlyst
Jag hade samma problem med en satadisk så jag lämna till backa den i fick en ny och med den var det inga problemmed
Citera
2007-11-22, 10:02
Medlem
läste någon gammal tråd på sweclockers där sa nån att man kunde ställa in hur den skulle se vissa håddiskar man kunde ställa in large och auto eller small så hade man en stor hdd så syndes den inte om man inte ställde in på large .. men det e nått som jag läst eller drömt kanske :P men testa se om du hittar något sådant i BIOS
Citera
2007-11-22, 10:11
Medlem
Tryck på F6 under uppstarten av installationen av WinXp (står i en list när du ska göra det), se till och ha drivarna för SATA till disken du köpt på en floppy, sen kommer anvisningarna hur du gör.

Lycka Till!!!
Citera
2007-11-22, 16:26
Bannlyst
Tack för hjälpen alla
Löste det genom att installera xp på en gammal IDE hårddisk, sen formaterade jag satadisken i xp och installerade om xp på den nya disken
Citera
2007-11-22, 16:44
Bannlyst
Nu har jag fått datorn att hitta hårddisken, men då får jag ett annat problem. När jag håller på att installera xp så kommer det upp en ruta att "en del filer behövs från Xp servicepack 2 stoppa in skivan och tryck ok" något i den stilen står något med i386 med, vad kan ´vara fel? Har provat med en xpskiva utan servicepack också men då säger den att den saknar filer från den skivan som sitter i. Har kollat att det inte är något fel på skivorna, de är som nya och har fungerat förut. Behöver hjälp med detta vet inte vad jag ska göra
Citera
2007-11-22, 18:36
Medlem
Tur du hittade disken iallafall, hur gick det till?

Du har ingen annan skiva du kan låna av någon?
Hinner du komma till formateringen i installationen?
Citera
2007-11-22, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niksu97
Tur du hittade disken iallafall, hur gick det till?

Du har ingen annan skiva du kan låna av någon?
Hinner du komma till formateringen i installationen?

Ja jag hinner tills det är 22min kvar av installationen ungefär. Då kommer den där rutan upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in