• 1
  • 2
2007-11-21, 19:11
Bannlyst
Kpte en ny hrddisk nyligen, en samsung spinpoint 500gb. Nu sitter jag och frsker lgga in xp p den, men den hittar inte hrddisken, har frskt med att installera sata/raid drivrutinen men det blir samma sak "Windows kan inte hitta ngon hrddisk"
Vad ska jag gra?

Tacksam fr svar!
Citera
2007-11-21, 19:45
Medlem
rolllers avatar
r disken formaterad d?
Citera
2007-11-21, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
r disken formaterad d?

r den det nr den r ny? annars vet jag inte :S
Citera
2007-11-21, 20:11
Medlem
rolllers avatar
Inte om du har kpt en ls disk bara. Hur gr du d, startar du upp datorn med Xp skivan i och frsker intstallera?
Citera
2007-11-21, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Inte om du har kpt en ls disk bara. Hur gr du d, startar du upp datorn med Xp skivan i och frsker intstallera?

Okej, det r just det jag gjort. Jag har kopplat in hrddisken sen stoppar jag i skivan och gr precis som med en vanlig IDE hrddisk, men d sger den att den inte hittar ngon hrddisk!
Citera
2007-11-21, 22:08
Bannlyst
Jag hade samma problem med en satadisk s jag lmna till backa den i fick en ny och med den var det inga problemmed
Citera
2007-11-22, 10:02
Medlem
lste ngon gammal trd p sweclockers dr sa nn att man kunde stlla in hur den skulle se vissa hddiskar man kunde stlla in large och auto eller small s hade man en stor hdd s syndes den inte om man inte stllde in p large .. men det e ntt som jag lst eller drmt kanske :P men testa se om du hittar ngot sdant i BIOS
Citera
2007-11-22, 10:11
Medlem
Tryck p F6 under uppstarten av installationen av WinXp (str i en list nr du ska gra det), se till och ha drivarna fr SATA till disken du kpt p en floppy, sen kommer anvisningarna hur du gr.

Lycka Till!!!
Citera
2007-11-22, 16:26
Bannlyst
Tack fr hjlpen alla
Lste det genom att installera xp p en gammal IDE hrddisk, sen formaterade jag satadisken i xp och installerade om xp p den nya disken
Citera
2007-11-22, 16:44
Bannlyst
Nu har jag ftt datorn att hitta hrddisken, men d fr jag ett annat problem. Nr jag hller p att installera xp s kommer det upp en ruta att "en del filer behvs frn Xp servicepack 2 stoppa in skivan och tryck ok" ngot i den stilen str ngot med i386 med, vad kan vara fel? Har provat med en xpskiva utan servicepack ocks men d sger den att den saknar filer frn den skivan som sitter i. Har kollat att det inte r ngot fel p skivorna, de r som nya och har fungerat frut. Behver hjlp med detta vet inte vad jag ska gra
Citera
2007-11-22, 18:36
Medlem
Tur du hittade disken iallafall, hur gick det till?

Du har ingen annan skiva du kan lna av ngon?
Hinner du komma till formateringen i installationen?
Citera
2007-11-22, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niksu97
Tur du hittade disken iallafall, hur gick det till?

Du har ingen annan skiva du kan lna av ngon?
Hinner du komma till formateringen i installationen?

Ja jag hinner tills det r 22min kvar av installationen ungefr. D kommer den dr rutan upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in