Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Är detta något som du känner dig ha vidare kunskap om?
Seems like God is one sick bastard.
Jag tror att Echelonx åsyftar Gudomen såsom någonting som ligger bortom människans varseblivningsförmåga, liknande det man säger om Tao i Taoismen.
Själv börjar jag mer och mer rösta för att vi lever i en dualistisk kamp mellan ande och materia. Anden representerar den helhet som vi kan eftersträva om vi strävar efter andlig balans/gnosis, medan materia är den negativa aspekten av vårat varande, där vi förnekar det gudomliga och hänger oss åt själviska begär, en slags inkrökt illusionsvärld av introverta fantasier och skenbilder.
Jag tror att negs representerar negativa/destruktiva/regressiva aspekter, från tidigare liv, som försöker dels sno våran gudomliga energi dels hindra oss från att avancera andligen.
De vill få oss att förneka/blunda för Ljuset, eftersom att de själva lever i förnekelse av detsamma.
Om vi kan kasta av oss deras bojor/attachments/blockeringar/dräneringar, så kan vi så småningom nå om inte vår fulla potential, så iaf delar av densamma.
Om man ska leta efter motsvarigheter till detta så kommer man osökt in på gnosticismen och martinismen, kanske också på Aun Weor, Steiner/antroposofin.
Steiner pratar om ex Ahriman och Lucifer, W.E. Butler talar om negative och positive evil.
Positiv ondska är det motstånd vi behöver för att utvecklas ordentligt andligen, medan negativ ondska enbart är destruktiv och statisk.
Jag tror att negs representerar båda av dessa.
I sammanhanget kan jag rekommendera meditation på Tarotkortet "Djävulen" som också betecknas av hebreiska bokstaven Ayin - Öga. Kortet handlar mycket om hur man ser på det Onda och sig själv och materien. Det handlar om en inverterad gudomlighet, en förvrängd bild av det andliga.
Jämför detta kort med "De Älskande" Zajin.
Djävulen som figur är också kopplad till Saturnus och karma, (Djävulen är kopplad till "Stenbocken") och tarotkortet "Världen" Tau, är kopplat till Saturnus.
Där har individen uppnått den andliga syntes som "gnosis" skulle innebära, och är redo att återfödas som "Narren" Alef.
Det som föregår denna syntes skildras i "Domen" Shin- Tand, där Andens eld nedstiger i materien och återuppväcker "de döda", som formar med sina armar ordet "LVX" - dvs det Astrala Ljuset.
Den path-working som är kopplad till "Världen" handlar om att nedstiga i den mörka Undervärlden och där möta neg-liknande väsen och Dväljaren vid Tröskeln, som är den symboliska skuggan, summa summarum av alla individuella rädslor.
Jag tror att många negs är starkt kopplade till tionde sefiran Malkuth, och dess ärkedemon Belial, som är orörlighetens och lättjans demon, dvs den demon som bromsar upp/hindrar andligt uppvaknande.
Malkuths "dygd" är ju också känd för att vara särskiljande, dvs att skilja agnarna från vetet.
Den är också kopplad till de fem elementen och behärskandet/balanserandet av dessa.