Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Om det finns en gud med den åsikten så får han för sjutton se till att de döda kommer till honom och inte knallar omkring kvar här bland oss och för oväsen och stör oss.
Lr ännu värre som Symbolisten berättar om Negs här på tråden. Då är det en attans elak gud som lämnar oss helt oskyddade mot så pack, om vi inte får lära oss att skydda oss själva så får ju han göra det då, lr hur?!
Nej, om det finns en gud så tror jag inte att han är så avig till det paranormala, det är nog mer svartkonst osv som menas. Många inom New Age koncentrerar sig mest på att meditera och försöka komma i harmoni med sitt innersta och vanliga häxor håller mest på med örter..
Jag har inte bestämt mig vad jag har för åsikt när det gäller gud, men om det finns en så tror jag inte att han har så mkt med bibeln att göra. Andemeningen av vad som står är säkert korrekt i de flesta fall men sedan har det feltolkats, spätts på, skrivits om och översatts till andra språk och så har fanatismen kommit in i den, så tror jag. Det språk som talades på Jesu tid är utdött och var ett språk som talas i liknelser. Vi västerlänningar tolkar bokstavligt vilket gör att det blir helt galet.
Varför ska kvinnor tiga i församling då? Är vi inte lika kloka som män? Varför skulle en gud skapa två kön och inte göra dem likvärdiga? Helt klart är det den tidens allmänna åsikter som har smugit sig in.
Koranen anses ju också komma från gud.

Väl talat!
Både Judendom, Kristendom och Islam är ju semitiska, abrahamitiska religioner och de avspeglar i mångt och mycket den kontext de uppkom i, dvs en forntid präglad av stamkrig och rivaliserande läror.
Om man tar Kristendom så om man betraktar GT och NT separat så verkar det inte ens vara samma religion. Å ena sidan GTs krigiska Jahve som väljer ut judarna som sitt speciella folk att följa hans påbud, och där Jahve närmast framstår som en narcisstisk egofixerad människa som kräver barnoffer och andra hårda prövningar. Å andra sidan NTs Jesus som är rebellisk mot sin judiska bakgrund och talar om Guds rike som försonande.
Sedan har vi alla olika tolkningar, de gnostiska, de ortodoxa, de katolska osv osv.
Vad jag själv förespråkar är mera en individuell mysticism som förmodligen ligger närmast gnostikerna, dvs att varje individ måste finna sin egen gudsrelation genom sitt inre, där alla religioner och trosvägar är olika likvärdiga flodvägar som leder till samma mål. Den exoteriska aspekten är inte så intressant snarare den inre, esoteriska.
Personligen har jag själv valt den hermetiska vägen som är formad av gnosticism, nyplatonism, alkemi, hermetism, men jag tycker att alla vägar som leder till harmoni och högre medvetande, där individen når en kontakt med sitt högre jag är det viktigaste.
Wicca eller New Age, Yoga eller Tantra, eller Buddhism, det viktiga är att man utvecklas som människa och att man respekterar livet och andra människor.
Jag vill inte predika vad som är rätt eller fel, jag vill dock visa på fallgropar och förmedla metoder för att undvika dessa ur ett holistiskt perspektiv. Precis som man återger naturens krafter, i haven simmar hajar och på savannen jagar lejon, därför bör man veta hur man ska skydda sig själv när man rör sig mellan olika skikt av tillvaron.
Att predika någon religiös riktning som riktigare än någon annan visar bara på en stor okunskap: dvs att religioner är skyltar och ledstänger som representerar kosmiska överordnade principer.
Samma sak som kabbalan försöker uttrycka, Gud uppenbarar sig INTE i tio cirklar utan det är en representation av HUR Gud uppenbarar sig. En konkretisering av Guds abstrakta väsen.
En karta eller en arkivförteckning över Alltet.
Om man ska använda sig av religiösa texter, så kan man inte tolka bokstavligt utan man måste tolka symboliskt, och att nå fram till symboliken och det som symboliken syftar på kräver att man är insatt i den abstrakta gudomliga tillvaron. Detta kan man bli genom meditation, bön, ritual, osv.
Oavsett vilken religion man tillhör, eller ras, kultur, så kan man vända sig inåt och uppleva den inre verkligheten. När man gör det kommer man dock att förstå att den inre verkligheten är en natur med olika klimat och dessa måste man lära sig att hantera. Dock med tilliten att ens Högre Jag kommer att leda en rätt, dvs uppåt/inåt till den Inre källan som är Gud, eller Alltet.
Man behöver inte tro på någon specifik skrift, utan man kan använda sig av de metoder som delats av mystiker, shamaner, kloka män/kvinnor, yogis, osv. Viktigt är dock, vill jag säga, att man inte blandar kors och tvärs, utan försöker följa något system i stora drag, eftersom varje system har sin specifika påverkan på energikroppen och det kan få negativa fysiska och psykologiska konsekvenser, ex om man experimenterar med kundalini.
Sedan tycker jag att de som kan mer än andra bör dela med sig av sina kunskaper för att hjälpa och vägleda andra, på samma sätt som de som har högre kunskaper än oss kommer att hjälpa oss.
Sedan gäller det att vara kritiskt tänkande, jämföra olika trosläror, system, metoder, framförallt empiriskt. Min devis är att funkar det så använd det, i alla fall tills vidare.
Esoterisk/paranormal kunskap är något man skaffar sig steg för steg, i syfte att bli en bättre människa och för att förstå på ett fördjupat sätt den stora tillvaro vi lever i.