2007-11-21, 04:54
Bannlyst
DO r i farten igen och gr skl fr sin ln, med krav om skadestnd p 400.000 fr krogdiskriminering, i ett fall som var riggat och konstruerat, med kameror och dolda mikrofoner.

Krogarna gr eu det som lnar sig fr gsternas trivsel och diskriminerar knappast alla invandrare, d de sjlva ofta r det. De psts slla ut provocerande och olnsamma gster.

Fr att komma ifrn denna evighetsfljetong, vad kan garna gra fr att vlja vad de vill ha som sina gster, medlemskort med regler eller vad?
Citera
2007-11-21, 05:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Som du sger s r det ju s att mnga kroggare r ju faktiskt sjlva invandrare, eller de flesta till och med - hur som helst s r det ju en vldigt invandrartt bransch. Och de fljer ju bara marknadens signaler. Som svensk gr jag helst inte till en krog dr majoriteten av gsterna r invandrare eftersom stmningen p dessa krogar brukar vara muckig och dryg och har man ngra tjejpolare med sig s fr de inte vara ifred ens i fem sekunder eftersom varenda lnnfet arab tror sig ha genertt p tjejen bara fr att hon har kort kjol och lppstift p sig.

Men ver lag r det nog svrt att slla bort invandrare frn krogen annat n i smyg. Att slla bort svenskar r ju ekonomiskt sjlvmord s det tror jag inte ngon kroggare vill. Ja, frutom den dr Meral Tasbas frn "Baren" d. Hon hade ju nn id om en "svennefri" club i Stockholm. Jag D.O-anmlde hela skiten med det lades ner av D.O eftersom jag personligen inte blivit diskriminerad. Hade god lust att ka ner till Stockholm och g dit, bli nekad p grund av min svenskhet och sedan gra en ny anmlan. Man kan ju tydligen f rtt bra med skadestnd.
Citera
2007-11-21, 06:17
Medlem
ojz0rs avatar
Vrdad kldsel kan med juridisk rtt filtrera ngra i drren. Annars r det nog rtt svrt att komma undan.
Citera
2007-11-21, 08:42
Medlem
En krog kan ju - frivilligt - ha en hgt satt ldersgrns (typ 27) fr att sedan i vl valda fall (dvs sktsamma gster) slppa in ven de som r yngre. Kommer du frn Hjulsta r det givetvis strikt legkontroll och avvisning som gller.

Detta har iaf praktiserats hos en del krgare jag arbetat med, men det var ett antal r sedan jag jobbade inom krogsvngen.
Citera
2007-11-21, 09:41
Medlem
*tnker hgt*

Svenskar skulle vl knappast bli inslppta p somaliska freningens fester, med all rtta eftersom det r just en frening/klubb.

Hur skulle det g ifall "nn" skulle starta en klubb/frening, med tillhrande medlemskort. Av en hndelse r delvit hud ett av grundkraven, samt naturligtvis frmgan att uppfra sig bland folk.
Ifall tillrckligt mnga lser (och beviljas) medlemsskap, s skulle krogar kunna hvda att det r "klubbkvll" (7 dar i veckan?) och klara sig utan de onskade gsterna, som d kan hllas utanfr med all rtta.
Citera
2007-11-21, 10:00
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironlung
En krog kan ju - frivilligt - ha en hgt satt ldersgrns (typ 27) fr att sedan i vl valda fall (dvs sktsamma gster) slppa in ven de som r yngre. Kommer du frn Hjulsta r det givetvis strikt legkontroll och avvisning som gller.

Detta har iaf praktiserats hos en del krgare jag arbetat med, men det var ett antal r sedan jag jobbade inom krogsvngen.

Lter fortfarande som olaglig diskriminering - dock med lite strre bevissvrigheter fr den som vill gra ngot t det.

Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
*tnker hgt*

Svenskar skulle vl knappast bli inslppta p somaliska freningens fester, med all rtta eftersom det r just en frening/klubb.

Hur skulle det g ifall "nn" skulle starta en klubb/frening, med tillhrande medlemskort. Av en hndelse r delvit hud ett av grundkraven, samt naturligtvis frmgan att uppfra sig bland folk.
Ifall tillrckligt mnga lser (och beviljas) medlemsskap, s skulle krogar kunna hvda att det r "klubbkvll" (7 dar i veckan?) och klara sig utan de onskade gsterna, som d kan hllas utanfr med all rtta.

Blir svrt att f alkohltillstnd fr din ideella frening bara. Dessutom s fr din frening, svitt jag minns rtt, inte neka ngon medlemskap s lnge de lovar att flja freningens regler och erlgger medlemsavgift.
Citera
2007-11-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Lter fortfarande som olaglig diskriminering - dock med lite strre bevissvrigheter fr den som vill gra ngot t det.

Exakt. Det r precis det som r syftet.
Citera
2007-11-21, 15:09
Medlem
jokers avatar
Slutet sllskap r the way to go. En frening kan ta in vilka medlemmar de vil. men skriv inget i stadgarna om "delvit hud"

Om Somaliska freningen kan hlla fester fr somalier s kan "grillkorvens vnner" hlla fester fr folk som gillar grisbaserat slaktavfall.
Citera
2007-11-21, 16:01
Medlem
Paladias avatar
Du fr lagligen diskriminera p alla grunder utom ras, etnicitet, kn, handikapp, religion eller sexuell lggning. Detta gller bde direkt och indirekt. Till exempel fick inte ett varuhus frbjuda kunder som hade lnga och vida kjolar (motiverades med stldrisk), d detta i huvudsak ansgs drabbar romer.

D man fr diskriminera p alla andra grunder n de nmnda, s r det frunderligt att ngon faktiskt fr repressalier fr diskriminering.

Man kan helt enkelt hnvisa till ngon annan grund som inte r lagstiftad mot, till exempel utseende, lukt, berusningsgrad, lder, yrke, kldsel, inkomst, utbildningsniv och en rad andra faktorer s tillvida man r konsekvent och det inte kan anses som indirekt diskriminering.
Citera
2007-11-21, 19:58
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Du fr lagligen diskriminera p alla grunder utom ras, etnicitet, kn, handikapp, religion eller sexuell lggning. Detta gller bde direkt och indirekt. Till exempel fick inte ett varuhus frbjuda kunder som hade lnga och vida kjolar (motiverades med stldrisk), d detta i huvudsak ansgs drabbar romer.

D man fr diskriminera p alla andra grunder n de nmnda, s r det frunderligt att ngon faktiskt fr repressalier fr diskriminering.

Man kan helt enkelt hnvisa till ngon annan grund som inte r lagstiftad mot, till exempel utseende, lukt, berusningsgrad, lder, yrke, kldsel, inkomst, utbildningsniv och en rad andra faktorer s tillvida man r konsekvent och det inte kan anses som indirekt diskriminering.
S om jag tycker negrer r fula s skulle jag kunna yrka p att det var fr att de var fula, och inte deras hudfrg?
Citera
2007-11-22, 04:09
Medlem
Dharmas avatar
Frimurarna tillter inte kvinnor i logerna.
D borde man kunna starta en frening som endast tillter etniskt svenska medlemmar.
Citera
2007-11-22, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBillström
DO r i farten igen och gr skl fr sin ln, med krav om skadestnd p 400.000 fr krogdiskriminering, i ett fall som var riggat och konstruerat, med kameror och dolda mikrofoner.

Krogarna gr eu det som lnar sig fr gsternas trivsel och diskriminerar knappast alla invandrare, d de sjlva ofta r det. De psts slla ut provocerande och olnsamma gster.

Fr att komma ifrn denna evighetsfljetong, vad kan garna gra fr att vlja vad de vill ha som sina gster, medlemskort med regler eller vad?
Det hr r faktiskt ett problem i krogbranchen.

Inte alls ovanligt med en kulturberikare som kpar kanske en l eller en Ramlsa p en hel kvll och stter fr hrt s tjejjerna fr avsmak fr krogen och inte vill komma tbx pga detta.

Kommer inte tjejjerna, s kommer inte killarna med plnbockerna heller, och krogen str med en trave Ramlsa drickare som fr krogen att g back.

Rimligtvis borde det g att hnvisa till snt hr, men det gr inte i PK Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in